Rokovania o novom návštevnom poriadku pre TANAP prebiehajú

05.06.19
O desať dní začína nová letná sezóna v Tatranskom národnom parku (TANAP), keďže sezónna uzávera väčšiny turistických chodníkov platí do 14.6. Nový návštevný poriadok je zatiaľ v príprave, štátna ochrana prírody vyhodnocuje pripomienky od rôznych subjektov, vrátane hromadnej pripomienky iniciatívy Aj my sme Tatry, pod ktorú sa podpísalo viac ako 16 tisíc ľudí.

Na aktuálny stav prípravy návštevného poriadku sme sa spýtali riaditeľa Správy TANAP-u Pavla Majka. "Vyhodnocovanie pripomienok sme začali od hromadnej petície. Mali sme stretnutie so zástupcami iniciatívy Aj my sme Tatry (AMST), do 17. mája mali poslať svoje písomné vyjadrenie k tomu, čo sme prerokovali v snahe nájsť vzájomné kompromisy. Tento materiál sme od nich ešte nedostali, zatiaľ len písomné ospravedlnenie, že sa ešte potrebujú stretnúť."

Na stretnutí, ktoré sa konalo 2. mája v sídle Štátnej ochrany prírody (ŠOP) v Banskej Bystrici, sa zúčastnili sa zástupcovia Okresného úradu z Prešova a Žiliny, S-TANAP-u, ŠOP a štyria zástupcovia iniciatívy AMST. Snahu nájsť spoločné kompromisy potvrdzuje aj Igor Koller zo Slovenského horolezeckého spolku JAMES. "Po dlhšom vysvetľovaní stanovísk a doterajšieho priebehu celého procesu okolo NP TANAP-u sme prebrali naše konkrétne požiadavky deklarované vo výzve iniciatívy. Bola obojstranná snaha nájsť kompromisy. Dohodli sme sa, že pripravíme presnejšie znenie našich konkrétnych požiadaviek a úloh vyplývajúcich z rokovania. Iniciatíva AMST má štyroch členov, štyri veľké organizácie so svojimi výkonnými výbormi a odbornými komisiami, ktoré sa vyjadrujú k danej problematike. Aj preto meškáme s našimi vyjadreniami k bodom rokovania v Banskej Bystrici, zašleme ho ŠOP v najbližších dňoch."

Aké pravidlá sú v platnosti?

Aktuálne je pohyb návštevníkov národného parku upravený Rozhodnutím Okresného úradu Prešov zo dňa 25.10.2017, ktorý vydal zoznam značených chodníkov podliehajúcich sezónnej uzávere, a ďalej Zoznamom vyhradených miest v Tatranskom národnom parku, ktorý vydali OÚ Prešov a Žilina 14.6.2017.

Rokovania o novom návštevnom poriadku pre TANAP prebiehajú 05/06/19 18:00 nová téma

Túra NCH Rožok alebo ako sme išli s deťmi do pralesa Časť letnej dovolenky trávime v Uličskom Krivom, v Národnom parku Poloniny. Priamo nad obcou, tesne pri štátnej hranici s Ukrajinou, je prales Rožok, do ktorého vedie náučný chodník. V obci sme k tomu tabuľu nevideli, inšpiráciu sme našli v seriáli o náučných chodníkoch v Poloninách od našej autorky Beaty Okulińskej. Pripájam odkazy na záver pre ďalších záujemcov. 26/09/19 Soňa Mäkká Bukovské vrchy
Reportáž Za medveďmi do Tichej doliny Po jarnom pozorovaní vtákov prišlo v auguste na pozorovanie väčších zvierat, a to rovno medveďov. Vybrali sme sa za nimi do Tichej doliny v Tatrách. Tichá dolina je jednou z najdlhších slovenských dolín, a keďže medvede sa tu pozorujú na viacerých stanovištiach, je praktické vzdialenosť medzi nimi preklenúť bicyklom. včera Soňa Mäkká Reportáže
Správa Nový návrh hraníc UNESCO pralesov vyvolal rušnú diskusiu Ministerstvo životného prostredia SR predstavilo minulý týždeň nové hranice Karpatských bukových pralesov na Slovensku. Tie boli do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO zapísané v roku 2007, ale reálne sa chránila iba malá časť jadrovej zóny nominačného projektu, nárazníková zóna existovala len na papieri. Aktuálne predstavený návrh vyvolal rušnú diskusiu medzi ministerstvom, štátnou ochranou prírody a niektorými mimovládnymi organizáciami. 19/09/19 Soňa Mäkká Správy

Útulňa Útulňa pod Kečkou V Starohorských vrchoch vznikla nová útulňa, ktorá svojou polohou blízko červenej turistickej značky E8 môže poslúžiť ako alternatíva hlavne pre nízkotatranských hrebeňovkárov alebo SNP-čkarov. Samozrejme, aj pre každého turistu, ktorému vyhovuje viac interiér, ako prístrešok v Hiadeľskom sedle. Cestu k útulni označuje šípka. Objekt je oficiálne táborisko v NP Nízke Tatry. Prenocovať tu však nemôžete v priestore okolo chaty v stanoch, ale len vnútri. dnes Pavol Horváth Starohorské vrchy