Alverstone II sú trekingové topánky na viacdňové túry naťažko
Alverstone II sú trekingové topánky na viacdňové túry naťažko Zatvoriť

Test Hanwag Alverstone II GTX - moderné trekingové topánky

AKTUALIZÁCIA – Nedajte sa zmiasť prvým dojmom, hoci tieto topánky vyzerajú technicky, svojím určením majú oveľa bližšie ku klasikám ako napr. Hanwag Alaska, než k topánkam do vysokých hôr. Rovnako ako Alaska, patria Alverstone II do trekkingového radu, sú kategórie B/C, majú rovnakú cenu, no vážia o takmer 200 g menej a majú výrazne odlišnú konštrukciu, ktorá sa podobá na minuloročnú novinku Tatra Light.

Výrobca
Hanwag
Model
Alverstone II GTX
Typ
trekingové topánky kategórie B/C
Materiály
semišová koža, mikrovlákno, textil, GoreTex membrána
Hmotnosť
1676 g – pár veľkosti UK10
1460 g – údaj výrobcu pre UK8
Farebné kombinácie
čierno-červená
Páči sa mi
kopyto, šnurovanie, pohodlný mäkký jazyk, veľmi dobrá stabilita a opora, no zároveň dostatočná pohyblivosť v predozadnej osi
Nepáči sa mi
hoci to tak mierne vyzerá, nie sú vhodné na poloautomatické mačky
Ostatné info
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 90 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Aktualizácia 30. 6. 2020
Boli doplnené skúsenosti po dlhšom čase nosenia, nájdete ich na konci článku

Dizajn a materiály

Alverstone II je trekingová topánka s moderným strihom, no farebné vyhotovenie nie je také agresívne (či vyčačkané) ako býva zvykom napr. pri talianskych topánkach. Dominantnú čiernu farbu len na malých plochách strieda červená. Ani šnúrky príliš nekontrastujú a pokiaľ komín prekryjú nohavice, jediným spestrením sú červená medzipodrážka a päta so svetlo-šedými čiarami a logom. Komu by aj toto bolo príliš výstredné, môže zvoliť šedo-čierny variant, ktorý je ešte menej nápadný. Jednoducho, nemecký prístup.

Materiálovo ide o kombináciu semišovej kože a syntetických materiálov. Z kože je spodná časť topánky, syntetický je jazyk a komín, no miesta, kde môže viac dochádzať k mechanickému namáhaniu (napr. pri šnurovaní) sú ešte doplnené o kožené prvky. Vnútorná stielka je klasicky šedá s membránou GoreTex.

Komín je vyhotovený technológiou LFX (lateral flex) – čo v preklade z marketigového názvoslovia znamená, že komín je poddajnejší na pohyb v priečnej osi. Kožený zvršok končí kúsok pod miestom, kde z dôvodu priečnych pohybov vzniká ohyb. Tam je zvršok z poddajného syntentického materiálu. Kúsok nad týmto miestom zas začína tuhší materiál (tiež syntetický). Zaujímavým detailom je aj to, že syntetika je šitá vnútornými švami, ktoré nie je vidieť a preto by sa nemali mechanicky poškodiť oderom.

Okopová ochrana je gumená, ide po celom obvode topánky a na špici prechádza až hore, ako je u trekingových topánok zvykom. Na päte je obzvlášť mohutná a dizajnovo je táto časť ešte zvýraznená svetlo-šedými čiarami.

Topánky sú aj na pomery svojej triedy hodne vysoké a jazyk vytŕča o ďalšie 4 centimetre. Komín je však vzadu výrazne skosený, čo by malo pomáhať pohyblivosti v predo-zadnej osi. Cieľom je vyššia stabilita nohy pri nosení ťažšieho nákladu, no menej klásť odpor dynamike chôdze.

Alverstone II má aj sesterský model Ferrata II, ktorý je veľmi podobne konštruovaný, no vhodný do technicky náročnejších podmienok. Zvršok je čisto syntetický so skrytými všetkými švami, šnurovanie ide viac k špici a podrážka je tuhšia, vhodná prioritne na skalu a poloautomatické mačky.

Kopyto

Kopyto je o niečo užšie ako majú Hanwag Alaska. Tie sú mi totiž široké a hoci som ich v minulosti veľmi chcel, neboli mi dobré. Alverstone II sú najmä v oblasti päty užšie a z geometrie zvršku mám celkovo dojem väčšieho dôrazu na anatómiu nohy. Lepšie ju preto obopínajú a vystačíte si aj tenšou ponožkou, čo sa hodí v teplejšom období a pre potivejších používateľov.

Podrážka

Podrážka je rovnaká ako pri modeli Tatra Light, len je tuhšia – tak torzne ako aj na špici pri chôdzi. Konštrukcia je rovnaká a nesie názov Hanwag Integral Light. Od päty do niečo vyše polovice topánky je plastová výstuha (TPU), ktorá zlepšuje torznú stabilitu podrážky. O tlmenie sa stará vrstva polyuretánu na celej dĺžke topánky s rôznou hrúbkou podľa potreby tlmenia.

