Prístrešok pri Runinskom vodopáde

07.09.19
Hoci obľuba NP Poloniny rastie, možností nocľahu v priľahlých obciach nie je veľa, a preto sa hodí každý prístrešok, kde môže pocestný zložiť hlavu, keď sú iné možnosti plné. Jeden taký prístrešok je kúsok pred obcou Runina v lokalite pri Runinskom vodopáde.

Prístrešok sa nachádza v Bukovských vrchoch, kúsok od hranice Národného parku Poloniny poniže obce Runina pri odbočke lesnej cesty zo štátnej cesty, ktorá sem vedie od obce Topoľa. V odbočke je možné zaparkovať auto, takže prístrešok je vhodný aj pre prípadný motovýlet.

Ide o malú, no masívnu drevenú stavbu zrubového charakteru bez bočných stien s drevenou latovanou strechou. Podlaha je z udupanej hliny s výraznými nerovnosťami. Zmestia sa tam pohodlne dve karimatky, no pohodlie bude neveľké. Napevno umiestnené drevené lavice je tiež možné využiť – sú dostatočné dlhé, no keďže sú dosť úzke, tiež to nie je optimálne.

Pred objektom je malá lúka, klinového tvaru – ide o priestor vymedzený dvomi spevnenými cestami. Časť z nej bola vykosená, takže je možné si tu hodiť karimatku či na noc postaviť stan. Kúsok pred prístreškom je ohnisko a na prvom strome zľava umiestnený prútený odpadkový kôš.

V blízkosti prístrešku nie je žiadny prameň. Tečie tu však Runinský potok, ktorý na kaskádach ďalej tvorí malý Runinský vodopád. Potok nie veľmi výdatný, a keďže tečie od obce, neodporúčal by som z neho brať vodu. Lepšie je požiadať o pitnú vodu v blízkej obci Runina. Prípadne si možno nabrať a prevariť vodu zo susedného potoka Ulička, ktorý tečie z neobývanej (zalesnenej) oblasti. Ulička tečie južne od prístreška za lesnou cestou povyše sútoku s Runinským potokom.

Okrem spomínaného vodopádu sa neďaleko nachádza neveľký židovský cintorín, zasadený v borovicovom hájiku s podrastom čučoriedok. Miesto má osobitú atmosféru.

Prístrešok pri Runinskom vodopáde 08/09/19 09:17 4 príspevky

Recenzia Mizu 360 V7 filter kit – termofľaša s filtrom Filtrácia či dezinfekcia vody v našich horách zväčša nie je potrebná a bez problémov možno z horských prameňov či bystrín naberať vodu. Nie všade tomu tak však musí byť, najmä v nižšie položených kopcoch či lokalitách s rozšírenou pastvou. Taktiež cestovatelia by vedeli rozprávať nejednu historku, kde zažívacie problémy súviseli so znečistenou vodou. To sú situácie, v ktorých sa môže hodiť riešenie od značky Mizu – ide o termofľašu s integrovaným filtrom. 04/12/19 Ľubomír Mäkký Ostatné
Podcast O Geocachingu s Matúšom Morongom Geocaching je hra založená na hľadaní skrýš pomocou GPS. Pôvodne išlo o malú komunitnú záležitosť, museli ste totiž mať GPS prístroj, ktorý nebol práve lacný. Tak sa ku Geocachingu dostávali najmä turisti, ktorí mali takýto prístroj kvôli navigácii v horách. Zásadnejší prienik do mainstreamu prišiel s nástupom smartfónov. V dvanástej epizóde podcastu HIKING.SK sme sa rozprávali s Matúšom Morongom, našim autorom. Je dlhoročným kešerom, aktuálne pôsobí ako reviewer a medzi kešermi je známy pod nickom Rikitan. 20/11/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Recenzia Bridgedale Stormsock – nepremokavé cykloponožky Jesenné obdobie nemusí znamenať koniec cyklosezóny, ak sa cyklista dobre vystrojí. Pokiaľ sa vám však nechce kupovať nové tretry, máte v zásade dve možnosti, ako ochrániť nohy pred chladom a vodou. Jednou sú nepremokavé návleky, druhou nepremokavé ponožky. Druhú menovanú možnosť som vyskúšal s ponožkami Bridgedale Stormsock v strednej hrubej verzii. 20/11/19 Ľubomír Mäkký Obutie

Túra Magurský NP: Diablov kameň a Magurský vodopád Vyberáme sa na nenáročnú túru k našim susedom do Poľska. Náš cieľ sa nachádza v Magurskom národnom parku (Magurski Park Narodowy). Navštívime Diablov kameň (Diabli Kamień), Magurský vodopád (Wodospad Magurski) a poprechádzame sa po dedinke Folusz. Trasa je ideálna pre rodiny s deťmi, pretože za krátky čas sa tu dá uzrieť naozaj mnoho atraktívnych krás panenskej prírody. dnes Gabriela Ferencová Nízke Beskydy, Poľsko
Túra Jesenné Grinavské jazerá Nie sú to síce žiadne veľhory, ale podhorie Malých Karpát na rozhraní lesa a vinohradov vie byť na jeseň veľmi príjemné na dopoludňajšiu vychádzku. Takto sme sa počas babieho leta s mamou a Maťkom vybrali do obľúbenej lokality nd Grinavou, časťou Pezinka. Okrem farebných vinohradov sa postupne prechádza okolo troch rybníkov. K tomu nás čakajú ešte dve pekné vyhliadky. včera Soňa Mäkká Malé Karpaty
Rozhovor Národné parky sú lunaparky, využívané primárne na ťažbu V novembri sa v Bratislave konala medzinárodná konferencia New initiatives from a decade of progress. Jedným z rečníkov bol slovenský europoslanec Michal Wiezik, ktorý hovoril o tom, že Slovensko by potrebovalo aspoň 5 % územia ponechaného na samovývoj. O tom, prečo práve 5 %, či toľko vhodného územia vôbec máme, a či pustiť do bezzásahových území turistov, sme sa rozprávali v nasledujúcom rozhovore. včera Soňa Mäkká Rozhovory

Prístrešok pri Runinskom vodopáde 08/09/19 09:17 4 príspevky
    • Bukovské vrchy: pred obcou Runina pri štátnej ceste č. 3884 nad sútokom Runinského potoka a Uličky

• pod strechou 2 - 4 nocľažníci s vlastnou karimatou a spacím vakom

• trojsezónna (bez vykurovacieho telesa) - otvorený prístrešok

• prameň v blízkosti nie je, no je tu potok Ulička a neďaleko obec (vodu príp. naberať z potoka Ulička, nie z Runinského potoka!!!)

• Runina (bus)

• Runinský vodopád a obnovený malý židovský cintorín