Rokovania o novom návštevnom poriadku pre TANAP prebiehajú

05.06.19
O desať dní začína nová letná sezóna v Tatranskom národnom parku (TANAP), keďže sezónna uzávera väčšiny turistických chodníkov platí do 14.6. Nový návštevný poriadok je zatiaľ v príprave, štátna ochrana prírody vyhodnocuje pripomienky od rôznych subjektov, vrátane hromadnej pripomienky iniciatívy Aj my sme Tatry, pod ktorú sa podpísalo viac ako 16 tisíc ľudí.

Na aktuálny stav prípravy návštevného poriadku sme sa spýtali riaditeľa Správy TANAP-u Pavla Majka. "Vyhodnocovanie pripomienok sme začali od hromadnej petície. Mali sme stretnutie so zástupcami iniciatívy Aj my sme Tatry (AMST), do 17. mája mali poslať svoje písomné vyjadrenie k tomu, čo sme prerokovali v snahe nájsť vzájomné kompromisy. Tento materiál sme od nich ešte nedostali, zatiaľ len písomné ospravedlnenie, že sa ešte potrebujú stretnúť."

Na stretnutí, ktoré sa konalo 2. mája v sídle Štátnej ochrany prírody (ŠOP) v Banskej Bystrici, sa zúčastnili sa zástupcovia Okresného úradu z Prešova a Žiliny, S-TANAP-u, ŠOP a štyria zástupcovia iniciatívy AMST. Snahu nájsť spoločné kompromisy potvrdzuje aj Igor Koller zo Slovenského horolezeckého spolku JAMES. "Po dlhšom vysvetľovaní stanovísk a doterajšieho priebehu celého procesu okolo NP TANAP-u sme prebrali naše konkrétne požiadavky deklarované vo výzve iniciatívy. Bola obojstranná snaha nájsť kompromisy. Dohodli sme sa, že pripravíme presnejšie znenie našich konkrétnych požiadaviek a úloh vyplývajúcich z rokovania. Iniciatíva AMST má štyroch členov, štyri veľké organizácie so svojimi výkonnými výbormi a odbornými komisiami, ktoré sa vyjadrujú k danej problematike. Aj preto meškáme s našimi vyjadreniami k bodom rokovania v Banskej Bystrici, zašleme ho ŠOP v najbližších dňoch."

Aké pravidlá sú v platnosti?

Aktuálne je pohyb návštevníkov národného parku upravený Rozhodnutím Okresného úradu Prešov zo dňa 25.10.2017, ktorý vydal zoznam značených chodníkov podliehajúcich sezónnej uzávere, a ďalej Zoznamom vyhradených miest v Tatranskom národnom parku, ktorý vydali OÚ Prešov a Žilina 14.6.2017.

Rokovania o novom návštevnom poriadku pre TANAP prebiehajú 05/06/19 18:00 nová téma

Reportáž Za starými smrekmi do pralesa Pilsko V chránenej krajinnej oblasti Horná Orava leží pod vrcholom Pilsko rovnomenný prales, tretí najväčší na Slovensku. Ide zároveň o náš najväčší smrekový prales. Rastú tu veľmi staré smreky, pri výskume pralesov sa tu našiel aj cca 500-ročný jedinec. Do tejto zaujímavej lokality sme sa vybrali pár dní pred Vianocami s vedcom Martinom Mikolášom. včera Soňa Mäkká Reportáže
Túra Novoročná túra na Velickú poľanu Ako na Nový rok, tak po celý rok, hovorí sa. Nebolo by od veci chodiť na túru každý deň, bavím sa v duchu na tomto porekadle, keď šliapeme z Nového Smokovca mladým lesom. Vybrali sme sa po našej obľúbenej žltej značke, ktorá vedie na Sliezsky dom. Vieme, že aj keď sú Tatry cez sviatky plné, tu budeme mať celkom súkromie. 23/01/20 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Cyklotúra Od Lunzer See do Göstling an der Ybbs a späť Letná karavanovačka 2017. Pôvodne sme plánovali zakotviť až niekde v Soľnej komore (Salzkammergut) a tráviť dovolenku so šesťročným prckom motaním sa okolo jazier s výhľadom na skalnaté kopce. Prvú noc sme sa zastavili v kempe Ötscherland v Lunz am See. Ľubo hneď po zhliadnutí okolia lobuje za to, aby sme miesto dovolenky vymenili za toto. Jazero tu je, hory tu sú a najmä tu nie sú davy, ktoré tušíme v Salzkammergut, kde pri telefonickom prieskume nebolo voľné miesto ani v jednom kempe. 16/01/20 Soňa Mäkká Svet

Túra Appenzellské Alpy – výstup na Gonzen Ešte si pamätám dejinný moment, v ktorom som vystúpil ráno z nočného vlaku Wien - Zürich v jednom malom mestečku vo Švajčiarsku neďaleko hraníc Lichtenštajnska. Neohromili ma ani tak hory naokolo, ako skalná stena štítu, týčiaceho sa skoro priamo nad železničnou stanicou Sargans. Pripadal mi z tohto miesta taký vysoký, akoby prevyšoval aj ostatné vrcholy, čo boli v dohľade. Tie sa pritom pohybujú medzi dvomi až tromi tisícmi metrov a on má len tisícosemsto. Blízkosť výšku robí. Obrazne povedané z tieňa vrchu Gonzen (1830), sa v regióne nedá vymaniť. Pohyboval som sa v ňom počas väčšiny potuliek v okolí. Nemožno sa teda čudovať, že ikonická hora Sargaselandu sa stala cieľom mojej prvej poznávacej celodennej alpskej túry. dnes Vladimír Mikuš Svet
Túra Z Jablunkovského k Vlárskemu priesmyku (2) Ráno opúšťam izbu dosť pred šiestou. Ivan zostáva aj na raňajky, žiadne plány nemá. Len kurz na sever, uvidí, kam to dá. Zachytí ma mobilom v plnej poľnej medzi dverami. Ja sa revanšujem jeho snímkou v posteli. Čaká ma dnes ozaj dlhý deň, minimálne na úrovni včerajšieho. 26/01/20 Vladimír Mikuš Javorníky, Biele Karpaty