Rokovania o novom návštevnom poriadku pre TANAP prebiehajú

05.06.19
O desať dní začína nová letná sezóna v Tatranskom národnom parku (TANAP), keďže sezónna uzávera väčšiny turistických chodníkov platí do 14.6. Nový návštevný poriadok je zatiaľ v príprave, štátna ochrana prírody vyhodnocuje pripomienky od rôznych subjektov, vrátane hromadnej pripomienky iniciatívy Aj my sme Tatry, pod ktorú sa podpísalo viac ako 16 tisíc ľudí.

Na aktuálny stav prípravy návštevného poriadku sme sa spýtali riaditeľa Správy TANAP-u Pavla Majka. "Vyhodnocovanie pripomienok sme začali od hromadnej petície. Mali sme stretnutie so zástupcami iniciatívy Aj my sme Tatry (AMST), do 17. mája mali poslať svoje písomné vyjadrenie k tomu, čo sme prerokovali v snahe nájsť vzájomné kompromisy. Tento materiál sme od nich ešte nedostali, zatiaľ len písomné ospravedlnenie, že sa ešte potrebujú stretnúť."

Na stretnutí, ktoré sa konalo 2. mája v sídle Štátnej ochrany prírody (ŠOP) v Banskej Bystrici, sa zúčastnili sa zástupcovia Okresného úradu z Prešova a Žiliny, S-TANAP-u, ŠOP a štyria zástupcovia iniciatívy AMST. Snahu nájsť spoločné kompromisy potvrdzuje aj Igor Koller zo Slovenského horolezeckého spolku JAMES. "Po dlhšom vysvetľovaní stanovísk a doterajšieho priebehu celého procesu okolo NP TANAP-u sme prebrali naše konkrétne požiadavky deklarované vo výzve iniciatívy. Bola obojstranná snaha nájsť kompromisy. Dohodli sme sa, že pripravíme presnejšie znenie našich konkrétnych požiadaviek a úloh vyplývajúcich z rokovania. Iniciatíva AMST má štyroch členov, štyri veľké organizácie so svojimi výkonnými výbormi a odbornými komisiami, ktoré sa vyjadrujú k danej problematike. Aj preto meškáme s našimi vyjadreniami k bodom rokovania v Banskej Bystrici, zašleme ho ŠOP v najbližších dňoch."

Aké pravidlá sú v platnosti?

Aktuálne je pohyb návštevníkov národného parku upravený Rozhodnutím Okresného úradu Prešov zo dňa 25.10.2017, ktorý vydal zoznam značených chodníkov podliehajúcich sezónnej uzávere, a ďalej Zoznamom vyhradených miest v Tatranskom národnom parku, ktorý vydali OÚ Prešov a Žilina 14.6.2017.

Rokovania o novom návštevnom poriadku pre TANAP prebiehajú 05/06/19 18:00 nová téma

Túra Šípska Fatra: z Komjatnej do Švošova cez Hrdošnú skalu Oblasť Šípskej Fatry je pre mňa pomerne neznámou, prešla som tu len okruh samotným Šípom. Ale Ostré, Hrdošná skala, Radičiná, Kečky či Čebrať zatiaľ ostávali nenavštívené. Ťažké bolo aj niečo vybrať, každá lokalita hýri peknými fotkami. Nakoniec som sa rozhodla pre prechod naprieč masívom z Komjatnej do Švošova. Tešila som sa na niekoľko skalných vyhliadok a monumentálne skalné okno. 12/08/19 Soňa Mäkká Veľká Fatra a Choč
Túra Šumava: Okolie Borových Lád, Chalupská slať a NCH Les Obec Borová Lada je jedno z častých východísk túr v Národnom parku Šumava. Rôznych peších aj cyklistických okruhov sa dá odtiaľto urobiť viacero. Vybrala som dva tipy pre tých, ktorí majú menej času, horšiu kondičku alebo daždivé počasie. Na oba sa dostaneme priamo z obce a naspäť bez potreby použiť akúkoľvek dopravu. 01/08/19 Soňa Mäkká Svet
Túra Šumava - na vrchol Oblík a Tříjezerní slať Národný park Šumava sa prezentuje najmä lesmi, ale nájdu sa tu aj výhľadové vrcholy. Jedným z nich je Oblík v strednej časti národného parku. Charakteristické pre tento národný park sú aj početné mokrade. Do nášho okruhu sme si pridali Tříjezerní slať, jedno z troch sprístupnených rašelinísk v rámci parku. 25/07/19 Soňa Mäkká Svet

Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). dnes Michal Bukvai Strážovské vrchy
Ferrata Ferrata Dve veže v Liptovských Revúcach Postupne aj na Slovensku pribúdajú zaistené cesty via ferrata. Nový prírastok k tomuto populárnemu sprístupneniu skál nehorolezcom pribudol na Liptove, neďaleko Nižnej Revúcej na skale nad Záhorovom. Dostal pomenovanie "Dve veže" a krátko pred oficiálnym otvorením sme ho vyskúšali spolu s asi tuctom iných ferratistov z okolia. včera Ľubomír Mäkký Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Túra Sninský kameň zo Zemplínskych Hámrov s deťmi Koncom júna tohto roku trávime predĺžený víkend s kysuckými turistami vo Vihorlatských vrchoch. Vihorlat ako najvyšší vrchol si s deťmi nechávame na neskôr, keď budú väčšie. Zato Sninský kameň sa nám zdá ako vhodný cieľ, ktorý by sme mohli s deťmi vo veku 6,5 a 8,5 roka zvládnuť. Sninský kameň tvoria v skutočnosti dve skaly, obe sú veľmi pekné a vyhliadkové, v nadmorskej výške približne 1000 metrov. Zaujímavé na nich je to, že trčia nad okolitý zelený les. Prístup na ne zatraktívňujú rebríky. 15/08/19 Jana Bílešová Vihorlatské vrchy