AKU Tengu Low sú napriek svojmu approach vzhľadu orientované univerzálne – aj skala, aj les Zatvoriť

Test AKU Tengu Low GTX – vzhľadom approach, určením univerzál

Jedny z dvoch polovičiek, ktoré tento rok testujem, sú model Tengu Low GTX od talianskej značky AKU. Ako to pri talianskych značkách býva, na prvý pohľad upútali dizajnom, zároveň tvrdosťou, ktorá evokovala pocit, že sú určené najmä do skalnatých terénov. V porovnaní s inými polovičkami tu nájdeme niektoré netradičné riešenia.

Výrobca
Farebné kombinácie
oranžovo-modro-čierna, oranžovo-čierna
Páči sa mi
dizajn, anatomické tvarovanie, pohodlie po úvodnom rozchodení, stabilita počas chôdze, torzná aj pozdĺžna tuhosť, univerzálne použitie
Nepáči sa mi
jazyk nemá GoreTex podšívku, takže do topánok časom cezeň tečie
Ostatné info
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 83 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Dizajn a materiály

Začala by som hneď s dizajnom, tento model sa robí v troch farebných verziách, pričom jedna, čierno-fialová, sa uvádza vyslovene ako dámska. Ďalšie dve, čierno-oranžová a tento testovaný kus s oranžovou a tyrkysovou nemali uvedené určenie ako pánske či dámske. Keďže mne vyhovujú, minimálne v menších veľkostiach sa dajú považovať za unisex. Farebne ide naozaj o pekný kúsok, okrem bielych šnúrok si môžete navliecť aj oranžové, ktoré dostanete rovno s topánkami.

Z dizajnového hľadiska ma hneď po farbách zaujala absencia jazyka. Naozaj, tento model má namiesto jazyka tunel z elastického materiálu. Je textilný, vypolstrovaný, podobný neoprénu. Ide zrejme o to, aby konštrukcia topánky okolo priehlavku menej omínala nohu, keďže jazyk vytvára zhyby, a navyše sa okolo neho ľahšie dnu dostanú rôzne nečistoty a voda. Nemusí to však byť vhodné riešenie pre každého, napríklad ľudia s padnutou klenbou alebo nízkym priehlavkom môžu mať problém. Určite by som odporúčala topánky pred kúpou poriadne vyskúšať. Na vrchnom konci jazyka je veľké pútko, oproti nad pätou rovnaké, slúžia na uľahčenie obúvania, prípadne to zadné na zavesenie do karabíny a pripnutie na batoh.

Topánky majú veľmi anatomicky tvarovanú pätu, ktorá je tesne obopnutá, takže ak trpíte otlakmi, minimálne prvých pár túr treba použiť preventívne leukoplast. Potom sa topánka trochu prispôsobí. Výrobca pri tomto modeli používa technológiu s názvom Elica, ktorá sleduje anatomický tvar nohy a mala by zabezpečiť menšie namáhanie chodidla a nižšie nárazy počas chôdze. Systém by mal rozkladať hmotnosť tela na celú plochu chodidla, takže by malo byť rovnomerne zaťažené.

Topánky sú vybavené GoreTex-ovou stielkou, no trochu prekvapujúco absentuje na jazyku.

Šnúrky vedú cez textilné očká, ako posledné očko slúži preložený kožený diel, skôr z dizajnového než funkčného dôvodu. Väčšina zvršku je textilná, zvyšok tvorí semišová koža. Látka je vyrobená z Air 8000 – ide o vlastnú technológiu AKU a mala by prispieť k vyššej priedušnosti. Takmer po celom obvode je gumený ochranný lem.

Podrážka je vyrobená lepenou konštrukciou a nie vstrekovaným polyuretánom, čo otvára možnosť na prepodrážkovanie, hoci pri polovičkách sa skôr zničí zvršok. Tlmenie medzipodrážky má dvojitú hustotu a je viacvrstvové, obsahuje nylonový základ, vrstvu EVA peny a PU peny (IMS3).

