Predstavenie Turistické topánky AKU Trekker Pro GTX

Talianska značka AKU je u nás menej rozšírená, no stojí za pozornosť a to najmä ľuďom s úzkymi nohami, ktorým tradičné nemecké značky až tak dobre nesedia, lebo sú im na päte príliš široké. Pritom práve stopercentný fit v oblasti päty je kľúčový v prevencii otlakov. Z množstva modelov, ktoré AKU ponúka, som vyskúšal trekingový model Trekker Pro.

Výrobca
Farebné kombinácie
čierno-oranžová, šedo-žltá, čierno-modrá
Páči sa mi
anatomické tvarovanie, kopyto vhodné pre užšie nohy, šnurovanie, vytlmenie podrážky v oblasti päty, stabilita v traverze
Nepáči sa mi
strih komína v hornej zadnej časti (vyvýšenina namiesto výkroja)
Infocena
200,- €
Obchody
www.alpitrek.cz

Dizajn a materiály

Model Trekker Pro sa vyrába v troch farebných kombináciách – testovaný variant v čierno-oranžovej kombinácii pôsobí na prvý pohľad tradične. Zvršok je takmer celý čierny, s výnimkou hnedého okraja, ktorý v realite takmer splýva s čiernou. Horský šmrnc pridávajú kontrastné oranžové šnúrky. V tejto farbe je ďalej vnútorný lem komína a malý detail v medzipodrážke v zadnej časti.

Keď sa k zvršku prizrieme bližšie, materiálové zloženie je menej tradičné. Spodný lem je síce zo semišovej kože, ako aj malý diel na špici, no prevažná časť zvršku je z textilného materiálu Air8000, ktorý je čiastočne potiahnutý PU vrstvou. Jej opodstatnenie neviem presne posúdiť – môže zvyšovať pevnosť, odolnosť voči mechanickému poškodeniu, alebo mať dizajnový účel, prípadne kombinácia uvedeného. Na fotkách na priamom slnku tieto prvky vidieť jasne, no inak ich takmer nezbadáte. Preto má topánka na prvý pohľad skôr tradičný vzhľad.

Komín má akurátnu výšku, akú možno očakávať od topánok na turistiku do zmiešaného terénu, čo je účel, ktorý má Trekker Pro určený od výrobcu. Tvar komína je však vzadu prekvapujúco bez zárezu a je tu dokonca vyvýšený. Táto časť je síce z poddajného mäkkého materiálu, no aj tak by som skôr ocenil výkroj.

Špica má okopovú gumu. Zvyšok obvodu topánok je bez ochranného lemu. Je tu však semišová koža, ktorá je odolnejšia ako textil.

Kopyto a tvar

Tvar topánok je veľmi výrazne anatomicky tvarovaný. Päta veľmi dobre zapadne, sú tu viaceré polstrovania urobené tak, aby dobre držala. Od päty sa topánka len mierne rozširuje smerom dopredu a má aj dobrú podporu klenby. Tá nie je dosiahnutá ortopedicky tvarovanou vložkou, ale samotným tvarom zvršku, ktorý je dosť tuhý a svoj tvar si drží. Vpredu sa však topánka až nezvyčajne rozširuje, takže predná časť nohy má dostatok priestoru a prsty sa pohodlne môžu rozložiť. Tento tvar mi veľmi vyhovuje, no je možné, že nebude vyhovovať každému. Preto pri týchto topánkach platí zlaté pravidlo o dôslednom vyskúšaní pred kúpou dvojnásobne.

Šnurovanie a podrážka

Šnurovanie síce nejde k špici tak, ako pri technických modeloch, keď však prihliadneme na trekkingový účel, tak je to nadštandard. Aj tu sa ukazuje, že topánky sú strihané skôr pre úzkonohých, lebo na rozdiel od mnohých iných značiek nepotrebujem šnurovanie výraznejšie stiahnuť. Z toho plynie aj akurátna dĺžka šnúrok, ktoré mi neplantajú kade-tade.

Podrážka s podošvou tvoria jeden spoločný celok, ktorý je od zvršku vizuálne oddelený. Vyzerá to, že je použitá cementovaná technika spojenia, nie metóda vstrekovaného polyuretánu. Topánky by teda mali byť plne prepodrážkovateľné, čo môže ich životnosť výrazne predĺžiť.

Tlmenie medzipodrážky je na veľmi dobrej úrovni, najmä v oblasti päty. Vytlmeniu ešte prispieva aj vložka, ktorá má asi 3 mm vrstvu EVA peny. Celkovo sú však topánky veľmi tuhé a to najmä torzne a ohyb špice je tiež dosť tuhý. Nahrádza sa to tvarovaním, ktoré umožňuje pohodlnú chôdzu napriek tuhosti.

Podošva je od Vibram a má označenie Curcuma. Má výrazný rozostúpený dezén, ktorý naznačuje, že by sa mala dobre cítiť najmä v lesoch a lúčnom, či hôľnom teréne. Vpredu je dezén súce zhustený, no climb zóna tu veľmi nie je. Hory so skalným terénom im budú vyhovovať skôr po turistických chodníkoch ako mimo nich.

Dojmy z krátkeho testovania v teréne

Topánky som trochu prevetral v Malých Karpatoch počas druhej polovice mája. Zaujalo ma na nich najmä veľmi dobré anatomické tvarovanie, ktoré sa hodí mojim úzkym nohám. Nemusel som sa prakticky venovať hľadaniu správneho šnurovania, na prvýkrát to bolo v pohode. Po prvých krokoch som tiež mal pozitívny dojem z vytlmenia medzipodrážky, ale zároveň bez pružiaceho dojmu. Tiež vyzdvihujem tuhosť a stabilitu z toho plynúcu. Vďaka tomu sa topánky hodia najmä na viacdňové túry s ťažším batohom. Jednodňovky v teréne, na ktorý sú tieto topánky určené, chodím skôr v polovičkách. Prekvapujúce pre mňa bolo, že komín v hornej zadnej časti je bez výkroja. Dodáva to na stabilite, no mierne obmedzuje pohyblivosť. V predo-zadnej osi mám však radšej to druhé. To je zároveň jediné mínus, na ktoré som za krátke testovanie narazil. Je to ale subjektívne, pre niekoho iného môže byť táto vlastnosť výhodou.

Na základe krátkeho testovania odporúčam turistické topánky AKU Trekker Pro na trojsezónne použitie v nižších a stredných polohách pri dlhších akciách a vtedy, keď potrebujete dobrú oporu a stabilitu (napr. s ťažším batohom). Doma budú v zmiešanom teréne – ideálne v lesoch, lúkach či holiach, nezľaknú sa blata či ťažšie priechodného terénu, ani občasných skál, no technické ašpirácie nemajú. Sú tuhé, s dobrou oporou a výborne vytlmené. Majú anatomický tvar, ktorý sa bude hodiť ľuďom s užšími nohami.