Kostol svätej Margity Antiochijskej v Kopčanoch
Kostol svätej Margity Antiochijskej v Kopčanoch Zatvoriť

Extra Najstaršie kostolíky na Slovensku

Minulú jeseň som plánoval malú túru na vrch Marhát v pohorí Považský Inovec. Ako to už býva zvykom, najskôr som len tak blúdil prstom po mape a zvažoval, odkiaľ tam pôjdem. Práve vtedy ma zaujal malý kostolík nad obcou Nitrianska Blatnica. Chcel som si o ňom niečo zistiť, a tak som začal trošku pátrať čo je to za stavbu.

Ako som pátral, zistil som, že ide o jeden z najstarších kostolíkov na Slovensku, ak nie aj o vôbec najstarší. Téma ma nakoniec zaujala natoľko, že som začal pátrať koľko ešte stále stojacich kostolíkov z predrománskeho obdobia (8. - 9. storočie), na Slovensku máme. V rôznych článkoch je to dosť pomiešané a sú tam priradené aj kostolíky z románskeho obdobia. Nakoniec mi však ostali tri stavby, ktoré sa do predrománskeho obdobia môžu zaradiť.

• Rotunda svätého Juraja v Nitrianskej Blatnici,
  • kostolík svätého Juraja v Kostoľanoch pod Tribečom,
  • kostol svätej Margity Antiochijskej v Kopčanoch.

Rotunda svätého Juraja v Nitrianskej Blatnici

Nedá sa jednoznačne určiť, ktorý kostolík je práve najstarší. Po každom výskume sa to zmení. Podľa najnovších informácii pripadá momentálne prvenstvo práve Rotunde svätého Juraja. Jej výstavba je datovaná okolo roku 830. Ak je odhad správny, tak ide nielen o najstarší kostolík na Slovensku, ale aj o najstarší kostolík v strednej Európe.

Do interiéru kostolíka sa dá nahliadnuť cez sklené dvere. Z turistického hľadiska je kostolík umiestnený vo veľmi peknom prostredí uprostred lesa. Je zaujímavé sledovať, ako sa pôvodné sídlo časom presunulo do nižších polôh. Po svojom to nazývam, že obec “utiekla” od svojho kostola.

Okrem kostolíka sa v okolí nachádzajú aj ďalšie veľmi zaujímavé miesta, ktoré odporúčam navštíviť. Jedným z nich je samotný vrch Marhát. Na vrchole stojí rozhľadňa, z ktorej sú pekné výhľady na celú Hornú Nitru a časť Považia. Ďalším zaujímavým miestom sú Malá a Veľká Dolnosokolská jaskyňa. Ide o malé, ale pekné, verejnosti voľne prístupné jaskyne. Neďaleko nich je urobené pamätné miesto horolezca Vladimíra Plulíka, ktorý zahynul na Broad Peak.

Kostolík svätého Juraja v Kostoľanoch pod Tribečom

Ďalší jedinečný kostolík, ktorý sa môže pýšiť najstaršími zachovanými freskami na Slovensku a v strednej Európe. Jeho výstavba sa odhaduje okolo roku 860. Z týchto troch najstarších kostolíkov je jediný, ktorý dodnes hrdo stojí nad svojou obcou. Do interiéru kostola sa dá dostať iba po dohode. Inak je kostolík uzavretý.

Pri návšteve lokality si určite netreba nechať ujsť neďaleký vrch Veľký Lysec. Nie je síce vysoký, ale jeho vrcholovú časť tvorí rozsiahle kremencové bralo. Z jeho vrcholu sú doslova letecké výhľady na obec Kostoľany pod Tribečom. Taktiež je tu vybudovaných množstvo lezeckých trás. Pod vrcholom bola donedávna aj pekná útulňa, ktorá však v lete v roku 2019 vyhorela.

Kostol svätej Margity Antiochijskej v Kopčanoch

Hádam jeden z najfotogenickejších kostolíkov na Slovensku. Je situovaný uprostred poľa a so svojou vernou spoločníčkou lipou veľkolistou (Strom roka 2018), vytvára miestnu krajinársku dominantu. Veľmi sa mi páči, že kostolík bol citlivo zrekonštruovaný a má najlepšie zachovaného historického ducha.

Výstavba jedinečnej sakrálnej stavby je datovaná do druhej polovice 9. storočia. Interiér kostolíka bol počas letných mesiacov voľne prístupný. Neviem, ako je to počas iných mesiacov. Najľahší prístup ku kostolíku je z obce Kopčany, odkiaľ však nevedie turistická značka.

Osobne odporúčam spojiť návštevu kostolíka s návštevou mesta Holíč. V meste sa nachádzajú ďalšie jedinečné stavby, ako napríklad Holíčsky opevnený kaštieľ a posledný zachovaný veterný mlyn na Slovensku. Z mesta vedie ku kostolíku nenáročná zelená turistická značka.

Z malého blúdenia po mape, sa nakoniec stala malá zbierka predrománskych kostolíkov, ktoré sa nachádzajú na Slovensku. Len myšlienka na to, že tieto stavby stoja viac ako 1000 rokov je neuveriteľná. Opäť sa mi potvrdilo, že najjedinečnejšie miesta sú úplne mimo hlavných turistických destinácii. Pritom to však nemusia byť monumentálne vrchy alebo stavby, ale len malé učupené kostolíky, ktoré čakajú na občasného turistu, ktorý sem zavíta.

Myslím si, že Slovensko má ďalších vážnych adeptov na zápis do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Veď už by sa patrilo, aby aj západné Slovensko malo v zozname svojho zástupcu.