Taktiež podošva je rovnaká ako pri Tatra Light. Nesie známe osemuholníkové logo Vibram a je odľahčená technológiou 3D PrismBase. To znamená, že gumený základ, z ktorého vytŕča dezén môže byť vďaka 3D štruktúre tenší a teda ľahší. Podošva je výrazne členená, diely sú ďalej od seba, čo je dobré najmä v blatistom teréne. Na špici sú rovnejšie diely, čo sa zas hodí pri skalných pasážach, podobne je tomu aj na päte v nášľapnej zóne.

Šnurovanie

Šnurovanie začína asi 8 centimetrov od špice. Prvý pár očiek sú klasické kovové dierky, druhé dva páry sú kovové kladky s guličkou, štvrtý pár je stop-očko a zvyšné štyri páry sú kovové háčiky. Stop-očko tvorí ohybná svorka, ktorá naozaj pevne drží a kým ju prstom nepovolíte, samovoľne nepustí. Je preto možné aj šnurovanie s výrazne odlišným zatiahnutím v spodnej a hornej časti šnurovania. Zároveň to však znamená, že šnurovanie treba dobre odladiť, lebo neplatí, že aj horšie trafené stiahnutie sa pri chôdzi samo "uprace".

Prvé skúsenosti

Na prvé obutie ma prekvapilo ako vysoké sú trekingové topánky a k tomu ešte výrazne pretŕčajúci jazyk. Zároveň sú však až nezvyklo flexibilné v predo-zadnej aj priečnej osi – čo bolo asi aj zámerom výrobcu, keďže túto vlastnosť topánok vyzdvihuje (LFX technológia). Spodná časť topánky je naopak hodne tuhá. Špica sa pri chôdzi mierne ohýba, čo spolu s tvarovaním špice zabezpečuje pohodlný krok. Podrážka je síce rovnakej konštrukcie ako pri modeli Tatra Light, no je výrazne tuhšia. Prejavuje sa to aj tým, že oveľa menej cítiť, čo je pod ňou.

Vzhľadom na veľmi teplé počasie som túto sezónu zväčša siahal po polovičkách, nanajvýš mid topánkach a tak Alverstone II boli so mnou iba asi na troch túrach v Tatrách. Keďže tam som zvyknutý hopsať v polovičkách, zvýšená stabilita vo vysokých bola cítiť, no zároveň mi bolo aj o dosť viac teplo. Pri dlhej chôdzi po žulových chodníkoch či po asfaltke v Tichej doline oceňujem, že sú akurátne vytlmené. Topánky som tiež vyskúšal v húštinách – t. j. v teréne, kde nie príliš tušíte, na aké konáre a kmene narazíte pod bujnou vegetáciou. Mám pocit, že práve tu boli pre Alverstone II najviac doma.

Skúsenosti po dlhšom čase

aktulizácia 30. 6. 2020

Na jeseň, v zime a na jar som v týchto topánkach absolvoval viacero túr vo Vysokých Tatrách, Veporských vrchoch, Malej Fatre, či Považskom Inovci. Od túr s deťmi, cez predierania sa pralesmi až po zimnú turistiku v Tatrách.

Zima topánkam aj mojim nohám v nich najviac vyhovovala. Vďaka koženému zvršku bola tepelná izolázia na slušnej úrovni a nebolo ani nutné nosiť hrubšie ponožky. Vysoký komín sa v zimne obzvlášť hodí. Keď je mrazivo a sneh nie je premočený, netrebalo pri väčšine túr ani zakladať návleky, vystačil som si s háčikom a stiahnutím na Keb nohaviciach.

Na rozdiel od klasických trekingových topánok, kde som vždy nosil ponožky strednej hrúbky, tu som si vystačil s tenšími letnými merino ponožkami. Je to zrejme tým, že Alverstone majú anatomickejší tvar a majú k nohe tesnejší fit. Nikdy sa mi pritom nestalo, že by ma otlačili. Ani keď som šlapal pri teplotách okolo 25°C, čo už ale zdaleka nebolo pohodlné. Bral som ich kvôli tomu, že sme šli naťažko a bola aj hrozba dažďa.

Rovnako spokojný som bol pri použítí v daždi, či v hustých porastoch po daždi. To som už radšej kombinoval s návlekmi. Tak ako pri zimnej pľačkanici ani v jarných dažďoch sa nestalo, že by premokli.

Podrážka dobre drží na mokrom povrchu, doma je aj v blate, či na podmočených lúkach. Horšie sú na tom mokré korene, či vápencová skala. Na suchej tatranskej žule držali tiež dobre, na mokrej to bolo o poznanie horšie. Celkovo zodpovedá podrážka trekingovému DNA topánok.

Topánky Hanwag Alverstone II GTX po vyše roku nosenia môžem vrelo odporučiť ako modernejšiu alternatívu ku klasickým pohorkám kategórie B/C. Sú od nich ľahšie, noha je pohyblivejšia, no stabilita ostáva. Celokožená konštrukcia sľubuje podobnú životnosť, pričom použitá semišová koža sa mi vidí odolnejšia voči oderu ako nubucková. Nenechajte sa preto odradiť jej mierne technickým výzorom, za ktorým sa skrýva starý-dobrý-hanwag, ako ho poznáme z modelov Alaska či Tatra.