Recenzia Najkrajšie pešie okruhy 1. + 2. diel

Keď vydavateľstvo DAJAMA začalo s edíciou Po Slovenskou, prvou lastovičkou bol sprievodca Najkrajšie pešie okruhy z roku 2013. V tomto roku vydavateľstvo pristúpilo k jeho opätovnému vydaniu s drobnými zmenami, okrem toho však vydalo pokračovanie a v pláne je aj tretí diel. Okružných trás na Slovensku sa dá urobiť naozaj veľa a tak sme sa pozreli, čo autorov knihy zaujalo tentokrát.

Výrobca
vydavateľstvo Dajama (autori: Tomáš Trstenský a Daniel Kollár)
Model
edícia Po Slovensku
Typ
knižný turistický sprievodca po horách
Materiály
kriedový papier s mäkkou väzbou
Hmotnosť
400 g
Infocena
12,95 €
Obchody
www.dajama.sk

V prvom dieli nastali proti predchádzajúcemu vydaniu len minimálne zmeny. Mapa je podrobnejšia a zaberá celú stranu, tým pádom zo záverečnej časti kapitoly vypadlo miesto na jednu malú fotografiu. Inak je kniha viac-menej totožná, kto by si chcel o nej prečítať viac, môže v tomto článku.

Autormi druhého dielu je náš kolega Tomáš Trstenský a Daniel Kollár z Dajamy. Kniha rovnako obsahuje 25 trás, z nich Tomáš Trstenský spracoval devätnásť, Daniel Kollár šesť.

Forma publikácie je rovnaká, ako pri prvom dieli a ako pri ostatných publikáciách z edície Po Slovensku. Môžeme sa teda rovno pozrieť na obsah. Zatiaľ čo prvý diel obsahoval prakticky najvychytenejšie okruhy prevažne z "Tatier a Fatier" (15 okruhov z 25), druhý diel zabrúsil aj do menej známych pohorí. Samozrejme, Tatry a Fatry už zo svojej podstaty veľmi atraktívnych pohorí sú zastúpené tiež. Nájdeme tu však viacero lokalít, ktoré nie sú až také navštevované, a rozhodne stoja za okruh. Napríklad okruh Okolo Brdárky v Revúckej vrchovine, okruh Tisovským krasom alebo Silickou planinou. V niektorých známych pohoriach sa zasa autori zamerali na menej populárne ciele, ktoré však rovnako stoja za návštevu ako tie vychytené, napríklad Osnica v Malej Fatre alebo Drienok vo Veľkej Fatre.

Trasy nie sú rozdelené podľa náročnosti. V úvode je zdôraznené, že nejde o prechádzky, ale o náročnejšie túry. Obvykle majú od 10 po 33 km, s prevýšením až na jednu výnimku od 500 m vyššie, pri väčšine túr vyšším, takže aj podľa kondície ide o poldenné až celodenné túry.

Spracovanie kapitol sa nezmenilo, kapitola začína celostranovou fotografiou na ľavej strane. Na pravej strane je mapka Slovenska s bodom na mieste túry, krátky úvod a popis samotnej trasy. V texte sú v osobitných zelených rámčekoch spomenuté rôzne súvisiace zaujímavosti. Fotografií je viacero, aj keď jedna menšia musela ustúpiť detailnejšej mape, stále je ich dosť na to, aby si čitateľ urobil predstavu o charaktere lokality. V závere kapitoly je tabuľka s údajmi o čase a prevýšení trasy.

Z konkrétnych okruhov sa mi veľmi páčilo Pilsko. Ide o atraktívny vrchol, Tomáš vybral krásne zimné fotografie a pestro poňal aj text, nie ako suchý popis túry, ale obohatil ho o mnohé geografické či historické zaujímavosti. Vyslovene zaujímavé čítanie, vhodné aj na relax pred spaním, je aj kapitola Železníckym rudným okruhom či okruh z Magurky. Treba dodať, že na vandrovanie s knihou priamo na túre je jej hmotnosť trochu privysoká, takže je vhodnejšia na domácu prípravu.

Knihu by som odporúčala nielen tým, ktorí potrebujú poradiť pri výbere programu na víkend či dovolenku, ale aj ostrieľaným turistom, ktorí mnohé okruhy poznajú, ale možno práve ciele ako Osnica či Šíp v konkurencii Rozsutcov ich pozornosti doteraz unikali. Aj ja posúvam Pilsko v zozname cieľov výrazne nahor.