Prístrešok pri Runinskom vodopáde

07. 09. 2019
Hoci obľuba NP Poloniny rastie, možností nocľahu v priľahlých obciach nie je veľa, a preto sa hodí každý prístrešok, kde môže pocestný zložiť hlavu, keď sú iné možnosti plné. Jeden taký prístrešok je kúsok pred obcou Runina v lokalite pri Runinskom vodopáde.

Prístrešok sa nachádza v Bukovských vrchoch, kúsok od hranice Národného parku Poloniny poniže obce Runina pri odbočke lesnej cesty zo štátnej cesty, ktorá sem vedie od obce Topoľa. V odbočke je možné zaparkovať auto, takže prístrešok je vhodný aj pre prípadný motovýlet.

Ide o malú, no masívnu drevenú stavbu zrubového charakteru bez bočných stien s drevenou latovanou strechou. Podlaha je z udupanej hliny s výraznými nerovnosťami. Zmestia sa tam pohodlne dve karimatky, no pohodlie bude neveľké. Napevno umiestnené drevené lavice je tiež možné využiť – sú dostatočné dlhé, no keďže sú dosť úzke, tiež to nie je optimálne.

Pred objektom je malá lúka, klinového tvaru – ide o priestor vymedzený dvomi spevnenými cestami. Časť z nej bola vykosená, takže je možné si tu hodiť karimatku či na noc postaviť stan. Kúsok pred prístreškom je ohnisko a na prvom strome zľava umiestnený prútený odpadkový kôš.

V blízkosti prístrešku nie je žiadny prameň. Tečie tu však Runinský potok, ktorý na kaskádach ďalej tvorí malý Runinský vodopád. Potok nie veľmi výdatný, a keďže tečie od obce, neodporúčal by som z neho brať vodu. Lepšie je požiadať o pitnú vodu v blízkej obci Runina. Prípadne si možno nabrať a prevariť vodu zo susedného potoka Ulička, ktorý tečie z neobývanej (zalesnenej) oblasti. Ulička tečie južne od prístreška za lesnou cestou povyše sútoku s Runinským potokom.

Okrem spomínaného vodopádu sa neďaleko nachádza neveľký židovský cintorín, zasadený v borovicovom hájiku s podrastom čučoriedok. Miesto má osobitú atmosféru.

Prístrešok pri Runinskom vodopáde 08/09/19 09:17 4 príspevky

Test Hanwag Alverstone II GTX - moderné trekingové topánky AKTUALIZÁCIA – Nedajte sa zmiasť prvým dojmom, hoci tieto topánky vyzerajú technicky, svojím určením majú oveľa bližšie ku klasikám ako napr. Hanwag Alaska, než k topánkam do vysokých hôr. Rovnako ako Alaska, patria Alverstone II do trekkingového radu, sú kategórie B/C, majú rovnakú cenu, no vážia o takmer 200 g menej a majú výrazne odlišnú konštrukciu, ktorá sa podobá na minuloročnú novinku Tatra Light. 30/06/20 Ľubomír Mäkký Obutie
Podcast S Belom o Anjelovi na horách Belo počas nasledujúceho roka vystúpi na najvyššie kopce všetkých slovenských pohorí. Prečo sa tak rozhodol a čo to má spoločné s Dobrým Anjelom sa dozviete v 17. epizóde HIKING podcastu. 25/06/20 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Recenzia Bergans Trollhetta V5 75 – veľký trekingový batoh Spine2 je to hlavné, prečo sa tomuto batohu oplatí venovať pozornosť. Ide o odpružený chrbtový systém, ktorý tiež poskytuje značnú voľnosť pohybu. Pritom sa s ním celkom pohodlne nosia aj väčšie záťaže. Bergans tento batoh robí vo veľkostiach 75 a 95 litrov. My sme si vyskúšali menšiu z nich na víkendovke naťažko v Považskom Inovci – išlo o Kubkovu prvú dvojdňovku so spaním vonku. A ako to pri turistike s deťmi chodí, rodič musí takmer všetko odniesť sám. 24/06/20 Ľubomír Mäkký Batohy

Túra Kremnickým hrebeňom z kúpeľov do kúpeľov Pri poslednej výprave do Kremnických vrchov k runám na Velestúre som si uvedomil jeden fakt. Úsek červenej značky na juh od Troch krížov je moja terra incognita. A prázdnota v našich mapách láka, nutkanie zaplniť biele miesta je neodolateľné. A tak, keď sa mi neočakávane uvoľnil v predĺženom májovom víkende jeden a pol dňa, prekonávam vlastnú pohodlnosť a neváham. Neplánovane zbalím batoh. Môžem vyraziť za svojím spôsobom novým dobrodružstvom. dnes Vladimír Mikuš Kremnické vrchy
Túra Hrad Uhrovec – okruh z Jankovho vŕšku s Jankom Keďže sa nerada vraciam rovnakou trasou, akou som išla do cieľa, ak je čo i len trošku možné urobiť si okruh, idem po tejto možnosti ako pes po údenom. V prípade hradu Uhrovec to nebolo inak. Sadla som si k počítaču, otvorila hikeplanner a pustila sa študovať mapu. Ono, možností až tak veľa človek nemá, ak sa potrebuje vrátiť do východiskového bodu, kde nechal auto. A tak padla voľba zobrať to z Jankovho vŕšku na Kňažinové lúky, odtiaľ k hradu Uhrovec a od hradu po modrej nazad na červenú. včera Martina Haratíková Strážovské vrchy
Túra Trenčianske rozhľadne Ibovka a Malý Jelenec Roky som chodieval na Moravu s mojím kamarátom putovať od jednej rozhľadne k druhej. Kamarát sa nejako vytratil z môjho života a rozhľadne tiež. Tento rok som si musel na prelome marca a apríla vybrať kopu starej dovolenky a pri spriadaní plánov, ovplyvnených krízou, okrem viacdňových prechodov došlo aj na rozhľadne na západnom Slovensku. Vypísal som si ich asi trinásť, a keďže Trenčín nie je až tak ďaleko, dve som spojil do jednej túry. včera Miroslav Svítek Biele Karpaty

Prístrešok pri Runinskom vodopáde 08/09/19 09:17 4 príspevky
    • Bukovské vrchy: pred obcou Runina pri štátnej ceste č. 3884 nad sútokom Runinského potoka a Uličky

• pod strechou 2 - 4 nocľažníci s vlastnou karimatou a spacím vakom

• trojsezónna (bez vykurovacieho telesa) - otvorený prístrešok

• prameň v blízkosti nie je, no je tu potok Ulička a neďaleko obec (vodu príp. naberať z potoka Ulička, nie z Runinského potoka!!!)

• Runina (bus)

• Runinský vodopád a obnovený malý židovský cintorín