Cuilcagh Mountain
Cuilcagh Mountain Zatvoriť

Túra Írsko: Cuilcagh, Cuilcagh Way

Írsko ako ostrov nie je krajina, ktorá by prekvitala veľkou nadmorskou výškou. V skutočnosti najvyššia hora Írska Carrauntoohil je vysoká 1038 m. S troškou nadhodnotenia môžem povedať, že vyššie som, keď doma vyjdem na balkón. Na druhej strane je to krajina veľmi pekná, s množstvom zelených plání, zelených kopčekov, zelených lúk, proste, ako hovorí kamarát: Fifty Shades of Green.

1 deň
jar – 04.05.2018
Írsko (Ireland): Breifne Mountains - Cuilcagh Mountains

Keďže moja sestra tam už nejaký rôčik žije, s kamarátom a jeho priateľkou sme sa tam vybrali na výlet. Prvotná myšlienka pobicyklovať tam niečo sa pretransformovala na pochodiť tam niečo, až nakoniec vyústila iba do jedného výstupu na najvyššiu horu grófstva Cavan a Fermanagh, ktorá leží priamo na hranici Severného Írska a Írska.

Cuilcagh Mountain Park – Cuilcagh Legnabrocky Trail – späť – Cladagh Glen Walk

Cuilcagh Mountain Park a Marble Arch Caves Geopark

Na horu Cuilcagh vedú v podstate dve cesty, aj keď všetci v okolí nám hovorili iba o jednej. My sme štartovali z parkoviska Cuilcagh Mountain Park. Cuilcagh sa nachádza v rovnomennom parku, ktorého súčasťou sú od roku 2001 turisticky veľmi atraktívne Marble Arch Caves a národná rezervácia Cladagh Glen. V roku 2004 tieto tri celky vytvorili jeden z prvých Európskych geoparkov pod záštitou UNESCO. Geopark sa v roku 2008 ešte viac rozrástol aj na írsku stranu a vytvoril vôbec prvý nadnárodný cezhraničný geopark na svete.

Cuilcagh Way

Cuilcagh Way je 33-kilometrová značkovaná trasa v okolí hory Cuilcagh v grófstve Fermanagh. Vedie z nížin v okolí rieky Cladagh River, cez jaskyne Marble Arch Caves až na vrchol hory Cuilcagh Mountain vo výške 666 m. Cesta je rozdelená na päť sekcií, podľa ktorých sa dá prejsť, takže ju nemusíte prejsť úplne celú, aby ste zdolali vrchol. Naopak, na vrchol to až tak ďaleko nie je.

Vybrali sme si najznámejšiu a asi aj najľahšiu trasu hore, a to Cuilcagh Legnabrocky Trail. Sestra nás doviezla autom na parkovisko pod horu, kde nás privítalo typické írske sychravé ráno. Vyzeralo to na dážď, ale nakoniec nás obišiel. Na začiatku je pekná informačná tabuľa, kde sa dozviete všetko o jaskyniach, geoparku, aj spomínanej Cuilcagh Way.

Začiatok sa nesie v znamení rozpadávajúcej sa asfaltovej cesty, ktorá postupne prechádza do regulárnej kamenistej cesty. Celou cestou nás pozoruje množstvo ovečiek, ktoré sa tam voľne pasú a sledujú nás. Každá je označená svojou farbou, aby sa nepomiešali. Míňame niekoľko drevených závor, ktoré treba preskočiť. Obísť ich a stúpať po podmočenej írskej tráve by som vám neradil. Celá hora Cuilcagh a jej okolie je jedno z najväčších rašelinísk v Severnom Írsku. Videl som dosť vtipných obrázkov o Írsku, a tak ma značka “Maximálna rýchlosť 15 mph” na takejto ceste vôbec neprekvapuje.

Hmla sa postupne dvihla a pred nami sa otvára krásna írska krajina. Zeleno-hnedé pastviny s ovečkami a pekné skalné útvary majú niečo do seba. Tu a tam sa objaví nejaká malá jaskynka v skalnom brale. Pred nami sa v diaľke skrýva v hmle vrchol hory Cuilcagh, a postupne vidíme obrysy nášho chodníka Legnabrocky Trail, ktorý sa tiahne až úplne hore.

Cestu lemuje pár informačných tabúľ, ktoré vás oboznámia o miestnej faune a flóre. Počasie je stále typicky írske. Je chladno a pofukuje vetrík, ale nie je to nič hrozné. Dobré je, že neprší a hmla sa dvihla až úplne hore na horu. Stratiť sa nie je kde, je to stále rovná cesta, ktoré je ešte značená žltou šípkou na modrom pozadí s názvom Ulster Way.

Cuilcagh Legnabrocky Trail

Konečne prichádzame k štartu chodníka Legnabrocky Trail. Keďže Írsko je krajina, kde rado zaprší, a ako som už spomínal, nachádzame sa na jednom z najviac podmočených území v Severnom Írsku, celá pôda v okolí hory je veľmi podmočená a neschodná, a tak tam Íri vybudovali drevený chodník až na vrchol.

Na začiatku je poučná informačná tabuľa o tom, ako sa tam máte správať a aká je povinná výbava. Dokonca sú na nej dve fotografie fotené v rozpätí 30 minút dokazujúce, ako rýchlo sa dokáže Írske počasie zmeniť, a že netreba nič podceniť a chodiť hore iba v pároch.

