Prístrešok pri Runinskom vodopáde

07. 09. 2019
Hoci obľuba NP Poloniny rastie, možností nocľahu v priľahlých obciach nie je veľa, a preto sa hodí každý prístrešok, kde môže pocestný zložiť hlavu, keď sú iné možnosti plné. Jeden taký prístrešok je kúsok pred obcou Runina v lokalite pri Runinskom vodopáde.

Prístrešok sa nachádza v Bukovských vrchoch, kúsok od hranice Národného parku Poloniny poniže obce Runina pri odbočke lesnej cesty zo štátnej cesty, ktorá sem vedie od obce Topoľa. V odbočke je možné zaparkovať auto, takže prístrešok je vhodný aj pre prípadný motovýlet.

Ide o malú, no masívnu drevenú stavbu zrubového charakteru bez bočných stien s drevenou latovanou strechou. Podlaha je z udupanej hliny s výraznými nerovnosťami. Zmestia sa tam pohodlne dve karimatky, no pohodlie bude neveľké. Napevno umiestnené drevené lavice je tiež možné využiť – sú dostatočné dlhé, no keďže sú dosť úzke, tiež to nie je optimálne.

Pred objektom je malá lúka, klinového tvaru – ide o priestor vymedzený dvomi spevnenými cestami. Časť z nej bola vykosená, takže je možné si tu hodiť karimatku či na noc postaviť stan. Kúsok pred prístreškom je ohnisko a na prvom strome zľava umiestnený prútený odpadkový kôš.

V blízkosti prístrešku nie je žiadny prameň. Tečie tu však Runinský potok, ktorý na kaskádach ďalej tvorí malý Runinský vodopád. Potok nie veľmi výdatný, a keďže tečie od obce, neodporúčal by som z neho brať vodu. Lepšie je požiadať o pitnú vodu v blízkej obci Runina. Prípadne si možno nabrať a prevariť vodu zo susedného potoka Ulička, ktorý tečie z neobývanej (zalesnenej) oblasti. Ulička tečie južne od prístreška za lesnou cestou povyše sútoku s Runinským potokom.

Okrem spomínaného vodopádu sa neďaleko nachádza neveľký židovský cintorín, zasadený v borovicovom hájiku s podrastom čučoriedok. Miesto má osobitú atmosféru.

Prístrešok pri Runinskom vodopáde 08/09/19 09:17 4 príspevky

Recenzia Hanwag Ferrata Light Low GTX Nízke topánky kategórie C s možnosťou používania poloautomatických mačiek. Zvršok z bezšvového polyuretánu, nezvyčajne riešený jazyk aj šnurovanie. Torzne tuhá univerzálna podrážka do vyšších hôr zaliata v TPU pre dlhšiu životnosť. Nedajte sa pomýliť, nejde o ľahučké approachky na slovenské ferraty, sú to univerzálne polovičky do technickejšieho terénu vyšších hôr. Nie sú však pre každého. 08/10/20 Ľubomír Mäkký Obutie
Recenzia Plynový turistický varič Primus Firestick Tento trojsezónny varič nie je ani najľahší, ani najvýkonnejší, no v oboch meradlách je dosť dobrý. Jeho riešenie skladania je však nápadité, vyhotovenie príkladne presné a manipulácia jednoduchá. Je vhodný na bežnú veľkosť turistických nádob, napríklad tradičný hliníkový ešus. Poradí si aj s užším dnom stredne veľkého mokka kávovaru. Testovali sme ho v nerezovej verzii. Kto by chcel high-tech, vyrába sa aj v titanovom vyhotovení. 09/09/20 Ľubomír Mäkký Varenie a jedlo
Recenzia Skogstad Saksi – turistické krátke nohavice Ide o krátke nohavice z elastického priedušného a rýchloschnúceho materiálu od nórskej značky Skogstad. Sú vhodné na turistiku v horúcom počasí. Majú dĺžku tesne nad kolená a stredne vysoký sed. Z viacerých farebných vyhotovení som vyskúšal menej nápadný šedo-zelený variant. 12/08/20 Ľubomír Mäkký Oblečenie

VHT Ennstaler Alpen – Kreuzmauer Gesäuse je v mojich očiach najkrajším národným parkom Rakúska. Vápencové hory nie sú príliš vysoké, sú však poriadne divoké. Hrebene pohoria sú pre bežného turistu neschodné, hoci ich časti sa prejsť dajú. Vlani som prešiel z Malého na Veľký Pyhrgas, nuž a tento rok som chcel prejsť z Frauenscharte na Kreuzmauer. Problém bol v tom, že sa mi to nepodarilo. Napriek tomu bola prechádzka atraktívna. Myslím, že to bola najkrajšia túra, akú som túto sezónu v Rakúsku prešiel. dnes Martin Knor Svet
Túra Ihla a Čierna hora - okruh z Ihlian Moja mienka o Levočských vrchov bola, že sú rozsiahle, vhodné na bicykel, takmer bez značenia a kam sa človek pozrie, vidí holinu. Z toho plynul môj doterajší nezáujem ako pešiaka. Napriek tomu mi pri pohľade z Tatranskej Lomnice nedal spať jeden výrazný vcholček “Levočákov”. včera Roman 'Bazin' Matkovčík Levočské vrchy
Túra Na Starý plášť s dieťaťom Starý plášť je neznačený kopec neďaleko červenej malokarpatskej hrebeňovky (Štefánikova magistrála). Len tak na mape by ma asi neupútal, no po zapnutí vrstvy fotiek je jasné, že stojí za návštevu. Po ceste je tiež známa jaskyňa Deravá skala. 18/10/20 Soňa Mäkká Malé Karpaty

Prístrešok pri Runinskom vodopáde 08/09/19 09:17 4 príspevky
    • Bukovské vrchy: pred obcou Runina pri štátnej ceste č. 3884 nad sútokom Runinského potoka a Uličky

• pod strechou 2 - 4 nocľažníci s vlastnou karimatou a spacím vakom

• trojsezónna (bez vykurovacieho telesa) - otvorený prístrešok

• prameň v blízkosti nie je, no je tu potok Ulička a neďaleko obec (vodu príp. naberať z potoka Ulička, nie z Runinského potoka!!!)

• Runina (bus)

• Runinský vodopád a obnovený malý židovský cintorín