Pomník starých mládencov
Pomník starých mládencov Zatvoriť

Túra Pomník starých mládencov a Sulina

Pohorie Vtáčnik má pekný dlhý hrebeň, ale oveľa viac zaujímavých miest je mimo hrebeňa, uprostred svahov, alebo v podhorí. V podhorí Vtáčnika, na strane Pohronia, leží dedinka Prestavlky. To meno ma vždy fascinovalo a okrem toho sa tam nachádza aj európska rarita, o ktorej málokto vie.

1 deň
leto – 28.06.2019
Vtáčnik a Žiarska kotlina
Beňov laz (studničky)
Žiar nad Hronom (vlak, bus) - Horná Ždaňa (bus) / Prestavlky (bus)
Lovčica-Trubín, zastávka Dubník (bus)
» č.1082 Vtáčnik (1:50.000)

Raritou je Pomník starých mládencov postavený v roku 1962 Spolkom starých mládencov z Prestavĺk. Z rodinných dôvodov často cestujem na trase medzi Prievidzou a Zvolenom. Z okna autobusu som často pozerala na motorest Dubník a rozmýšľala, že by bolo dobré zakončiť tam nejakú túru. V podhorí Vtáčnika, medzi týmito dvomi bodmi leží vrch Sulina, na ktorý síce nevedie značka, ale turisti zo Žiarskej kotliny tam často robia výstupy. Prišlo mi celkom zaujímavé spojiť obe lokality vlastnou trasou.

Našla som výhodné autobusové spojenie, bez dlhých časových strát pri prestupoch. To sa však nakoniec ukázalo, ako jediná chyba celej akcie. Zo Zvolena do Žiaru nad Hronom sme prišli načas. Kto by však čakal, že autobus do Hliníka nad Hronom bude šoférovať začínajúci šofér idúci hádam prvýkrát na linke. Už v Žiari nad Hronom sme mali 5-minútové meškanie. Keď som sa ho pýtala, kde máme prestupovať na Prestavlky, nešťastne odpovedal, že on ani netuší, kde sú Prestavlky. Jedna cestujúca nás však hneď ochotne informovala, že na stanici čakáva autobus a ten určite ide do Prestavĺk.

Autobus tam síce čakal, no nie do Prestavĺk, ale do Prochota! Ľubko okamžite skorigoval trasu a začneme teda z Hornej Ždane. Hoci sa schyľovalo k horúcemu dňu, ráno bolo ešte sviežo, tak asfalt nejako prežijeme. Nakoniec sa to ukázalo ako dobrý nápad. Boli to len 2 kilometre a cesta bola doslova vyhliadková.

Horná Ždaňa – Prestavlky – Pomník starých mládencov – Beňov salaš – Jazvinská skala – Sulina – Skaly pod Sulinou – Motorest Dubník

Pomník starých mládencov

V Prestavlkoch sme sa napojili na zelenú, ktorá vedie na hrebeň Vtáčnika. Ňou sme vyšli k okraju lesa. Tu z nej odbočuje doprava nenápadný chodníček a ten nás priviedol k Pomníku starých mládencov.

Pomník bol postavený z iniciatívy Jozefa Tonhauzera, nazývaného Soviet, ktorý bol zakladajúcim členom Spolku starých mládencov v Prestavlkoch. Viac si prečítajte v odkazoch. Je to zaujímavé čítanie.

Zacitujem nápis na pamätníku:

VĎAKA TI PÚTNIKU TOHOTO MIESTA, KTORÝ SI PRIŠIEL PREJAVIŤ SÚCIT NAD KRUTÝM OSUDOM STARÉHO MLÁDENCA, KTORÉ JE SYMBOLOM VEĽKEJ LÁSKY VÍŤAZIŤ NAD SKLAMANÍM.

Je to milá recesistická atrakcia postavená na nenápadnom vŕšku Kováčová s výhľadmi do Žiarskej kotliny a na Štiavnické vrchy. Priestor okolo pamätníka je pekne upravený s lavičkami a ohniskom. Nachystaná bola aj veľká hranica na vatru. Keďže „starých mládencov“ je aj v dnešnej dobe viac ako dosť, je pomník stále aktuálny.

Beňov salaš

Chvíľu sme tu pobudli a potom sme sa vrátili na zelenú značku a pokračovali vo výstupe. Značka vedie najskôr stúpaním cez les. V horúcom dni nám veľmi dobre padol chladivý tieň bukového lesa.

