Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Dve veže majú päť ciest s viacerými variatmi s prevýšením 20 - 70 metrov a náročnosťou B až C
Dve veže majú päť ciest s viacerými variatmi s prevýšením 20 - 70 metrov a náročnosťou B až C Zatvoriť

Ferrata Ferrata Dve veže v Liptovských Revúcach

Postupne aj na Slovensku pribúdajú zaistené cesty via ferrata. Nový prírastok k tomuto populárnemu sprístupneniu skál nehorolezcom pribudol na Liptove, neďaleko Nižnej Revúcej na skale nad Záhorovom. Dostal pomenovanie "Dve veže" a krátko pred oficiálnym otvorením sme ho vyskúšali spolu s asi tuctom iných ferratistov z okolia.

Vzdialenosť
2 km – nástup a zostup
Náročnosť
stredná, 3. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
Obdobie
leto
Pohoria
Veľká Fatra (Národný park Veľká Fatra)
Trasa
  • Štart: mapa
  • Najvyšší bod: 755 m n. m. Skala nad Záhorovom
  • Najnižší bod: 643 m n. m. Nižná Revúca, ihrisko
  • Mapa: Otvoriť mapu v novom okne
Doprava
Liptovské Revúce-Nižná Revúca (parkovisko pred dedinou pri ihrisku), najbližšia autobusová zastávka je Nižná Reväca-Teplô (900 m)
Ostatné info
náročnosť ferrát: B - C

Ferrata Dve veže je otvorená od 15. 6. do 31. 1.
Mimo tohto obdobia je z dôvodu ochrany prírody uzavretá

Nástup

Výhodou ferraty je veľmi krátky nástup, doslova len niekoľko sto metrov od (zatiaľ) improvizovaného parkoviska pri futbalovom ihrisku poniže Nižnej Revúcej. Lesná cesta je však strmá, ide priamo po spádnici nahor. Až na jej konci začína úzky chodníček, ktorý sa zopár cikcakmi dostane pod skalu nad Záhorovom. Celkovo ste pod skalou do 10 minút. Pokojne sa preto možno navliecť do úväzu a ovešať matrošom už pri aute.

Pozri polohu ferraty na » Turistickej mape

Množstvo ciest

Skalu nad Záhorovom pekne vidieť od cesty a hoci vyzerá veľmi pekne, nie je príliš vysoká, z lesa vytŕčajú jej dva väčšie skalné zuby – odtiaľ názov Dve veže. Nejde o impozantné bralo, ktorého prelez by mal trvať dlho. Netreba však podľahnúť ilúzii, že je to zábava na chvíľku – zastavenie pri ceste z/do hôr cez Donovaly. Nejde totiž o jednu ferratu, ale skôr o miniatúrnu ferratovú oblasť s rôznymi cestami a variantmi.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Približná schéma ciest – farebné sú hlavné cesty, biele sú prepojky a ústupy
Približná schéma ciest – farebné sú hlavné cesty, biele sú prepojky a ústupy

Celkovo som napočítal päť ciest, tri vedú na väčšiu - ľavú vežu a dve na menšiu - pravú vežu. Zároveň je tu aj tretia - najmenšia vežička naľavo od najväčšej. Obe menšie veže sú zároveň spojené lanovými mostíkmi s najväčšou. Pri oboch mostíkoch sú z oboch ich strán únikové (alebo prístupové) línie. Je preto možné línie rôzne kombinovať a poľahky tu stráviť pol dňa. Navyše, keď sa ferrata dostane do povedomia outdoorovej verejnosti, možno očakávať, že tu bude pekný nával.

Z dostupných variantov sa mi najviac páčila cesta na pravej strane ľavej veže, pretože ide pekne od zeme až hore bez dlhších traverzov či preliezania mostíkov a je aj najvzdušnejšia.

Zostupovka

Z oboch veží – tretiu, najmenšiu ako samostatnú nerátajme – vedie nadol hlinený chodník zo zadnej strany. Ľahko sa dá dostať teda na oba vrcholy aj ľuďom, čo na ferratu liezť nechcú. Tí by sa však mali na vrchole mať na pozore, aby nespadli. Určite neodporúčam tam brať pojašené deti a pokiaľ áno, tak jedine pevne pripnuté k isteniu, ktoré tam (možno aj pre tento účel) je natiahnuté medzi stromami.

Na vrchole oboch skál sú riedke borovicové hájiky, ktoré príliš netienia výhľadom. Tie sú tu veľmi pekné smerom do údolia riečky Revúca (na Liptovské Revúce) a priľahlé kopce Veľkej Fatry. Keďže sa však vrcholy nenachádzajú výrazne nad okolím, nečakajte ďaleké výhľady. Ani hlavný hrebeň Veľkej Fatry nevidno.

Istenie

Ferrata je nová a tomu zodpovedá aj istenie. Dúfajme, že občianske združenie Dve veže, ktoré stojí za touto ferratou, sa bude o istenie dobre starať. Aktuálnemu stavu však niet z hľadiska bezpečnosti čo vytknúť. Naťahané sú hrubé oceľové laná, ktoré sú kotvené do skaly a v náročnejších pasážach sú aj borháky, ktoré asi slúžili pri budovaní trasy a teraz môžu slúžiť pre odsedák alebo pre doisťovanie začiatočníkov či detí. Oceľové lano by mohlo byť aj hustejšie kotvené, no kto by potreboval trošku viac sa istiť na morál, môže využiť kramle (blízko skaly, kvôli redukcii páky). Kramlí je tu skutočne požehnane a zľahčujú náročnosť.

Náročnosť

Expozícia trás je prevažne južná a v horúce dni to bude pekná vypekačka. Prevýšenie trás je od 20 do 70 metrov a podľa dostupných informácií (sme.sk) má byť náročnosť B, C a D. Vzhľadom na veľmi bohaté použite kramlí o náročnosti D veľmi pohybujem a skôr by som povedal, že limit je C. Toto je zároveň moja asi jediná výhrada k Dvom vežiam – aspoň jednu trasu mohli urobiť bez kramlí a lano kotviť častejšie do skaly.

Výstroj

Nutnosťou pre ferratu je základný set – sedací úväz, ferratový set s tlmičom pádov a helma. Pre istotu však odporúčam aj prsný úväz a pre juniorov celotelový úväz. Hoci to pre krátku dĺžku a veľké množstvo kramlí nie je nutné, pre lepšie pohodlie aj odsedák – pripnutý o odsedák sa pohodlnejšie fotia spolulezci.

Súvisiace články

Ako na ferraty

Ferraty na Slovensku

Ferrty v zahraničí

Fotogaléria k článku

Najnovšie