AdventureMenu je hotové sterilizované jedlo vhodné na cesty a do hôr
AdventureMenu je hotové sterilizované jedlo vhodné na cesty a do hôr Zatvoriť

Recenzia Vyskúšali sme jedlo na cesty Adventure Menu

Možností stravovania na horách je mnoho. Niekto zámerne vyberá túry tak, aby ich súčasťou boli horské chaty a tam sa aj prestravujú. Kto však uprednostňuje menej frekventované trasy, musí si so sebou vziať jedlo. Niekomu stačí chlieb a k tomu niečo na studeno, druhým extrémom je nosenie surovín a varenie v ešuse. Lenivší sa však môžu chutne najesť, hoci sa im variť nechce, no vifonka nespĺňa ich kritériá. Doposiaľ sme z tejto kategórie vyskúšali lyofilizovanú stravu viacerých výrobcov – teda dehydrovanú vymrazovaním. Tentoraz sa nám však dostal do rúk produkt, ktorý je hotový, netreba doň liať horúcu vodu, stačí ohriať a jesť. Vyrábajú ho v Čechách a volá sa AdventureMenu.

Výrobca
5 € – Žemľovka s jablkami
Obchody
4camping.sk

V princípe ide o hotové sterilizované jedlo s trojročnou trvanlivosťou. Sterilizované je tepelne, bez použitia konzervačných prísad či inej chémie. Je zabalené v hrubom viacvrstvovom obale (plast + hliníková fólia) a dá sa prirovnať ku konzerve s hotovým jedlom, no bez ťažkej konzervy. Obal má výhodu v spratnejšom tvare, ľahšom otváraní a tiež po použití nezaberá veľa miesta a ani sa oň nemôžete porezať. Taktiež môžete jedlo v obale zohrievať bez obavy, že sa niečo do jedla uvoľní zo zvarov konzervy.

No a asi najdôležitejší rozdiel je to, že oproti bežným konzervám typu Trenčiansky párok s fazuľou, ide o výrazne chutnejšie jedlo.

Ohrievanie

Jedlo možno zohrievať na tri spôsoby: (1) vyliať do ešusu a klasicky zohriať na variči, (2) zohriať priamo v obale v ešuse s menším množstvom vody alebo (3) použiť výrobcom dodávaný sáčok a ohrevnú kapsulu, ktorá exotermicky reaguje s malým množstvom vody.

Prvý variant je jasný a nebudem sa mu bližšie venovať. Druhý variant je vhodný najmä pri použití s užšou a vyššou nádobou, v mojom prípade JetBoil Zip. Stačí na to málo vody, následne napchať sáčok dovnútra, zapáliť na čo najnižší výkon a keď treba, aj zavrieť pokrievkou.

Tretí variant funguje na princípe exotermickej reakcie vody s oxidom vápenatým (tzv. pálené vápno) za vzniku hydroxidu vápenatého (tzv. hasené vápno). Oxid vápenatý je pevne uzavretý v kapsuli z netkaného textilu a zabalený v plastovom vrecúšku, ktoré zároveň slúži ako odmerka na potrebné množstvo vody – menšia kapsula pre ohrev jedného jedla potrebuje 60 ml vody. Spotrebovaná kapsula sa podľa inštrukcií má zlikvidovať v bežnom komunálnom odpade, treba ju teda vziať so sebou a určite nenechávať v prírode.

Skúsenosti

Jedlo AdvantureMenu som vzal na jarný prechod Záhoráckej magistrály. Vyššia hmotnosť mi neprekážala, pretože jednak má magistrála pomerne malé prevýšenia a po druhé - zdroje vody sú obmedzené, takže vodu by som ťahal tak či tak. Bolo preto jedno, či vezmem lyofilizovanú stravu + vodu alebo AdventureMenu.

Moje prvé skúsenosti nájdete vo videu. Zároveň to bol prvý kontakt s ohrievacou kapsulou a najprv som si myslel, že pôjde o prášok, ktorý nasypem do vody.

Jedál som vyskúšal viacero. Najviac mi chutili guľášové variácie – hovädzí guľáš so zemiakmi, či pikantný kotlík s bulgurom a podobné bolo aj jelenie ragú. Množstevne to bolo primerané, a keď som to zajedol krajcom chleba, bol som spokojný. Raňajková žemľovka sa mi však veľmi neosvedčila. Keďže nejde o tekuté jedlo, bolo ťažšie ju zohriať a tiež mi jej bolo na raňajky málo. Na raňajky v kopcoch ostávam teda verný ovsenej kaši so sušeným mliekom.

Skúšal som len mäsové jedlá, lebo mi na túrach viac vyhovujú. V ponuke sú však aj variácie pre špecifickejšie jedálničky – bezlepkové, bezlaktózové, vegetariánske, či vegánske.

Doplnkové pochúťky

Okrem klasických jedál som skúsil aj Trail Mix ako pochúťku na zahryznutie počas túry. Sú v nej pekanové orechy, goji semienka a kúsky sušeného mäsa beef jerky. Je to zvláštny mix a išiel mi dolu krkom ťažšie, no povedal som si, že nie je od veci dať si nejaké bielkoviny a soľ. Totiž jerky veľmi nemusím. No treba uznať, že toto jerky je lepšie ako iné, ktoré som doposiaľ skúšal. Fanúšikovia jerky si ho môžu od AdventureMenu kúpiť aj samostatne.

Vzhľadom na vyššiu hmotnosť nebude jedlo pre každú outdoor príležitosť. Veľmi dobre poslúži na jednodňovke, kedy sa hmotnosť jedného jedla stratí. Celotýždennú stravu niesť na chrbte by však nebolo úplne príjemné. Môže však dobre poslúžiť ako doplnok k lyofilizovanej strave alebo k jedlám na studeno, prípadne pre účely aktivít, kde vyššia hmotnosť nemusí prekážať – napr. ak idete autom a vyrážate len na denné túry, prípadne na splavy. Výhodou je ľahká príprava a veľmi chutné jedlo.

Z otestovaných druhov sa najlepšie osvedčili guľášové variácie – t. j. jedlá, ktoré majú značný vodný základ. Ostatne rovnako je tomu aj pri lyofilizovanej strave, kde mi guľáš chutí vždy lepšie ako ryža s mäsom.

Podľa našich informácií výrobca AdventureMenu plánuje pridať aj dehydrované verzie svojich jedál. Som zvedavý ako obstoja v nabitej konkurencii iných značiek.