Zo začiatku je to v podstate len drevená vydláždená cesta, na ktorej je natiahnuté pletivo, aby sa to nešmýkalo. Výborne vymyslené. Sem-tam si skúsime stúpiť na trávu vedľa, aby sme skonštatovali, že takto by to určite nešlo. Prostredie je nezmenené, veľmi pekné, cestu pretína pár neveľkých potôčikov.

Cesta sa postupne dvíha a míňa ďalšie pekné skalné útvary. Narážame na akési menšie plesá, ktoré nás prekvapia, až nakoniec prídeme pod úpätie hory. Odtiaľ sú iba prudké schody hore do bielej hmly.

Rýchlo to vybehnem a verím, že hmla nebude až taká zlá. Ale je, a výhľad až taký ďaleký nie je. Na vrchole končí Cuilcagh Legnabrocky Trail, pri ktorom sa oficiálne udáva, že má 7,4 km. Je tu postavená drevená vyhliadka s popisom výhľadu. Od tohto miesta sa dá pokračovať ďalej po Cuilcagh Hiker Trail, ktorá nevedie po drevenom chodníku, ale priamo po skale a zemi.

Preskakujem ohradu a vo vetre a hmle sa snažím nájsť značku Cuilcagh Hiker Trail. Nájdem ju namaľovanú na drevenom kole. Je tam veľa blata a aj keď z hmly postupne ubúda, rozhodneme sa ísť dole rovnakou cestou, a tak sa vraciam na drevenú vyhliadku.

Mierne sa mi odvďačí, hmla sa pomaly stráca, a tak sa pred nami otvára krajší výhľad. Cestou dole sa to ešte viac zlepší, dokonca vyjde slnko a všetko sa akosi viac zazelená. Cestu nám zatarasí pár oviec, ktoré pri pohľade na nás zutekajú. Nečudujem sa im.

Dole kráčame rovnakou cestou, spravíme si len jednu odbočku, keď nás drevený chodník zavedie k informačnej tabuli, ktorú sme cestou hore vynechali. Informuje o miestnej faune a následne nás vráti späť na pôvodnú cestu. Vrátime sa na miesto štartu a potom ešte kúsok k jaskyniam Marble Arch Caves, kde sa občerstvíme a ideme si pozrieť ďalšiu časť Cuilcagh Way - Cladagh Glen Walk.

Cladagh Glen Walk

Ďalšia časť Cuilcagh Way sa volá Cladagh Glen Walk. Meno dostala podľa rieky Cladagh, ktorá sa vytvára spojením ďalších dvoch riek v jaskyni Marble Arch Caves a celý čas tečie popri lesnej cestičke. Štartovať by sa malo pri parkovisku, prejsť celú Cladagh Glen Walk, ktorá sa napája na Legnabrocky Cuilcagh Trail, a vyjsť na Cuilcagh Mountain. Keďže my túto časť už máme za sebou, prejdeme si cestičku opačne.

Na začiatku nás, ako vždy, privíta informačná tabuľa. Cesta vchádza do veľmi pekného lesa so zvláštnymi stromami, pričom rieka sa stráca niekde dole a iba ju počujeme. Po chvíľke prichádzame k akémusi kamennému prístrešku, ktorý mal vraj pôvodne slúžiť lovcom. Ďalej pokračujeme chodníkom s dreveným zábradlím, až dôjdeme ku vchodu do jaskýň Marble Arch Caves. Prehliadku máme naplánovanú na iný deň, tak iba nakukneme cez mreže a pozorujeme, ako sa z jaskyne valí rozburácaná hnedá rieka.

Pokračujeme ďalej po peknom lesnom chodníčku priamo popri rieke. Rieka tu má v niektorých miestach divnú hnedo-zelenú farbu, ale nikto mi nevedel povedať, prečo je to tak. Celou cestou sa je na čo pozerať: riečne pereje, pekné stromy, rôzne skalné útvary, maličké vodopády.

Po chvíľke konečne dôjdeme k cieľu prechádzky, ktorým sú Cascades Waterfall. Teda súbor kaskádovitých vodopádov. Vodopády sú priamo pri chodníku, sú plné vody, ale ak sa nebojíte, dá sa prakticky vyliezť až na ne. Skutočne to stojí za to. Spravíme pár fotiek, otočíme sa, a rovnakou cestou sa vrátime späť do reštaurácie pri Marble Arch Caves, kde nás čaká sestra, a po peknom dni nás berie domov.

Cuilcagh Way má ešte ďalšie dve časti. Jedna z nich, Legacurragh Valley Trail sa napája na koniec Cuilcagh Hiker’s Trail, ktorá začína na vrchole hory, kde sme sa nepúšťali a vedie k Florence Court Forest Trail, kde sme sa zastavili v niektorý z nasledujúcich dní.

Celá oblasť určite stojí za návštevu. Najbližšie veľké mesto je Enniskillen. Okrem prehliadky hory, geoparku či iných rôznych parkov a hájov, ktorých je tu neúrekom, sa tu nachádzajú pekné zámky, záhrady, a v neposlednom rade Marble Arch Caves, ktoré boli asi najkrajšou časťou výletu.

Cuilcagh Legnabrocky Trail, alebo inak The Stairway to Heaven, bol vybudovaný a otvorený v roku 2015, aby sa chránilo a zachovalo celé podmočené rašelinisko v okolí hory. Ukázalo sa, že to malo čiastočne opačný vplyv, keďže záujem o horu sa zvýšil z 3 000 turistov ročne na viac ako 60 000 ľudí ročne. Popularita chodníka viedla k obavám, čí stav prírody v okolí hory zvládne takýto nápor turistov. Môžeme len veriť, že Íri sa o svoje prírodné bohatstvo postarajú lepšie ako Slováci.