Dve veže majú päť ciest s viacerými variatmi s prevýšením 20 - 70 metrov a náročnosťou B až C
Ferrata

Ferrata Dve veže v Liptovských Revúcach

16. 08. 2019
Postupne aj na Slovensku pribúdajú zaistené cesty via ferrata. Nový prírastok k tomuto populárnemu sprístupneniu skál nehorolezcom pribudol na Liptove, neďaleko Nižnej Revúcej na skale nad Záhorovom. Dostal pomenovanie "Dve veže" a krátko pred oficiálnym otvorením sme ho vyskúšali spolu s asi tuctom iných ferratistov z okolia.

Ferrata Dve veže je otvorená od 15. 6. do 31. 1.
Mimo tohto obdobia je z dôvodu ochrany prírody uzavretá

Nástup

Výhodou ferraty je veľmi krátky nástup, doslova len niekoľko sto metrov od (zatiaľ) improvizovaného parkoviska pri futbalovom ihrisku poniže Nižnej Revúcej. Lesná cesta je však strmá, ide priamo po spádnici nahor. Až na jej konci začína úzky chodníček, ktorý sa zopár cikcakmi dostane pod skalu nad Záhorovom. Celkovo ste pod skalou do 10 minút. Pokojne sa preto možno navliecť do úväzu a ovešať matrošom už pri aute.

Pozri polohu ferraty na » Turistickej mape

Množstvo ciest

Skalu nad Záhorovom pekne vidieť od cesty a hoci vyzerá veľmi pekne, nie je príliš vysoká, z lesa vytŕčajú jej dva väčšie skalné zuby – odtiaľ názov Dve veže. Nejde o impozantné bralo, ktorého prelez by mal trvať dlho. Netreba však podľahnúť ilúzii, že je to zábava na chvíľku – zastavenie pri ceste z/do hôr cez Donovaly. Nejde totiž o jednu ferratu, ale skôr o miniatúrnu ferratovú oblasť s rôznymi cestami a variantmi.

[ Tipy na túry, aktuality z hôr a iné zaujímavosti môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstragrame ]

Približná schéma ciest – farebné sú hlavné cesty, biele sú prepojky a ústupy

Približná schéma ciest – farebné sú hlavné cesty, biele sú prepojky a ústupy

Celkovo som napočítal päť ciest, tri vedú na väčšiu - ľavú vežu a dve na menšiu - pravú vežu. Zároveň je tu aj tretia - najmenšia vežička naľavo od najväčšej. Obe menšie veže sú zároveň spojené lanovými mostíkmi s najväčšou. Pri oboch mostíkoch sú z oboch ich strán únikové (alebo prístupové) línie. Je preto možné línie rôzne kombinovať a poľahky tu stráviť pol dňa. Navyše, keď sa ferrata dostane do povedomia outdoorovej verejnosti, možno očakávať, že tu bude pekný nával.

Z dostupných variantov sa mi najviac páčila cesta na pravej strane ľavej veže, pretože ide pekne od zeme až hore bez dlhších traverzov či preliezania mostíkov a je aj najvzdušnejšia.

Zostupovka

Z oboch veží – tretiu, najmenšiu ako samostatnú nerátajme – vedie nadol hlinený chodník zo zadnej strany. Ľahko sa dá dostať teda na oba vrcholy aj ľuďom, čo na ferratu liezť nechcú. Tí by sa však mali na vrchole mať na pozore, aby nespadli. Určite neodporúčam tam brať pojašené deti a pokiaľ áno, tak jedine pevne pripnuté k isteniu, ktoré tam (možno aj pre tento účel) je natiahnuté medzi stromami.

Na vrchole oboch skál sú riedke borovicové hájiky, ktoré príliš netienia výhľadom. Tie sú tu veľmi pekné smerom do údolia riečky Revúca (na Liptovské Revúce) a priľahlé kopce Veľkej Fatry. Keďže sa však vrcholy nenachádzajú výrazne nad okolím, nečakajte ďaleké výhľady. Ani hlavný hrebeň Veľkej Fatry nevidno.

Istenie

Ferrata je nová a tomu zodpovedá aj istenie. Dúfajme, že občianske združenie Dve veže, ktoré stojí za touto ferratou, sa bude o istenie dobre starať. Aktuálnemu stavu však niet z hľadiska bezpečnosti čo vytknúť. Naťahané sú hrubé oceľové laná, ktoré sú kotvené do skaly a v náročnejších pasážach sú aj borháky, ktoré asi slúžili pri budovaní trasy a teraz môžu slúžiť pre odsedák alebo pre doisťovanie začiatočníkov či detí. Oceľové lano by mohlo byť aj hustejšie kotvené, no kto by potreboval trošku viac sa istiť na morál, môže využiť kramle (blízko skaly, kvôli redukcii páky). Kramlí je tu skutočne požehnane a zľahčujú náročnosť.

Náročnosť

Expozícia trás je prevažne južná a v horúce dni to bude pekná vypekačka. Prevýšenie trás je od 20 do 70 metrov a podľa dostupných informácií (sme.sk) má byť náročnosť B, C a D. Vzhľadom na veľmi bohaté použite kramlí o náročnosti D veľmi pohybujem a skôr by som povedal, že limit je C. Toto je zároveň moja asi jediná výhrada k Dvom vežiam – aspoň jednu trasu mohli urobiť bez kramlí a lano kotviť častejšie do skaly.

