Úbočím Rakytovca
Úbočím Rakytovca Zatvoriť

Túra NCH Rakytovské plieska (okruh)

Dnes konečne aj do Tatier prišlo teplé, skoro letné počasie. Máme chuť na kratšiu vychádzku na menej navštevovaných miestach. Vyberieme si NCH na Rakytovské plieska. Nachádza západne od Štrbského Plesa, v oblasti zasiahnutej vetrovou kalamitou v roku 2004. Chceme si detailne pozrieť, ako si príroda poradila s jej následkami a vychutnať si krásne výhľady v objatí sviežej zelene.

1 deň
jar – 10.06.2019
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
  • Najvyšší bod: 1344 m n. m. Važecká dolina
  • Najnižší bod: 1210 m n. m. Cesta slobody, parkovisko pri Bielom Váhu
  • Mapa: Otvoriť mapu v novom okne
Štrbské Pleso (vlak, bus, TEŽ) / parkovisko na Ceste slobody pri Bielom Váhu
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

Cesta slobody, rázc. Biely Váh – Jambrichovo – rázc. pri Zlomiskovom potoku – pramenná oblasť Bieleho Váhu – Nižné a Vyšné Rakytovské plieska – Rakytovec – Jambrichovo – Biely Váh

Parkujeme vedľa Cesty slobody spájajúcej Podbanské so Štrbským Plesom, v časti s názvom Jambrichovo. Je tu malá besiedka, jazierko, parkovacie miesta pre dve až tri autá a tabuľa s pozvánkou na vychádzku k Rakytovským plieskam.

Prejdeme cez cestu a za stromom sa skrýva prvý rázcestník Biely Váh (1210 m), po pár metroch rázcestník Jambrichovo (1215 m) zelenej a modrej turistickej značky. Tu začína aj náš chodník vyznačený žltými značkami NCH. Prvá časť vedie súbežne po modrej značke smerujúcej k Jamskému plesu a ďalej na Kriváň. Stúpa trochu prudšie, chodník je úzky, sem-tam kamenistý. No veľmi sa pod nohy nedá pozerať, okolité scenérie pýtajú naše pohľady. Vetrová kalamita doslova položila les, takže kráčame otvoreným priestorom a v priamom prenose sledujeme jeho obnovu a zmenu flóry v miestach, kde kedysi stál hustý smrekový les.

Kriváň máme nad hlavou. Po ľavej ruke vidíme hrebeň Západných Tatier a ako stužku chodník k Trom studničkám. Rázcestie pri Zlomiskovom potoku nás odkláňa od modrej značky, samotný rázcestník je zvalený a chýba jedna tabuľka NCH. Kľukatým chodníčkom po vrstevnici kráčame k stanovišťu Pramenná oblasť Bieleho Váhu, ktorý vzniká sútokom Zlomiskového a Furkotského potoka, premostíme žblnkotajúcu vodu Zlomiskového potoka. Menia sa nám výhľady, Kriváň sa schoval a vidíme štíty nad Štrbským Plesom. Chodník sa za chvíľku akoby stratí v tráve neveľkej poľany, ideálne miesto na zastávku. No opúšťajúc lúčku treba spozornieť, prichádzame k Furkotskému potoku.

Mostík cezeň je značne poškodený, treba dohliadnuť najmä na deti. Aj chodník je na mnohých miestach podmočený. Ďalšie stanovište s názvom Vývoj lesa po kalamite je v miestach, kde je menej poškodený les v kontraste s novou flórou vyrastajúcou nad odumretými porastami po kalamite.

Nižné Rakytovské pliesko zachytíme pohľadom pomedzi stromy, chodník k nemu nevedie. No už sme pri Vyšnom Rakytovskom pliesku, kde je stanovište NCH Rakytovské plieska. Len pár krokov a sme pri brehu, ktorý je veľmi pružný, akoby sme stáli na rašelinisku. Pokocháme sa a ideme ďalej chodníkom či potokom, či podmáčaným rašeliniskom, neviem určiť presne. Každopádne tu treba dať pozor na drobizg a aj na vlastné topánky, ak si do ich nechceme nabrať vody či blata. Na jednom mieste akoby voda vyvierala rovno z chodníka. Mokrá nádhera v teplom dni neprekáža.

Chodník pokračuje na Rakytovec, vyhliadkový bod v nadmorskej výške 1325 m nás nasýti pohľadmi na obe strany, na Kriváň vo vysokotatranskom hrebeni, aj na Kráľovu hoľu v hrebeni Nízkych Tatier. Stojíme v objatí jarnej zelene.

Kriváň sa kedysi zamiloval do Kráľovej hole, ktorá jeho lásku opätovala. Dlho predlho si vymieňali zamilované pohľady a napokon z ich lásky vzniklo dieťa - Váh. Biely Váh pramení pod Kriváňom a Čierny Váh pod Kráľovou hoľou. Pri Kráľovej Lehote sa stretávajú a vytvárajú Váh. (Zdroj: Tatry pre deti - vydavateľstvo DAJAMA, 2019).

Chodník postupne opäť klesá a pripojí sa k zelenej značke vedúcej na Štrbské Pleso. No my odbočíme vpravo, aby sme sa držali náučnej trasy. Veľmi jemným klesaním, no stále s krásnymi výhľadmi sa opäť dostaneme k východiskovému bodu našej vychádzky.

Vychádzka je vhodná pre milovníkov ticha a samoty. Nestretli sme nikoho. No krásy sme sa nabažili a aj sme sa zasa uistili, že príroda si vlastné jazvy vylieči sama a na miestach, kde ju zasiahol živel, vstane nový kus rozmanitej prírodnej krásy. Vezmite sem detváky či len tak si urobte zastávku idúc okolo. 4,5-kilometrový okruh v pohode prejdete za necelé dve hodiny, no pohladenie duše vám vydrží oveľa dlhšie.