Dezén podošvy Vibram Curcuma má veľké segmenty s veľkými rozostupmi, malo by to byť teda v pohode aj na lesnato-trávnato-blatistý terén, blato by malo ľahko vypadávať. O to menší je styk so skalou. Hoci v oblasti špičky je dezén výrazne zhustený, nenájdeme tu klasickú climbing zónu, ako býva na approach topánkach. Podrážka je teda skôr univerzálna, aj keď vzhľadom a tuhosťou topánky robia dojem approach obuvi.

Skúsenosti

Topánky mi veľkostne od začiatku padli ako uliate, čo bol rozdiel oproti nemeckej značke, tiež testovanej tento rok, kde mi rovnaká veľkosť bola trochu voľnejšia. Talianske strihy sú však užšie, a tak mi topánka pevne obopla nohu. Na prvý pocit bola dosť tvrdá, ale to mi vo všeobecnosti vôbec neprekáža.

Pocit akurátneho pocitu v topánke sa zmenil počas horúcich dní. Noha trochu opuchla, a keďže veľkosť tak dobre sedela, vzadu na päte sa mi urobili otlaky. Riešením bolo nosiť čo najtenšie ponožky, nosila som viacero párov obyčajných bavlnených a tie som striedala, aby ani vlhkosť neprispievala k tvorbe otlakov. K tomu som si nohy preventívne oblepila leukoplastom, takže, hoci ma topánky stále trochu omínali, otlaky som už nemala. Ide však len o dočasný problém, topánky sú jednoducho tvrdšie a treba ich rozchodiť a prispôsobiť. Keď som v nich v auguste išla celodennú túru naprieč Vysokými Tatrami z Tatranskej Javoriny cez Sedielko do Nového Smokovca, neomínalo ma už nič a cítila som sa veľmi dobre. Okrem toho tridsiatky na teplomeri nie sú to pravé pre žiadne topánky. S odvetrávaním okrem najhorúcejších dní problém nebol.

V topánkach som od začiatku júna pochodila rôzne terény. Pri svojej tuhosti mi vyhovovali skôr na skalnatých chodníkoch vo Vysokých Tatrách než na fatranskom blate. V Tatrách som ich mala na viacerých túrach a pravidelne každý deň pršalo. Na skale držali veľmi dobre, aj na mokrej, pokiaľ už predtým neboli zablatené.

Čo sa týka dažďa, kratší dážď topánka vydržala celkom dobre. Keďže bolo leto, žiadne návleky ani dlhé nohavice som si neobliekala ani v daždi. Tým, že noha v spomínanom tuneli je pevne obopnutá, voda sa dnu tak ľahko nedostala a ponožka bola mokrá len pod členkom. V interiérovom teste však topánka veľa nevydržala. Ponorená vo vedre s vodou so záťažou (samozrejme, nie tak, aby sa voda dostala vrchom) bola po piatich minútach ešte suchá, ale po dvadsiatich už premočená. Dôvodom zrejme je, že jazyk nie je GoreTex-ový. Preto by som na túru, kedy sa predpokladá dážď, vzala návleky, ktoré oblasť jazyka prekryjú.

Manipulácia bola veľmi dobrá, hoci vchod do topánky cez spomínaný tunel je ťažší, vďaka dvom párom pútok to ide bez problémov. Šnurovanie sa dá dobre nastaviť, keďže ja ho potrebujem vpredu aj vzadu utiahnuť napevno, ale v strede kvôli vysokému priehlavku skôr voľnejšie. V neposlednom rade sa mi páči dizajn topánky.

Tvrdosť, dizajn aj konštrukcia topánok naznačuje, že viac patria do skalnatého terénu a preto univerzálna podrážka skôr prekvapuje. Ide však o stabilné polovičky, ktoré sa dajú vziať do akéhokoľvek terénu. Sú vhodné pre ľudí, ktorí majú polovičky ako primárnu horskú voľbu, lebo sú tuhé, stabilné a málo ohybné. Majú veľmi anatomický tvar a treba ich mať dobre vyskúšané. V neposlednom rade treba podotknúť, že hoci topánky majú GoreTex, nie sú nepremokavé, hoci kým v nich nebudete chodiť vyložene vo vode, tak na to ani neprídete. Je to daň za pohodlný a dobre prispôsobujúci sa jazyk a z toho plynúci výborný fit topánok.