Asolo Magnum GV sú vyvýšeným variantom modelu Apex GV
Asolo Magnum GV sú vyvýšeným variantom modelu Apex GV Zatvoriť

Recenzia Asolo Magnum GV – ferratové stredne vysoké topánky

Hľadanie ideálnej obuvi na turistiku a pridružené aktivity je zložité. Modelov na trhu je veľké množstvo a jeden, ktorým by sa dalo pokryť všetko, je takmer nemožné nájsť. V poslednom čase som si zvykol – ako priblíženie k ideálu univerzality – používať approach polovičky. Za cenu zníženia opory dostanete vzdušnú obuv s výbornou pohyblivosťou, no členok si to môže ľahko odniesť. Ak chcete ponechať výhody approach polovičiek, no trochu zlepšiť oporu, môžete siahnuť po tzv. mid verzii, ktorá má nízky komín. Takouto mid verziou je napr. aj Asolo Magnum GV, ktorý od jari testujem.

Výrobca
Hmotnosť
460 g – údaj výrobcu pre veľkosť UK8
Farebné kombinácie
šedá s oranžovými prvkami, svetlozelená s žltými prvkami
Páči sa mi
charakter polovičiek + zvýšená stabilita, pekný dizajn, anatomický fit, primeraná tuhosť, výborné vytlmenie päty, dobre držia na skale
Nepáči sa mi
trafiť ideálne šnurovanie bolo zo začiatku náročnejšie
Ostatné info
k dispozícii aj dámsky variant v svetlomodrej farbe so žltými prvkami
Infocena
190 € – odporúčaná MOC
Obchody
eshop distribútora: Asolo.sk

Klon Apex GV

Názvoslovie Asolo nie je vždy úplne konzistentné. Pri modeli, ktorý z nejakého výrazne vychádza, resp. je len jeho verziou, by som očakával zhodné meno a k tomu prívlastok (mid, low, a pod). Magnum GV je totiž čistou mid verziou modelu Apex GV – ak si odmyslíme nízky flexibilný komín, tak sú modely úplne identické a sú k dispozícii aj v rovnakých farebných kombináciách. Ich hmotnostný roziel (pri veľkosti UK 8) je len necelých 30 gramov na topánku, čo je zanedbateľné.

Dizajn a materiály

Vzhľad topánok je technicky outdoorový. Určite si ich nik nepomýli s obuvou do mesta či bežnou športovou obuvou. Ide presne v línii s tým, čo sa po vzhľadovej stránke od approach topánok talianskeho výrobcu očakáva. Majú úzky anatomický tvar, šnurovanie až k špici a gumenú okopovú ochranu po viac ako polovici obvodu. Aj v menej výstrednej šedej farbe majú kontrastné oranžové prvky. Celkovo veľmi dobre zapadnú do výstroja technicky orientovaného turistu, ktorý si zakladá aj na vzhľade svojej výbavy.

Zvršok topánky je celokožený. Je ušitý z 1,6 - 1,8 mm hrubej semišovej kože. Hlavný fragment je pomerne veľký a v jednom kuse, no je prešívaný a na niektorých miestach perforovaný. Šitie môže zvyšovať stabilitu v ťahu, no ide viac o dizajnový ako funkčný prvok. Prešívanie je totiž v kontrastnej oranžovej farbe, pričom zvršok je stredne šedý. Ďalej sú tu fragmenty kože v svetlejšej šedej a oranžovej. Pätu čiastočne tvorí plastový výlisok. Nízky komín z vonkajšej aj vnútornej strany je ušitý zo Schoeller softshell-u. Z vonkajšej strany je čierny, z vnútornej oranžový.

Súčasťou šedej vnútornej stielky je GoreTex membrána. Topánky by zrejme aj bez nej dosť vydržali odolávať vode vďaka takmer celokoženej konštrukcii, no predsa len takto je istota väčšia. Nepremokavú konštrukciu má aj tenký kožený jazyk. Práve jazyk býva na polovičkách bez GoreTexu riešený nešťastne a práve tadiaľto zvykne natiecť voda, hoci zvyšok zvršku v pohode odoláva. To je zároveň jedna z mála vecí, ktoré by som vytkol inému modelu, ktorý dlhodobo nosím – Asolo Magix.

