Útulňa

Chatka Zigovka

20. 07. 2019
Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný.

• z Hornej Marikovej, Modlatína (bus) po modrej značke cez Končitú za asi 1.30 h,
  • z Hornej Marikovej, Kátliny (bus) po žltej a modrej cez Končitú za asi 2.00 h,
  • z Mestečka / Záriečia (vlak, bus) po zelenej a modrej značke cez sedlo Kýčera za asi 3.15 h.

Ide o nový objekt, o ktorom nevedel ani kamarát. Drevený zrub je zastrešený sedlovou plechovou strechou, ktorá na východnej a severnej strane vytvára krytú verandu ako vstup do objektu. Prízemnú časť tvorí kuchyňa a jedáleň s veľmi dobrým vybavením. V rohu je umiestnené vykurovacie teleso (kovová pec), ktoré slúži aj na varenie. Pod oknom sú umiestnené skrinky s výlevkou (bez vody) a pri susednej stene ďalšie skrinky vo forme kuchynskej linky. Nad nimi sú dobre uzavreté police, aby sa k potravinám nedostali hlodavce. Pri schodoch na poschodie je veľká polica s ďalším kuchynským vybavením. Jedálenskú časť tvorí stôl a tri široké lavice, ktoré môžu poslúžiť ako lavice na spanie pre nižších nocľažníkov. Súčasťou sú tri drevené stoličky. Denné svetlo zabezpečujú tri plastové okná po stranách.

Podkrovnú - spaciu časť tvorí matracové letisko, ktoré osvetľuje jedno plastové okno. Ďalšie sedenie je umiestnené na verande, kde sú dve drevené lavičky a stolička. Pod chatkou je samozrejme aj vonkajšie ohnisko s drevenou lavičkou. Na blízkom smreku sú drevené smerovky k blízkym i vzdialeným cieľom.

O studničke v blízkosti chatky neviem (nehľadal som), ak o nej viete, napíšte do diskusie. Najbližšia voda by sa mala nachádzať v zákrute lesnej cesty na modrej značke poniže sedla na polohe tu. Ďalšia voda sa nachádza v pramennej oblasti Kátlinského potoka na polohe tu.

Chatka Zigovka 18/01/20 17:58 4 príspevky

Túra Zaniknuté dediny (5) – Dara a Starina Voľné pokračovanie seriálu o zaniknutých dedinách nemôže obísť severovýchod Slovenska. Z dôvodu výstavby vodárenskej nádrže Starina bolo vysťahovaných a zbúraných sedem obcí na hornom toku rieky Cirocha. Všetkých sedem dedín obývali etnickí Rusíni, ktorí museli opustiť svoje domovy. 29/04/20 Tomáš Trstenský Bukovské vrchy
Extra Juraj Jánošík ako ťahák na turistov Od popravy zbojníckeho kapitána Juraja Jánošíka uplynulo viac ako 300 rokov. Napriek tomu, že len 1,5 roka zbíjal v hornouhorských stoliciach, dodnes ostalo prekvapivo veľa miest, ktoré sa spájajú s jeho pôsobením. Okrem rodiska je to tiež miesto úkrytu v Malohonte a miesta jeho posledných dní na Liptove. Nebudem popisovať život najznámejšieho karpatského zbojníka, o tom sa už popísalo dosť, ale vydáme sa na cestu Slovenskom, kde nájdeme pamiatky jánošíkovskej tradície. 18/04/20 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Komentár Prečo má Predné Solisko tri nadmorské výšky? Pri editovaní článku o Prednom Solisku ma zaujalo, že na dvoch mapách boli dve rozdielne nadmorské výšky. Keď som otvoril tretiu mapu, tak ma zarazilo, že tam bola úplne iná - tretia hodnota. Ako je možné, že sú na súčasných i starších mapách uvádzané tri rozdielne nadmorské výšky pre identický vrchol? 10/04/20 Tomáš Trstenský Zaujímavosti

Túra Tribeč sever (4): Kopanica – Osečný vrch – Šípok Máme už tri dni v nohách, preto štvrtý deň plánujeme opatrne a provizórne. Navyše, na dnes hlásia prudký vietor. Odvezieme sa do Kolačna odtiaľ pôjdeme na Kopanicu pohľadať skalnú bránu a ak bude počasie priať, vyjdeme aj na Osečný vrch a potom sa uvidí. dnes Danka Tomášiková Tribeč
Prístrešok Lesný zrub Šarvíz Pri putovaní zo Žarnovice na rozhľadňu Háj som doputoval po modrej značke k TIM Horáreň Šarvíz (tiež Zadný Šarvíz). Smerovník ma upozornil, že Zbojníčke studničky sú vzdialené 50 m dole po lesnej cestičke, a tak som sa išiel na ne pozrieť. V horúčave, čo bola, sa mi veľmi hodila čerstvá, studená voda z pekne upraveného prameňa. Umyl som sa, napil a prečítal si informačnú tabuľu o Zbojníckych studničkách. včera Miroslav Svítek Pohronský Inovec, Vtáčnik
Túra Holica – na okraji Západných Tatier Tatranský národný park končí nenápadným vrcholom s názvom Holica. Bližšie upútal moju pozornosť túto jar, keď kvôli vírusu hľadám nejaké pokojnejšie miesto na túru. Je už mimo národného parku, takže netreba riešiť ani pohyb po značených chodníkoch či sezónnu uzáveru. 05/06/20 Soňa Mäkká Západné Tatry

Chatka Zigovka 18/01/20 17:58 4 príspevky
    • Javorníky: pod sedlom Zigova, na SV od vrcholu Milechovskej Kýčery

• na prični v podkroví (matrace) a na laviciach na prízemí, príp. núdzovo na podlahe jedálne

• celoročná

• potoky pod sedlom

• Považská Bystrica (vlak, bus) - Horná Mariková (bus) - modrá značka na sedlo Zigov

• vonkajšie ohnisko s dreveným sedením, latrína