Obálka sprievodcu
Obálka sprievodcu Zatvoriť

Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou

Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach.

Výrobca
Olena Krušynska a Nakladatelství Academia (AV ČR)
Typ
turistický (kultúrno-historický) sprievodca
Materiály
kriedový papier
Hmotnosť
1025 g
Páči sa mi
podrobný popis lokalít, množstvo zaujímavostí, dobové/historické fotografie
Nepáči sa mi
chýbajúce orientačné plány väčších miest
Infocena
18,60 €
Obchody
predajne vydavateľstva Tranoscius
Artforum

Na storočnú tradíciu turistických sprievodcov po Karpatoch nadväzuje aj dielo ukrajinskej autorky Oleny Krušynskej (Олена Крушинська) z roku 2017. Dlhodobo sa venuje mapovaniu drevených chrámov východného obradu na Ukrajine vrátane drevených rímskokatolíckych kostolov a mlynov. Titul je primárne určený pre cestovateľov a výletníkov po dnešnej Zakarpatskej oblasti Ukrajiny (územie historickej Podkarpatskej Rusi), čo prezrádza názov sprievodcu.

Obsahovo sa autorka zameriava primárne na sakrálne bohatstvo Zakarpatia, čiže heslá sú prevažne venované architektúre drevených chrámov. Podľa abecedy nájdeme vybrané významné obce na Zakarpatí, kde stoja cenné "kostolíky", ale nie je to jediná téma sprievodcu. Ako sa na správnu sprievodcovskú literatúru patrí, tak texty ponúkajú kvalitne spracované informácie o všetkých architektonických pamiatkach opísaných obcí (uvádzané vždy v podnadpise jednotlivých hesiel).

Na 575 stranách okrem podrobného opisu jednotlivých hesiel (obce) je v úvode prehľadný historický vývoj územia a kapitola o prvorepublikovej turistike na Podkarpatskej Rusi. Autorka používa oficiálne ukrajinské názvoslovie sídiel s prepisom do latinky. Dobové - prvorepublikové (úradné československé) názvy miest sú uvedené ďalej v texte hesla. Treba poznamenať, že za storočie sa názvy menili len minimálne, išlo skôr o drobné zmeny. Z ukrajinčiny do českého jazyka preložila Rita Kindlerová.

Heslá sú členené jednotne - na ľavej strane je uvedená lokalita (obec a okres /ukr. rajon/), podnadpis hesla a podrobný text o lokalite - objekte. Na pravej strane je vždy minimálne jedna farebná, príp. viac fotografií (dve až štyri na stranu). Obrazovú časť vhodné dopĺňajú historické fotografie z 1. ČSR, alebo zriedkavejšie, staré československé poštové známky či dobová reklama. Publikácia má mäkkú väzbu a použitý je kriedový papier. Rozmery knihy sú 13 x 20 x 3 cm (dĺžka, výška, šírka) a vzhľadom na rozsah informácií publikácia váhovo tesne presahuje 1 kg.

V knihe nájdeme opísané:

• drevené chrámy,
  • hrady, zámky a ich ruiny,
  • paláce, kaštiele, kúrie,
  • kostoly, zvonice, synagógy a kláštory,
  • technické pamiatky (železnice, mosty, mlyny, hámre, elektrárne, vodné diela),
  • múzeá a skanzeny,
  • nevšedné pamätníky,
  • zaniknuté objekty (kúpele, stavby)
  • stručný opis vybraných pohorí,
  • prvorepublikovú (ČSR) architektúru z obdobia 1919 - 1939,
  • vybrané prírodné zaujímavosti.

Sprievodcu uzatvára kapitola, ktorá je venovaná dreveným chrámom východného obradu, ktoré boli prevezené za 1. ČSR z vtedajšej Podkarpatskej Rusi na územie súčasných Čiech. Ide o päť drevených kostolíkov: Praha, Nová Paka, Kunčice pod Ondřejníkem, Blansko a Dobříkov.

Ako negatívum by som spomenul len jednu mapu - Zakarpatsko (na konci knihy) a chýbajúce orientačné plány pri mestách (Užhorod, Mukačevo, Chust, Berehovo, Rachiv apod.).

Ako plusy by som uviedol, že autorka uvádza mnohé menej známe či neznáme lokality, kde turisti húfne nechodia. Cestovatelia majú preto možnosť navštíviť nevšedné lokality a ich zaujímavosti (kuriózne pamätníky, opustená horská dedinka, obranná línia Arpád, soľné bane, Údolie narcisov, historické hraničné pätníky, vinohrady a vínne pivnice...).

Zhodnotenie

Sprievodcu jednoznačne odporúčam ako doplnkovú literatúru pre cestovateľov, ktorí okrem východokarpatských pohorí navštívia aj podkarpatské sídla. Dostupní knižní sprievodcovia v češtine a slovenčine sa len okrajovo venujú mestám a dedinám. Zato uvedený zakarpatský sprievodca sa práve hlbšie venuje vybraným sídlam v Zakarpatskej oblasti Ukrajiny, kde Vás zavedie k mnohým zaujímavým miestam bývalej Podkarpatskej Rusi.