Recenzia Hanwag Belorado II Tubetec Lady GTX

Túto jar som sa z technických dôvodov na nejaký čas ocitla bez polovičných topánok a tak mi padlo vhod testovať polovičky od dvoch rôznych značiek. Prvou z nich je Hanwag, ktorý sa u mňa na polici s topánkami vyskytuje už približne trinásť tokov, ale zatiaľ len vo vysokej verzii. Teraz teda nosím model Belorado II Tubetec Lady GTX.

Výrobca
Farebné kombinácie
modro-šedá, oranžovo-šedá, modro-šedá
Páči sa mi
dizajn, variabilné šnúrovanie, stabilný krok, vytlmenie medzipodrážky, celkové pohodlie
Nepáči sa mi
chýba uško vzadu na zavesenie
Infocena
190 € – odporúčaná MOC

Dizajn a materiály

Zvršok topánky pozostáva z kombinácie semišovej kože a textilu. Vpredu je okopová ochrana, avšak nenachádza sa po celom obvode. Šnurovanie je predĺžené k špici, nie až tak, ako to býva pri approach topánkach, ale na pomery tejto triedy je dostatočne ďaleko. Šnúrky sa v najnižšom a najvyššom páre dierok kĺzajú cez kovové očká. Na ostatných miestach vedú cez textilné očká, ktoré sú pokračovaním textilných pásikov po stranách topánky, nejde teda len o dizajnový prvok. Pochopiteľne, na týchto miestach sa šnúrky nekĺzajú tak hladko, textilné pásiky plnia podobnú funkciu ako stop očká. Topánky sa tým pádom o niečo ťažšie zaväzujú, ale šnurovanie sa dá veľmi dobre nastaviť. Napríklad mám vysoký priehlavok, takže si utiahnem topánku tuhšie úplne dole a zase hore, ale v strede potrebujem mať šnurovanie voľnejšie. Tým, že ťah pri šnurovaní je už od boku topánky, sa zároveň topánka nedeformuje, keďže je pomerne mäkká. Najmä v predo-zadnom smere vpredu je mäkšia, v torze a vzadu tuhšia, vyzdvihnutý predok napomáha príjemnejšej chôdzi. Jazyk je veľmi dobre vypolstrovaný a pomerne vysoký, takže aj pri silnom zatiahnutí šnurovania ma nikde nič netlačí.

Topánky sú nepremokavé, stará sa o to membrána GoreTex. Podrážka je tvorená technológiu tubetech, čo by malo zabrániť problémom, ku ktorým dochádza hydrolýzou polyuretánu. Medzipodrážka je vytlmená polyuretánom a kompletne zapuzdrená, aby sa do nej nedostala vlhkosť. Podošva je štandardná turistická, do lesnatých, lúčnych, neskalnatých terénov, vo vyšších pohoriach maximálne na turistické chodníky, nemajú lezeckú (climing) zónu. Dezén je prispôsobený blatistým terénom, jednotlivé výstupky sú pomerne široko od seba, takže blato sa tu ťažšie udrží. Tradičné osemuholníkové logo Vibram však na nej nenájdete.

Čo by som topánke vytkla, sú chybajúce ušká na zavesenie, keďže nech sa zbalím akokoľvek sofistikovane, vždy mám málo miesta a počas túry mi aj tak akosi pribúdajú veci visiace na batohu a všetko, čo sa dá zavesiť a pripnúť zvonka, vítam.

Ako vidieť, nosím sivo-oranžovú verziu modelu, ďalej sú topánky dostupné aj v sivo-fialovej a čierno-modrej verzii.

Skúsenosti

Topánky so mnou zatiaľ absolvovali túry v Malých Karpatoch, Nízkych Tatrách a na Šumave. Užili si rôzne druhy počasia od prudkého slnka po dážď a sneženie. Keďže ide o polovičky, treba sa vyzbrojiť návlekmi alebo dlhšími nepremokavými nohavicami, aby nám do topánok nenatieklo zhora. Keďže okrem výdatných zrážok bola jar pomerne chladná, nosila som dvojo nohavíc, z čoho vrchné boli nepremokavé. Dali sa háčikom upevniť o šnurovanie topánky. V topánkach tak bolo sucho.

Ide o topánky nemeckého výrobcu, ktoré sú širšie ako napríklad talianske. Treba počítať s tým, že veľkosť nemusí sedieť tak, ako pri inej značke alebo dokonca aj pri vyšších topánkach od rovnakej značky, a topánky vyskúšať v kamennej predajni. Subjektívne mám pocit, že vpredu je o nejaký milimeter viac, ako by mi vyhovovalo, ale o pol čísla menšie by ma už tlačili. Pozor, nie je to tak, že by sa mi vyzúvali. Len pocit. Menšie číslo by však bolo riziko kvôli veľkosti kopyta, mávam problém s otlakmi, takže natlačiť pätu do menších by asi nebolo vhodné.

Niekoľko prvých túr sa mi zdalo, že mi topánky “siahajú príliš dopredu”. Potom som si na pocit v nich zvykla, a medzičasom sa ukázali výhody. V prvom rade musím oceniť, že sa mi netvoria otlaky, a to dokonca ani v teplom počasí, kedy sa nohy ľahko spotia. Nemusím teda strácať čas ráno preventívnym lepením rizikových miest. Ešte musím dodať, že v horúcich dňoch noha trošku opuchne a tak sa milimeter navyše hodí. Nakoniec som s výberom veľkosti spokojná.

Topánky, ako som spomínala, sú veľmi dobre vytlmené, takže sú pohodlné. To som ocenila napríklad na Šumave počas dňa, kedy zo 17 km túry viedlo 13 km po asfaltkách, avšak pocit unavených chodidiel sa vôbec nedostavil. Podobne skončilo vandrovanie po asfalte okolo Sobotišťa v horúcom počasí. Do topánok nosím tenké ponožky, materiál závisí od počasia, mala som v nich aj merino, ponožky zo syntetického materiálu, ale aj obyčajné bavlnené, ak nejdem do veľkého výkonu.

Topánky budem ďalej testovať a na jeseň sa podelím o ďalšie skúsenosti.