Bivak

Táborisko Pustka pod Svinským hrbom

06.07.19
Hnilecké vrchy síce nepatria k častým cieľom hrebeňovkárov, ale možnosť táborenia určite poteší. Zároveň ide o vďačnú oblasť pre tulákov v severnej časti Volovských vrchov, ktoré nie sú poznačené masívnou ťažbou dreva ako zvyšok pohoria.

• z Poráča (bus) po modrej značke popod Svinský hrb za cca 0.30 h,
  • zo Závadky (bus) po zelenej značke cez Smrečinu a popod Holý vrch za cca 2.45 h,
  • zo Švedlára (vlak, bus) po modrej značke cez sedlo pod Bukovcom, Bukovec (Buchwald) a popod Holý vrch za cca 3.15 h.

Zariadenie táboriska je veľmi jednoduché. Tvorí ho upravené vonkajšie ohnisko s priľahlým sedením (lavička a pník), drevený stôl a jednoduchý prístrešok, pod ktorým je drevené sedenie (stôl a lavice). Prístrešok zo smrekovej guľatiny má rozmery približne 2 x 2 metre (nepravidelný lichobežník). Jednospádovú pultovú krytinu tvorí igelit, ktorý je zaťažený konármi. Na nocľah je ťažšie využiteľný, keďže je v ňom umiestnené sedenie a taktiež bočné steny nie sú nijako chránené proti dažďu. Čiastočne je chránené konármi buka, pod ktorým je prístrešie umiestnené.

Na stanovanie možno využiť priľahlú lúku Pustka, ktorá je udržiavaná kosením. Zrejme posedenie s ohniskom slúži koscom počas šichty. Preto prosím o dodržiavanie poriadku v okolí a nezakladanie nových ohnísk.

Najbližší mne známy zdroj vody sa nachádza SZ od Holého vrchu na traverzovej ceste (zelená značka smer Závadka, asi 30 minút chôdze). Ide o napájadlá pre dobytok. Voda sa dá tiež nabrať v obci Poráč, kde je viacero voľne prístupných prameňov.

Táborisko Pustka pod Svinským hrbom 06/07/19 00:00 nová téma

Reportáž 500 km od Slovenska a predsa doma Kedysi to bola jedna krajina. Lenže je to už 300 rokov, čo naši krajania odišli z "Horných Uhier" na tzv. "Dolnú zem", na juh Uhorska. Dnes žijú v kraji Vojvodina na severe Srbska, ale tiež v Chorvátsku, Maďarsku a priľahlom cípe Rumunska. Dolnozemskí Slováci, ktorí tri storočia obývajú šíre roviny Veľkej dunajskej nížiny (Alföld). Že to nie je len pár vymierajúcich dediniek, sa dozviete. 21/01/20 Tomáš Trstenský Svet
Túra Via Dinarica (1) – planina Prenj Keďže sa radšej premávame po horách ako pretŕčame na sociálnych sieťach, tak sme sa na Silvestra pätica dohodli na letnom dvojtýždňovom puťáku. Teda, aby to bolo trendy, in a hipsterské, tak ide o diaľkový pochod, ktoré v posledných rokoch naberajú na popularite. Nie, žiadna Svätojakubská púť a ani SNP-čka. Tam je počas leta tlačenica. Vybrali sme si niečo menej masové. 14/01/20 Tomáš Trstenský Svet
Extra Rozhľadňa Pustý vrch nad Čiernym Balogom Horehronská obec Čierny Balog sa zaradila na zoznam obcí, ktoré neobišiel trend budovania turistických veží v blízkosti sídiel. Nová rozhľadňa stojí na typickom mieste, ktoré je ľahkým cieľom výletov pre rodiny s deťmi. Nie je ďaleko od obce, no kopec ponúka dobrý rozhľad. Paradoxne, aj bez veže, keďže celé temeno Pustého vrchu je odlesnené. 20/12/19 Tomáš Trstenský Zaujímavosti

Túra Appenzellské Alpy – výstup na Gonzen Ešte si pamätám dejinný moment, v ktorom som vystúpil ráno z nočného vlaku Wien - Zürich v jednom malom mestečku vo Švajčiarsku neďaleko hraníc Lichtenštajnska. Neohromili ma ani tak hory naokolo, ako skalná stena štítu, týčiaceho sa skoro priamo nad železničnou stanicou Sargans. Pripadal mi z tohto miesta taký vysoký, akoby prevyšoval aj ostatné vrcholy, čo boli v dohľade. Tie sa pritom pohybujú medzi dvomi až tromi tisícmi metrov a on má len tisícosemsto. Blízkosť výšku robí. Obrazne povedané z tieňa vrchu Gonzen (1830), sa v regióne nedá vymaniť. Pohyboval som sa v ňom počas väčšiny potuliek v okolí. Nemožno sa teda čudovať, že ikonická hora Sargaselandu sa stala cieľom mojej prvej poznávacej celodennej alpskej túry. dnes Vladimír Mikuš Svet
Reportáž Za starými smrekmi do pralesa Pilsko V chránenej krajinnej oblasti Horná Orava leží pod vrcholom Pilsko rovnomenný prales, tretí najväčší na Slovensku. Ide zároveň o náš najväčší smrekový prales. Rastú tu veľmi staré smreky, pri výskume pralesov sa tu našiel aj cca 500-ročný jedinec. Do tejto zaujímavej lokality sme sa vybrali pár dní pred Vianocami s vedcom Martinom Mikolášom. včera Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Jablunkovského k Vlárskemu priesmyku (2) Ráno opúšťam izbu dosť pred šiestou. Ivan zostáva aj na raňajky, žiadne plány nemá. Len kurz na sever, uvidí, kam to dá. Zachytí ma mobilom v plnej poľnej medzi dverami. Ja sa revanšujem jeho snímkou v posteli. Čaká ma dnes ozaj dlhý deň, minimálne na úrovni včerajšieho. 26/01/20 Vladimír Mikuš Javorníky, Biele Karpaty

Táborisko Pustka pod Svinským hrbom 06/07/19 00:00 nová téma
    • Slovenské rudohorie - Volovské vrchy - Hnilecké vrchy: lúka Pustka pod Svinským hrbom

• vo vlastnom stane na udržiavanej lúke