Prístrešok pri Runinskom vodopáde

07.09.19
Hoci obľuba NP Poloniny rastie, možností nocľahu v priľahlých obciach nie je veľa, a preto sa hodí každý prístrešok, kde môže pocestný zložiť hlavu, keď sú iné možnosti plné. Jeden taký prístrešok je kúsok pred obcou Runina v lokalite pri Runinskom vodopáde.

Prístrešok sa nachádza v Bukovských vrchoch, kúsok od hranice Národného parku Poloniny poniže obce Runina pri odbočke lesnej cesty zo štátnej cesty, ktorá sem vedie od obce Topoľa. V odbočke je možné zaparkovať auto, takže prístrešok je vhodný aj pre prípadný motovýlet.

Ide o malú, no masívnu drevenú stavbu zrubového charakteru bez bočných stien s drevenou latovanou strechou. Podlaha je z udupanej hliny s výraznými nerovnosťami. Zmestia sa tam pohodlne dve karimatky, no pohodlie bude neveľké. Napevno umiestnené drevené lavice je tiež možné využiť – sú dostatočné dlhé, no keďže sú dosť úzke, tiež to nie je optimálne.

Pred objektom je malá lúka, klinového tvaru – ide o priestor vymedzený dvomi spevnenými cestami. Časť z nej bola vykosená, takže je možné si tu hodiť karimatku či na noc postaviť stan. Kúsok pred prístreškom je ohnisko a na prvom strome zľava umiestnený prútený odpadkový kôš.

V blízkosti prístrešku nie je žiadny prameň. Tečie tu však Runinský potok, ktorý na kaskádach ďalej tvorí malý Runinský vodopád. Potok nie veľmi výdatný, a keďže tečie od obce, neodporúčal by som z neho brať vodu. Lepšie je požiadať o pitnú vodu v blízkej obci Runina. Prípadne si možno nabrať a prevariť vodu zo susedného potoka Ulička, ktorý tečie z neobývanej (zalesnenej) oblasti. Ulička tečie južne od prístreška za lesnou cestou povyše sútoku s Runinským potokom.

Okrem spomínaného vodopádu sa neďaleko nachádza neveľký židovský cintorín, zasadený v borovicovom hájiku s podrastom čučoriedok. Miesto má osobitú atmosféru.

Prístrešok pri Runinskom vodopáde 08/09/19 09:17 4 príspevky

Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. 11/11/19 Ľubomír Mäkký Svet
Recenzia Fjällräven Abisko Lite 1 – ľahký stan pre jedného Pri balení sa na týždňový jesenný prechod naťažko som riešil hmotnosť výstroja a stany, ktoré mám doma, vážili viac, ako by sa mi páčilo. Požičal som si preto ľahký jednomiestny stan Fjällräven Abisko Lite 1. S touto značkou sa nízka hmotnosť väčšinou nespája, skôr naopak, no tento stan je výnimkou. Ide o jednomiestny dvojplášťový stan tunelovej konštrukcie s hmotnosťou pod 1,8 kg. Iste, nájdu sa gramárske špeciály, ktoré sú ešte ľahšie, no úlohu zohralo aj to, že že som išiel do domovského prostredia stanu – na Kungsleden do Švédska. 06/11/19 Ľubomír Mäkký Stany a spacie vaky
Test Devold Egga – univerzálna merino mikina Merino vlna je obľúbený outdoorový materiál najmä kvôli svojim izolačným vlastnostiam a prirodzenej odolnosti voči pachom. Hrubšie merino – ak ho chceme použiť ako druhú vrstvu – však odvetráva horšie ako materiály z umelých vlákien. Devold sa tento neduh rozhodol riešiť inovatívnym tkaním a kombináciou tenšieho a hrubšieho merina. Vznikla tak mikina Egga, ktorú môžete použiť ako zatepľovaciu strednú vrstvu alebo ako vrchnú v teplejšom počasí. 30/10/19 Ľubomír Mäkký Oblečenie

Recenzia Tatry - turistický sprievodca Nová publikácia z vydavateľstva DAJAMA: Tatry Vysoké, Belianske, Západné z edície turistický sprievodca, ma oslovila pri poslednom love v kníhkupectve. Pri káve som si ju prelistovala a už nejaký čas je v našej tatranskej a turistickej knižnici. dnes Daniela Mäkká Mapy a knihy
Pozvánka Vysoké hory Nitra 2019 Tretí novembrový víkend bude v Nitre už po štrnástykrát patriť tradičnému festivalu. Pozostáva z hlavného festivalového dňa, soboty s bohatým programom pre širokú verejnosť, ktorému predchádza „detský piatok“ pre žiakov nitrianskych škôl. Podujatie uzavrie nedeľný poznávací výlet na Zobor. včera Redakcia Festivaly a premietania

Prístrešok pri Runinskom vodopáde 08/09/19 09:17 4 príspevky
    • Bukovské vrchy: pred obcou Runina pri štátnej ceste č. 3884 nad sútokom Runinského potoka a Uličky

• pod strechou 2 - 4 nocľažníci s vlastnou karimatou a spacím vakom

• trojsezónna (bez vykurovacieho telesa) - otvorený prístrešok

• prameň v blízkosti nie je, no je tu potok Ulička a neďaleko obec (vodu príp. naberať z potoka Ulička, nie z Runinského potoka!!!)

• Runina (bus)

• Runinský vodopád a obnovený malý židovský cintorín