Výstroj

Nutnosťou pre ferratu je základný set – sedací úväz, ferratový set s tlmičom pádov a helma. Pre istotu však odporúčam aj prsný úväz a pre juniorov celotelový úväz. Hoci to pre krátku dĺžku a veľké množstvo kramlí nie je nutné, pre lepšie pohodlie aj odsedák – pripnutý o odsedák sa pohodlnejšie fotia spolulezci.

Súvisiace články

Ako na ferraty

Ferraty na Slovensku

Ferrty v zahraničí

Fórum 20 príspevkov
Ferrata Dve veže v Liptovských Revúcach 01/11/19 21:14 20 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Test Devold Tuvegga – obojstranné merino termoprádlo Merino je pevne zakotvený štandard v termoprádle, no popri mnohých výhodách zvykne horšie odvádzať pot, čo je problém najmä pri intenzívnejšom pohybe – napr. pri skialpe či behu. Je viacero spôsobov, ako to zlepšiť. Buď môžete siahnuť po extra tenkom merine, prípade po takom, čo má na vnútornej strane vrstvu z umelého vlákna. Ďalšiu cestu skúša minuloročná novinka Devold Tuvegga, ktorá kombinuje tri rôzne merino úplety – jemnú sieťovinu, klasické merino a merino s 3D štruktúrou. Vychytávkou je obojstrannosť tohto termoprádla – každá zo strán sa zároveň správa tepelne odlišne. Prádlo nosím už vyše roka a o svoje skúsenosti sa podelím v tomto teste. 21/10/20 Ľubomír Mäkký Oblečenie
Recenzia Hanwag Ferrata Light Low GTX Nízke topánky kategórie C s možnosťou používania poloautomatických mačiek. Zvršok z bezšvového polyuretánu, nezvyčajne riešený jazyk aj šnurovanie. Torzne tuhá univerzálna podrážka do vyšších hôr zaliata v TPU pre dlhšiu životnosť. Nedajte sa pomýliť, nejde o ľahučké approachky na slovenské ferraty, sú to univerzálne polovičky do technickejšieho terénu vyšších hôr. Nie sú však pre každého. 08/10/20 Ľubomír Mäkký Obutie
Recenzia Plynový turistický varič Primus Firestick Tento trojsezónny varič nie je ani najľahší, ani najvýkonnejší, no v oboch meradlách je dosť dobrý. Jeho riešenie skladania je však nápadité, vyhotovenie príkladne presné a manipulácia jednoduchá. Je vhodný na bežnú veľkosť turistických nádob, napríklad tradičný hliníkový ešus. Poradí si aj s užším dnom stredne veľkého mokka kávovaru. Testovali sme ho v nerezovej verzii. Kto by chcel high-tech, vyrába sa aj v titanovom vyhotovení. 09/09/20 Ľubomír Mäkký Varenie a jedlo
Najnovšie články na titulke
 
Cyklotúra K vodopádom Rheinfall Po cyklotúre okolo Bodamského jazera mi na mape padol zrak na vodopády Rheinfall, ktoré síce ležia vo Švajčiarsku, no len asi 50 kilometrov západne od nemeckej Konstanze. Tam a späť by to bolo 100 kilometrov, čo je zvládnuteľná porcia na jednodňovú cyklotúru. dnes Dominik Baco Svet
Reportáž Kosili sme Mackov bok, aby sa darilo poniklecom Mnohí z nás chodia na jar obdivovať nápadné fialové poniklece. No nie každý vie, že horské lúky, kde tieto a ďalšie vzácne kvety rastú, vznikli činnosťou človeka stáročia dozadu. A na to, aby prežili, potrebujú ďalej jeho asistenciu. Inak na ich miesto príde tráva, kríky, les. A nemali by sme vlastne nechať prírodu, nech si robí, čo chce, a keď sa o poniklece nepostará sama, nechať ich zmiznúť? Aj tieto otázky sme riešili počas dobrovoľníckej brigády zameranej na kosenie rezervácie Mackov bok pri Slovenskej Ľupči. včera Soňa Mäkká Reportáže
Túra Zamkovského a Téryho chata zo Smokovca Opäť sa po čase dostávam do Vysokých Tatier, aby som spoznal ďalšie tatranské chaty v našich veľhorách. Trocha vysokohorskej turistiky nezaškodí, aj keď to nebude niekde na vrchole tatranského štítu. Veď aj tatranské doliny majú svoje nezabudnuteľné čaro strávené na chodníku. Zároveň obohatí turistu o krásu tatranských vrcholov počas prechodu dolinou k niektorej horskej chate. Veď niektoré sú aj v nadmorských výškach nad 2000 metrov, takou je známa "Térynka". Scenéria skalnatých vrcholov po oboch stranách dolín len dodá šľahačku s čerešničkou na torte. 25/10/20 Marián Jaššo Vysoké a Belianske Tatry

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Ferrata Dve veže v Liptovských Revúcach 01/11/19 21:14 20 príspevkov
Fakty
  • Pohoria
    • Veľká Fatra (Národný park Veľká Fatra)

  • Trasa
  • Nadmorská výška
    • max: 755 m n. m. – Skala nad Záhorovom

    • min: 643 m n. m. – Nižná Revúca, ihrisko

  • Vzdialenosť
    • 2 km – nástup a zostup

  • Náročnosť
    • 3

  • Ročné obdobie
    • leto

  • Ostatné info
    • náročnosť ferrát: B - C

  • Štart trasy
    • šírka: 48.9371 ° SŠ
      dĺžka: 19.2251 ° VD
      » Mapa

  • Doprava
    • Liptovské Revúce-Nižná Revúca (parkovisko pred dedinou pri ihrisku), najbližšia autobusová zastávka je Nižná Reväca-Teplô (900 m)

Sponzor článku
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.95 (0.26)