Jačmeniská

27.07.19
Pri výstupe na Suchý vrch z Liešťan som v lokalite zvanej Jačmeniská prechádzal vedľa prístrešku, ktorý okrem ochrany pred zhoršeným počasím v pohode pojme aj pútnikov na nocľah. Chodník tu križuje širokú zvážnicu, priestor pre drevosklad je momentálne nevyužitý. Kryté prístrešie neďalekej chatky kapacitu ešte zvyšuje.

Nachádza sa v južnej časti Strážovských vrchov, v masíve dlhého hrebeňa, tiahnuceho sa od Homôľky až k Bánovciam nad Bebravou. Prechádza okolo neho modro značený turistický chodník z Lomnice (časť obce Liešťany) na najvyšší vrch tohto hrebeňa - Suchý vrch (1028 m).

• z Liešťan po modrej, 1.10 h,
  • zo Suchého vrchu po modrej, 0.45 h,
  • z Nitrianskeho Rudna po zelenej a červenej cez Kšiniansku poľanu a Suchý vrch, 3.55 h,
  • z Kšinnej po zelenej a červenej cez Kšiniansku poľanu a Suchý vrch, 3.35 h,
  • zo Závady pod Čiernym vrchom po zelenej a červenej cez Pod Capárkou a Suchý vrch, 3.45 h,
  • z Valaskej Belej po zelenej a červenej cez Pod Capárkou a Suchý vrch, 3.30 h.

Stavba je celodrevená, s pôdorysom asi 6 x 4 metre. Stĺpy z guľatiny nesú krov, sedlová strecha je pokrytá vlnitým eternitom v dobrom stave. Podlahu tvorí len udupaná hlina, predná strana je nekrytá, bočné čiastočne, v zadnej časti obrátenej k lesu je vytvorená vyvýšená plošina, umožňujúca pohodlné ležovisko pre dve osoby. Ostatní sa musia uskromniť na podlahe pomedzi pevne zabudované lavice so stolom.

Pár metrov od prístreška sa nachádza lesnícka chatka. Je uzamknutá, ale jej kryté bočné prístrešie s doštenou podlahou po uprataní dokáže prichýliť ďalších 4 - 6 osôb. Žiadne náznaky o existencii vodného zdroja v okolí som nenašiel. V tunajšej GPS databáze je vložený prameň na tejto polohe bez akéhokoľvek komentára, ak o ňom viete viac, napíšte do diskusie.

Jačmeniská 27/07/19 00:00 nová téma

Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). 24/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). 17/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Chata Chata Lesov SR Čierny vrch V južnej časti Strážovských vrchov sa dá prejsť pekným hrebeňom z Uhrovca po Homôľku s kopcami okolo 1000 m (Rokoš, Čierny vrch, Suchý vrch). Nájde sa aj zopár miest, kde sa dá uchýliť pred nepriaznivým počasím či stráviť noc. Jedným z nich môže byť chata (resp. jej terasa) Lesov SR pod Čiernym vrchom. 10/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Recenzia Detská nepremokavá bunda Skogstad Vadsø S nárastom výkonnosti dieťaťa rastú nielen prejdené kilometre a nastúpané metre, ale aj nutnosť kvalitnej výbavy. Ako bunda už nestačí lepší pršiplášť z hypermarketu, treba už serióznejšiu. Jednak s ohľadom na hmotnosť, ale aj šírku použitia – či už do veterného alebo daždivého počasia. Hoci osemročné dieťa sa ešte nepotí ako dospelák, už treba brať ohľad aj na priedušnosť. Tento rok Kubko preto nosí bundu Vadsø od Nórskeho Skogstad. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
Správa Novela zákona o lesoch by mala pomôcť ochrane prírody Minulý týždeň schválil parlament popri novele zákona o ochrane prírody a krajiny aj novelu zákona o lesoch. Tá obsahuje viaceré ustanovenia, ktoré môžu pomôcť ochrane prírody. Paradoxne ide o prvý všeobecne záväzný právny predpis definujúci bezzásahový režim v slovenskej legislatíve. Okrem iného sa zaoberá ochranou pralesov a pralesových zvyškov, povoľuje tiež pasenie hospodárskych zvierat na lesných pozemkoch, ak si to vyžaduje program starostlivosti o chránené územie. Podľa zákona o ochrane prírody sa budú schvaľovať programy starostlivosti na územiach NATURA 2000. včera Soňa Mäkká Správy
Ferrata Dolomity – Tofana di Mezzo a Tofana di Dentro Tofany sú jednou z najznámejších častí Dolomitov. Výstup na Tofanu di Rozes som opísal v minulom článočku, v tomto opíšem okruh cez Tofanu di Mezzo a Tofanu di Dentro, ktorý som absolvoval hneď ďalší deň. Až večer pred túrou som si pozrel odhadované časy ferrát a trochu som sa naľakal. Naštudoval som si zopár ústupových trás, avšak dúfal som, že okruh zvládnem celý podľa pôvodného plánu. včera Martin Knor Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)

Jačmeniská 27/07/19 00:00 nová téma
    • Strážovské vrchy: pod Suchým vrchom (hrebeň Rokoša) v lokalite Jačmeniská pri križovaní lesných ciest

• Liešťany (bus) - Suchý vrch (modrá značka za 1 hodinu)