Tvar a kopyto

Talianske topánky sú tradične vhodné najmä pre ľudí s úzkou nohou a menším objemom. Pri technickejších modeloch, ku ktorým možno zaradiť aj Magnum, je strih navyše anatomický s cieľom čo najtesnejšie obopnúť nohu kvôli stabilite a kontrole v technickom skalnom teréne. Toto treba mať na mysli pri výbere obuvi a dobre topánku vyskúšať v predajni s vlastnou ponožkou, ktorú do topánok budete nosiť. Aj zmena ponožky môže zmeniť pocit. Určite neodporúčam skúšať s hrubšou ani stredne hrubou bežnou turistickou ponožkou. Bude vám potom v topánke teplo. Skôr sa orientovať na tenké turistické ponožky. Mne sa do týchto topánok osvedčili najmä Devold Energy ankle a Xsock Trekking Merino Light. Moje obľúbené Bridgedale Trekker sú pre tieto topánky príliš hrubé.

Keď porovnám kopyto s modelom Magix, mám pocit, že je zhodné. Ak teda máte už skúsenosti s approach topánkami Asolo, pokojne si vyberte rovnakú veľkosť, bude to sedieť dobre.

Podrážka

Spojenie podrážky a zvršku je lepené, čo teoreticky otvára šancu na prepodrážkovanie. Pri tomto druhu obuvi je však otázne, či to využijete. Na iných approach topánkach mi skôr odišiel zvršok ako podošva. Samotná podrážka je zložená z medzipodrážky z EVA peny, ktorá má na starosti základné tlmenie. To ďalej v oblasti päty zlepšuje vrstva z polyuretánu, ktorá je označená nápisom antishock. Nasleduje podošva s tradičným osemuholníkovým logom Vibram. Je vyrobená z Megagrip zmesi, ktorá podľa informácií výrobcu zlepšuje priľnavosť na mokrých povrchoch za súčasného zlepšenia životnosti. Podošva má pomerne veľkú climbing zónu v oblasti špice a lepší grip má aj nášľapná časť päty. Zvyšok podošvy tvorí dezén zo značnými rozostupmi, čo sa hodí do lesného a lúčneho terénu.

Skúsenosti z nosenia

Koncom jari som vzal tieto topánky so sebou na Liptov ako druhý pár topánok. V pláne bolo dať svižným tempom Sivý vrch a na druhý deň tiež rýchlovku na Poludnicu. Keďže topánky boli úplne nové, Sivý vrch som v nich neriskoval, pre prípad, že by ma odrali. Vzal som ich teda na Poludnicu. Obavy neboli na mieste, lebo aj ako úplne nové topánky túru v pohode zvládli a moje nohy neodrali. Tiež som ich vyskúšal v rokline Vyvieranie na mokrých kameňoch či v potoku, neskôr v lese a na záver v lúčno-krasovom teréne vrcholu a okolia Demänovskej hory. Technickejšie pasáže absolvovali na ferrate obtiažnosti C v Rakúsku.

Na základe týchto skúseností mám dojem, že ide o veľmi dobrého kandidáta na univerzálnu obuv do hôr z pohľadu mojich aktivít. Komín síce nie je vysoký a zároveň je dosť flexibilný, no napriek tomu som mal pocit zvýšenej stability oproti polovičkám Magix. Cítiť to najmä po celom dni strávenom v náročnejšom teréne, kedy mávam nohy unavené a občas zle stúpim. Vďaka zvýšeniu okraja sa do topánok naberá aj menej neporiadku.

Tuhosťou mi topánky v pohode vyhovujú. Torzne majú aj na pomery vyššej obuvi strednú tuhosť, z pohľadu polovičkového sú o dosť tuhšie ako bežné turistické polovičky. Päta je veľmi dobre vytlmená a prakticky nič v tejto partii necítiť bez ohľadu na to, po čom stúpate. Táto tuhosť je však nižšia vpredu, kde je špička ohybnejšia a pod prstami cítite, čo tam je. To sa celkom hodí na ferrate či v inom skalnatom teréne. Zároveň však vďaka ohybnosti špičky nezaložíte nohu do nejakej škáričky a nedrží to tak dobre ako tvrdá topánka, povedzme Asolo Freney. To sme ale samozrejme v úplne odlišnej kategórii.

Topánky Asolo Magnum GV sú síce určené najmä pre zaistené cesty via ferrata, no hodia sa aj ako univerzálne topánky, pokiaľ máte radi väčšiu voľnosť pohybu, priliehavý anatomický fit a nechcete, aby sa vám v klasických pohorkách prehrievala noha. Zároveň však cítite, že approach polovičky sú predsa len trochu vratké. Najlepšie sa tieto topánky budú cítiť v skalnatom teréne, no podošva je dostatočne univerzálna, aby ani iné terény neboli problém.

Pokojne môžem povedať, že som v tomto modeli objavil asi najuniverzálnejšie topánky, aké som doposiaľ nosil a rýchlo sa stali mojou prvou voľbou.