Šumava – PR Hornovltavické pastviny

11.07.19
Na Šumave vytrvalo prší, takže pre tento deň sme si naplánovali dva krátke náučné chodníky so sušiacou a zohrievacou prestávkou. Národný park aj s CHKO Šumava sú pomerne rozsiahle a nemám kompletnú predstavu o tom, čo sa tu dá všetko vidieť, napriek štúdiu máp s fotografiami a stránky NP. Tento chodník ma ani v jednom z tých zdrojov nezaujal, ale keď mi ho odporučil Janko Roháč s tým, že to tu vyzerá ako v Pánovi prsteňov, zaradila som ho do zoznamu.

Chodník sa nachádza v CHKO pri obci Kubova Huť, v lokalite, kde sa nachádza aj Boubínský prales. Chodí odtiaľto motorový vláčik do staníc Zátoň a Zátoň-Boubín, takže ak ste autom, dá sa tu zaparkovať a urobiť okruh cez Boubínský prales alebo vrchol Boubín s tým, že jednou stranou sa zveziete vlakom.

Kubova Huť, parkovisko v sedle – Náučný chodník Hornovltavické pastviny – bývalé rekreačné zariadenie – Kubova Huť, lyžiarske stredisko

Parkujeme na veľkom centrálnom parkovisku v sedle pri lyžiarskom stredisku. Teraz je mimosezóna a je tu pomerne pusto. Prechádzame na druhú stranu cesty a klesáme pomedzi niekoľko domov, sledujeme súbežne žltú turistickú značku aj značenie náučného chodníka.

Chodník naozaj začína pri nejakých pastvinách s koňmi, tak očakávam niečo na túto tému, ale v skutočnosti sú v prírodnej rezervácii predmetom ochrany močaristé biotopy, rašelinisko a pramenisko v okolí Kubohuťského potoka. Dĺžka náučného chodníka je 850 metrov a väčšia časť z neho vedie po drevených lávkach. Po skončení chodníka nás čaká ešte návrat na miesto štartu, nejde o okruh. Pozor, drevené lávky na tomto konkrétnom chodníku sú extra šmykľavé, o čom sa onedlho presviedčame nepríjemným pádom.

Trasa vedie terénom na pomedzí lúk a lesa. Pravidelne vidíme kamenné múriky. V medzerách medzi kameňmi si našlo svoj priestor množstvo vegetácie. Sú obalené machom a rastú z nich stromčeky rôzneho veku. Náučná tabuľa hovorí, že keď obyvatelia v 18. storočí kolonizovali územie, rúbali alebo vypaľovali veľké plochy pralesa, vytrhávali pne i s koreňmi a plochu odvodňovali. Aby tu mohli orať, kamene vyzbierali a vybudovali z nich na okraji pozemku kamenné múriky. Zbierali ich každý rok, a tak múriky postupne rástli. Postupne tak vymedzili aj hranice jednotlivých pozemkov a vytvorili v krajine jedinečnú štruktúru. Niečo podobné som videla vo viniciach nad Svätým Jurom .

O niečo ďalej podchádzame rozložitý strom obalený machom, ktorý mi naozaj príde ako z ríše elfov. Je to asi najkrajšie miesto z celého chodníka a dlho neviem odtiaľto odísť. Aj zamachnatené balvany sú krásne.

Prichádzame k vyššiemu lesu, kde sa naša cestička odpája prudko doprava dole. Míňame náučnú tabuľu o prameništi a odtiaľto až po koniec chodníka kráčame opäť po drevenej lávke. Keďže chodník klesá a povrch je naozaj veľmi šmykľavý, je to dosť vtipné. Skúšame ísť aj mimo, ale to by sa po a) nemalo v prírodnej rezervácii robiť a po b) sa prebárame do mokrej pôdy, takže ideme po lávke a na niektorých miestach sa posúvame naozaj veľmi pomaly a opatrne.

Ďalej prechádzame cez jelšovo-brezový les. Dreviny patria medzi tzv. pionierske, jedny z prvých, ktoré zarastajú územia, ktoré sa prestali obhospodarovať, taká je napríklad aj jarabina, ale na mokrých pôdach rastú tieto. Dopĺňa ich smrek a vŕba, neskôr pribudnú aj jarabiny alebo javor.

Míňame ešte jedno krásne miesto s múrikom a zakvitnutou lúkou a s úľavou zliezame z dreveného tobogánu. Vynorili sme sa pri opustenom areáli zrejme bývalého pionierskeho tábora alebo rekreačného strediska v pokročilom stupni rozkladu.