Asi po pol hodine sme vyšli na Beňov salaš. V horúcich dňoch sa snažím otvoreným terénom prejsť čo najrýchlejšie do tieňa. Hoci teraz bolo horúco, krásne miesto sa nedalo len tak prebehnúť.

Beňov salaš je veľká horská lúka, obklopená vencom hôr. Lúka sa zvažuje severo-južným smerom, v južnej časti stojí malá upravená chatka. Značka stúpa pozvoľne hore a my sme sa čochvíľa zastavovali a tešili sa z nových pohľadov na krásnu lúku, veniec hôr v pozadí a ja v neposlednom rade aj na pestrofarebnú kvetenu na lúke. Za lúkou sme sa opäť vnorili do príjemného tieňa lesa.

Jazvinská skala

O chvíľu sme prišli k smerovníku Jazvinská skala. Názov pekný, ale skala nikde. Na značených turistických trasách je veľa zavádzajúcich smerovníkov. Aspoň keby tam dali „Pod Jazvinskou skalou.“ Nám to však nerobilo problém a poďho poza smerovník rovno hore do kopca. Najskôr sa zdalo, že to bude len pár zarastajúcich šutrov, po pár metroch veľké balvanovisko, až keď sme vyšli hore, zistili sme, že je to slušné bralo, aj keď poriadne zarastené. Výhľad z neho na Prochot a časť Vtáčnika bol celkom pekný.

Sulina

Vrátili sme sa na značku a pokračovali príjemným chodníkom cez les. Za vrchom Pisárovo sme odbočili vpravo a lesnou cestičkou sme sa dostali na hrebeň Suliny. Tu sme nečakane narazili na žlté miestne značenie, ktoré vedie z Moterestu Dubník na Sulinu. Kto chodník vyznačil sme však nezistili.

Samozrejme, vybrali sme sa na Sulinu, veď motorest počká. Chodníček s občasnými výhľadmi nás čoskoro priviedol na vrchol Suliny. Vrchol je však zarastený, je tu len označenie kóty. Chvíľu sme ešte išli chodníčkom, až sme prišli na vyhliadku s krížom. Vyhliadku tvorí malá, takmer „súkromná“ lúčka, drevený, časom naklonený kríž, ale s peknou reliéfnou tabuľkou a jedna nenápadná skala. Výhľad do Žiarskej kotliny a na Kremnické a Štiavnické vrchy je doslova „výkladový“. Na sympatickom miestečku sme si chvíľu pohoveli a dumali ako ďalej.

Skaly pod Sulinou

Keď človek stojí na peknej lúčke, vôbec netuší, čo má pod sebou. Stačí však rozhrnúť krovie vedľa nenápadnej malej skalky a vojde do úplne iného sveta – do dramatického sveta sopečných skál. Chodníčkom v kroví sme sa ocitli na vrchole jednej z bášt. Pohľad dole bol z tých – hlbokóóó.

Povedľa bašty som zišla dole a fotila hlavy, ktoré zostali na skale. O chvíľu však aj oni boli dole a to vám bolo fíííha a och! Boli by aj ďalšie citoslovce, ale Kalo nám zakázal používať moderné waáw.

Prechádzali sme okolo celej kamennej hradby, obdivujúc jej nečakanú mohutnosť, odlučnosť sopečnej horniny, či stromy a paprade, hľadajúce si životný priestor v štrbinách andezitových skál. Pod skalami bol sutinový les s peknými exemplármi javorov horských.

Váhali sme či sa vrátiť na miestnu značku a ňou zísť k motorestu, no neradi sa vraciame po rovnakej ceste a aj asfaltu sa radi vyhneme, keď sa dá. A tak sme volili lesné cesty, chodníky i prte a nimi sme zišli k motorestu Dubník. Tu sme strávili príjemnú hodinku do odchodu autobusu.

Pomník starých mládencov je milé insitné dielko, postavené v krásnom prostredí. A navyše európska rarita! Z obce Prestavlky sa dá k nemu dôjsť za necelú polhodinku. Je to vhodná vychádzka aj pre deti. Pre tých, ktorí chodia radšej značenými chodníkmi, odporúčam na Sulinu vyjsť miestnym, žlto značeným chodníkom.