Útulňa Žliabok
Útulňa Žliabok Zatvoriť

Počas túry v okolí Loviec som bol pod sedlom Rakyta príjemne prekvapený skromnou, ale napriek tomu takmer ideálnou útulňou. Pre turistov, prechádzajúcich hlavným hrebeňom Tribeča, sa takto ponúka možnosť prespať pod strechou, v krásnom prostredí, navyše hneď pri vodnom zdroji.

Tribeč: pod sedlom Rakyta na horskej lúke Podkoreňová, 600 metrov neznačene po lesnej ceste
568 m n. m.
2 prične, ďalší 2 - 3 na zemi (jeden na terase), karimatky sú nutné
trojsezónna (bez vykurovacieho telesa)
Pár metrov od útulne je prameň
Dalšie info
Na cyklotrase 600 m od sedla Rakyta

Vzdušnou čiarou je útulňa vzdialená zo sedla Rakyta 600 metrov, z opačnej strany sa k nej dá dostať po cyklotrase z Čerešňovej doliny. Je pod stromami v lese, na okraji veľkej lúky Podkoreňová s dvomi vodnými nádržami, k samotnému objektu sa prechádza po mostíku ponad žliabok, ktorým preteká potôčik.

Základ objektu tvorí veľký drevený sud. Čítate správne, je to velikánsky sud na víno, ktorý vybavili pričňami, dverami, malou vstupnou terasou a dôsledne zastrešili plechovou krytinou. Neviem, kto je dobrodinec v pozadí tejto chatky, ale na štíte je dátum 29. 5. 2018 (pod ním slovo “OPRAVA”), mená na tabuľke si netrúfam prečítať, pravdepodobne tu stavba stála už predtým.

Pred terasou sú dve lavičky, kde som si doprial počas túry obed, po chvíli som si všimol, že visací zámok je tam iba “na okrasu”, keďže haspra na dverách nie je a v tomto stave sa objekt ani nedá zamknúť. Nikde som nenašiel o útulni žiadne podrobnosti, tak neviem, či je trvalo odomknutá, ale vzhľadom na dispozíciu mi ani nie je jasné, čo by sa v nej zamykalo.

Interiér tvoria dve prične, ktoré sú, podobne ako steny, obtiahnuté plstenou látkou, niečo na štýl netkanej textílie podobnej kovralu. Pri zadnej stene je jedna úzka doska, na ktorej som našiel čajové sviečky. V objekte nie sú žiadne police, nijaké vybavenie, je to neredukovateľné minimum. Na dverách, ktoré sa zaisťujú jednoduchou závorou, je okno so sieťkou, ktoré sa dá otvoriť kvôli vetraniu. V interiéri bolo čisto, žiadny neporiadok a to sa dá povedať aj o okolí, tak chcem požiadať pútnikov, aby to takto aj zanechali.

Osobne sa mi tento minimalizmus páči, lebo niektoré viac vybavené útulne trpia nájazdmi ožranských partií, ktoré začali do útulní vláčiť rôzne vybavenie. V tejto nie je žiadna piecka, nenašiel som pri nej dokonca ani ohnisko. Slúži vyslovene na prenocovanie, resp. úkryt pred nečasom. Vnútri sa vyspia traja ľudia, dvaja na pričniach, jeden na zemi (pri troche nepohodlia možno štyria), ďalší by sa zmestil na zastrešenú terasu, ten by prípadne potreboval zástenu, keby pršalo s bočným vetrom. Určite treba pre všetkých nocľažníkov vlastnú karimatku.

Hneď pred útulňou je za mostíkom prameň výbornej vody, v betónovom lôžku je zachytený do rúrky. Poniže chatky je malá vodná nádrž, kde by sa dali aspoň ovlažiť nohy.

Útulňa mi je určite sympatickejšia ako búda pod Javorovým vrchom, pokojne by som si sem z hrebeňa zašiel, navyše je tu aj voda.