Po panelovej ceste sa dostaneme na asfaltku a po nej na hlavnú cestu neďaleko lyžiarskeho areálu. Asi desať minút kráčame po ceste, pri lyžiarskom areáli sa napojíme na chodník, ktorý nás privedie na parkovisko. Pozeráme na zelené kopce, ktoré sa strácajú v dažďových oblakoch. Nie je veľmi príjemné moknúť, ale sme v nepremokavom a zrejme aj vďaka počasiu sme mali chodník s úžasnou atmosférou pre seba.

Šumava – PR Hornovltavické pastviny 15/07/19 20:58 2 príspevky

Túra Šípska Fatra: z Komjatnej do Švošova cez Hrdošnú skalu Oblasť Šípskej Fatry je pre mňa pomerne neznámou, prešla som tu len okruh samotným Šípom. Ale Ostré, Hrdošná skala, Radičiná, Kečky či Čebrať zatiaľ ostávali nenavštívené. Ťažké bolo aj niečo vybrať, každá lokalita hýri peknými fotkami. Nakoniec som sa rozhodla pre prechod naprieč masívom z Komjatnej do Švošova. Tešila som sa na niekoľko skalných vyhliadok a monumentálne skalné okno. 12/08/19 Soňa Mäkká Veľká Fatra a Choč
Túra Šumava: Okolie Borových Lád, Chalupská slať a NCH Les Obec Borová Lada je jedno z častých východísk túr v Národnom parku Šumava. Rôznych peších aj cyklistických okruhov sa dá odtiaľto urobiť viacero. Vybrala som dva tipy pre tých, ktorí majú menej času, horšiu kondičku alebo daždivé počasie. Na oba sa dostaneme priamo z obce a naspäť bez potreby použiť akúkoľvek dopravu. 01/08/19 Soňa Mäkká Svet
Túra Šumava - na vrchol Oblík a Tříjezerní slať Národný park Šumava sa prezentuje najmä lesmi, ale nájdu sa tu aj výhľadové vrcholy. Jedným z nich je Oblík v strednej časti národného parku. Charakteristické pre tento národný park sú aj početné mokrade. Do nášho okruhu sme si pridali Tříjezerní slať, jedno z troch sprístupnených rašelinísk v rámci parku. 25/07/19 Soňa Mäkká Svet

Recenzia Fjällräven Keb 52 – celoročný trekkingový batoh Tohtoročná novinka medzi trekingovými batohmi Fjällräven ponúka odolný a nepremokavý materiál Bergshell, ktorý má aj horolezecký špeciál Bergtagen 38. V prípade Kebu ale nie je jediným materiálom, je tu zastúpený aj G-1000. Pri pohľade na chrbtový systém zaujmú na prvý pohľad aj tvarované drevené výstuhy. Určenie tohto batohu je celoročné, orientované na náročnejší treking. Je k dispozícii v dvoch veľkostných variantoch – 52 a 72 litrovom. Vyskúšal som menší z nich. dnes Ľubomír Mäkký Batohy
Túra Glarnské Alpy – k St. Martin cez Heidelpass Pri jednej návšteve v Salzburgu som si kúpil v miestnom kníhkupectve turistickú mapu od Kümmerly+Frey: Sargasenland, Liechtenstein, 1 : 60 000. Na prednej stránke bola fotka malej osady s kostolíkom v horách. Nič moc, len pár stavbičiek pod skalou. No z obrázku vyžarovalo pre mňa niečo, čo nedokážem popísať. Až raz som náhodou identifikoval miesto a zostal som prekvapený poznaním, že som sa práve ani veľmi ďaleko nevyskytol. Bohyňa príležitosti dala ponuku, ktorá sa neodmieta. včera Vladimír Mikuš Svet
Túra Slovenskou Saharou - Záhorácka magistrála Na Záhorí som už bol viackrát, ale nikdy s turistickým cieľom. Predsa len táto časť Slovenska nepatrí z morfologického hľadiska medzi najatraktívnejšie a človeka to láka skôr do kopcov. Takéto odsúdenie krajiny je však veľmi povrchné a krásne miesta sa nájdu naozaj všade, len treba mať otvorené oči a vnímať krajinu okolo seba. 19/08/19 Pavel Forgáč Biele Karpaty, Myjavská pahorkatina, +

Šumava – PR Hornovltavické pastviny 15/07/19 20:58 2 príspevky
    • Česká republika: Šumava (CHKO a Národný park Šumava)

• max: 1000 m n. m. – Kubova Huť, parkovisko v sedle

• min: 907 m n. m. – Kubova Huť, bývalé rekreačné zariadenie

• jeseň

• 2018

• Kubova Huť

• Kubova Huť (vlak, bus, parkovanie v sedle pod lyžiarskym vlekom)