Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou

24.07.19

Na storočnú tradíciu turistických sprievodcov po Karpatoch nadväzuje aj dielo ukrajinskej autorky Oleny Krušynskej (Олена Крушинська) z roku 2017. Dlhodobo sa venuje mapovaniu drevených chrámov východného obradu na Ukrajine vrátane drevených rímskokatolíckych kostolov a mlynov. Titul je primárne určený pre cestovateľov a výletníkov po dnešnej Zakarpatskej oblasti Ukrajiny (územie historickej Podkarpatskej Rusi), čo prezrádza názov sprievodcu.

Obsahovo sa autorka zameriava primárne na sakrálne bohatstvo Zakarpatia, čiže heslá sú prevažne venované architektúre drevených chrámov. Podľa abecedy nájdeme vybrané významné obce na Zakarpatí, kde stoja cenné "kostolíky", ale nie je to jediná téma sprievodcu. Ako sa na správnu sprievodcovskú literatúru patrí, tak texty ponúkajú kvalitne spracované informácie o všetkých architektonických pamiatkach opísaných obcí (uvádzané vždy v podnadpise jednotlivých hesiel).

Na 575 stranách okrem podrobného opisu jednotlivých hesiel (obce) je v úvode prehľadný historický vývoj územia a kapitola o prvorepublikovej turistike na Podkarpatskej Rusi. Autorka používa oficiálne ukrajinské názvoslovie sídiel s prepisom do latinky. Dobové - prvorepublikové (úradné československé) názvy miest sú uvedené ďalej v texte hesla. Treba poznamenať, že za storočie sa názvy menili len minimálne, išlo skôr o drobné zmeny. Z ukrajinčiny do českého jazyka preložila Rita Kindlerová.

Heslá sú členené jednotne - na ľavej strane je uvedená lokalita (obec a okres /ukr. rajon/), podnadpis hesla a podrobný text o lokalite - objekte. Na pravej strane je vždy minimálne jedna farebná, príp. viac fotografií (dve až štyri na stranu). Obrazovú časť vhodné dopĺňajú historické fotografie z 1. ČSR, alebo zriedkavejšie, staré československé poštové známky či dobová reklama. Publikácia má mäkkú väzbu a použitý je kriedový papier. Rozmery knihy sú 13 x 20 x 3 cm (dĺžka, výška, šírka) a vzhľadom na rozsah informácií publikácia váhovo tesne presahuje 1 kg.

V knihe nájdeme opísané:

• drevené chrámy,
  • hrady, zámky a ich ruiny,
  • paláce, kaštiele, kúrie,
  • kostoly, zvonice, synagógy a kláštory,
  • technické pamiatky (železnice, mosty, mlyny, hámre, elektrárne, vodné diela),
  • múzeá a skanzeny,
  • nevšedné pamätníky,
  • zaniknuté objekty (kúpele, stavby)
  • stručný opis vybraných pohorí,
  • prvorepublikovú (ČSR) architektúru z obdobia 1919 - 1939,
  • vybrané prírodné zaujímavosti.

Sprievodcu uzatvára kapitola, ktorá je venovaná dreveným chrámom východného obradu, ktoré boli prevezené za 1. ČSR z vtedajšej Podkarpatskej Rusi na územie súčasných Čiech. Ide o päť drevených kostolíkov: Praha, Nová Paka, Kunčice pod Ondřejníkem, Blansko a Dobříkov.

Ako negatívum by som spomenul len jednu mapu - Zakarpatsko (na konci knihy) a chýbajúce orientačné plány pri mestách (Užhorod, Mukačevo, Chust, Berehovo, Rachiv apod.).

Ako plusy by som uviedol, že autorka uvádza mnohé menej známe či neznáme lokality, kde turisti húfne nechodia. Cestovatelia majú preto možnosť navštíviť nevšedné lokality a ich zaujímavosti (kuriózne pamätníky, opustená horská dedinka, obranná línia Arpád, soľné bane, Údolie narcisov, historické hraničné pätníky, vinohrady a vínne pivnice...).

Zhodnotenie

Sprievodcu jednoznačne odporúčam ako doplnkovú literatúru pre cestovateľov, ktorí okrem východokarpatských pohorí navštívia aj podkarpatské sídla. Dostupní knižní sprievodcovia v češtine a slovenčine sa len okrajovo venujú mestám a dedinám. Zato uvedený zakarpatský sprievodca sa práve hlbšie venuje vybraným sídlam v Zakarpatskej oblasti Ukrajiny, kde Vás zavedie k mnohým zaujímavým miestam bývalej Podkarpatskej Rusi.

Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou 24/07/19 00:00 nová téma

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Recenzia Detská nepremokavá bunda Skogstad Vadsø S nárastom výkonnosti dieťaťa rastú nielen prejdené kilometre a nastúpané metre, ale aj nutnosť kvalitnej výbavy. Ako bunda už nestačí lepší pršiplášť z hypermarketu, treba už serióznejšiu. Jednak s ohľadom na hmotnosť, ale aj šírku použitia – či už do veterného alebo daždivého počasia. Hoci osemročné dieťa sa ešte nepotí ako dospelák, už treba brať ohľad aj na priedušnosť. Tento rok Kubko preto nosí bundu Vadsø od Nórskeho Skogstad. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
Správa Novela zákona o lesoch by mala pomôcť ochrane prírody Minulý týždeň schválil parlament popri novele zákona o ochrane prírody a krajiny aj novelu zákona o lesoch. Tá obsahuje viaceré ustanovenia, ktoré môžu pomôcť ochrane prírody. Paradoxne ide o prvý všeobecne záväzný právny predpis definujúci bezzásahový režim v slovenskej legislatíve. Okrem iného sa zaoberá ochranou pralesov a pralesových zvyškov, povoľuje tiež pasenie hospodárskych zvierat na lesných pozemkoch, ak si to vyžaduje program starostlivosti o chránené územie. Podľa zákona o ochrane prírody sa budú schvaľovať programy starostlivosti na územiach NATURA 2000. včera Soňa Mäkká Správy
Ferrata Dolomity – Tofana di Mezzo a Tofana di Dentro Tofany sú jednou z najznámejších častí Dolomitov. Výstup na Tofanu di Rozes som opísal v minulom článočku, v tomto opíšem okruh cez Tofanu di Mezzo a Tofanu di Dentro, ktorý som absolvoval hneď ďalší deň. Až večer pred túrou som si pozrel odhadované časy ferrát a trochu som sa naľakal. Naštudoval som si zopár ústupových trás, avšak dúfal som, že okruh zvládnem celý podľa pôvodného plánu. včera Martin Knor Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)

Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou 24/07/19 00:00 nová téma
    • Olena Krušynska a Nakladatelství Academia (AV ČR)

• turistický (kultúrno-historický) sprievodca

• kriedový papier

• Hmotnosť
    • 1025 g

• podrobný popis lokalít, množstvo zaujímavostí, dobové/historické fotografie

• Nepáči sa mi
    • chýbajúce orientačné plány väčších miest

• 18,60 €

• predajne vydavateľstva Tranoscius
      Artforum

• Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.