Prístrešok na Záblatí

23. 08. 2007
Počas prechodu turistami zabudnutými končinami Javorníkov som neďaleko sedla Melocík naďabil na úplne nový prístrešok. Svojou konštrukciou primárne nemá slúžiť na prespanie, ale keďže na okolí nie sú žiadne iné možnosti na uchýlenie sa pred nepohodou, prípadne na noc, pútnikom idúcim bez stanu dobre poslúži.

Navyše, neviem prečo (možno nejakou geopozitívnou zónou, blízkosťou kaplnky či len malebnosťou okolia), zanechalo vo mne toto miesto za tú necelú polhodinku, čo som tam strávil, veľmi príjemný pocit. Prístrešok sa nachádza v širokom lúčnom sedle Záblatie v hlavnom hrebeni kysuckej časti Javorníkov na križovatke turistických chodníkov. Po okolí sú roztrúsené domy lazníckych usadlostí, niektoré slúžia už len ako víkendové chalupy. Na východ je terén otvorený, poskytujúci ďaleké pohľady na Kysucké Beskydy a hrebeň Malej Fatry.

Turistovi idúcemu po červenej značke od sedla Semeteš sa po klesaní od kóty Luby a vyjdení z lesa naskytá panoramatický pohľad na lúky obkolesené domami s bielou kaplnkou uprostred a prístreškom hneď vedľa nej. Z opačného smeru, od sedla Melocík (cesta spájajúca Považie a Kysuce, hostinec, bus), sem vedie rozbitá štvrtotriedna asfaltka v dĺžke čosi vyše kilometra. Zelenou značkou sa sem dá dostať od horného konca osady Madzín ležiacej v doline Veľkého Rovného.

Šesť hrubých hranolov nesie drevený krov, strecha je pokrytá asfaltovým šindľom. Medzi hranolmi sú vodorovne umiestnené dosky slúžiace na sedenie. Podlaha je dláždená červeno-bielou zámkovou dlažbou. V "interiéri" sú umiestnené dva masívne drevené stoly spojené v celok s pozdĺžnymi lavicami. K podlahe nie sú upevnené, takže ich premiestnením sa dá vytvoriť väčší súvislý priestor. Otvorený prístrešok neposkytuje ochranu proti vetru ani prudkému bočnému dažďu (upevnením celty alebo igelitu z náveternej strany by sa situácia isto dala improvizovane vylepšiť). Plocha podlahy pojme (podľa usporiadanie stolov) 6 až 10 nocľažníkov.

Voda sa pravdepodobne dá nabrať pri niektorej z neďalekých usadlostí. Vedľa prístrešku je osadená betónová skruž slúžiaca ako ohnisko, k dispozícii sú odpadkové koše. Okrem odrastenej lipy medzi kaplnkou a prístreškom sú na jeho východnej strane posadené dve mladé, ktoré časom budú poskytovať tieň.

- červená zo sedla Semeteš, 1:15 h
- červená zo sedla Melocík, 0:15 h
- zelená z rázcestia Ivor vo Veľkorovnianskej doline, 0:55 h

Prístrešok na Záblatí 16/06/14 21:57 5 príspevkov

Túra Prievidza – Nitrianske Rudno – Bánovce n. B. Strážovské vrchy som prebrúsil kade-tade, keďže je to jedno z mojich domovských pohorí. Stále je však možné trasu skombinovať, aby obsahovala aj čosi nové. Tentoraz som prekrižoval južnú časť pohoria od východu na západ. 11/07/20 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Túra Okolo Moštencov Mám obľúbenú túru, ktorú zvyknem s malými obmenami absolvovať aspoň raz za rok. Či už ako jarný rozbeh sezóny alebo ako operatívne vyplnenie voľného dňa. Netreba mi totiž stíhať žiadny dopravný spoj, jednoducho vypadnem z domu a po pár hodinách sa tam opäť objavím. 17/01/20 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Túra Belá – Belianske skaly – Terchová Tradičné koncoročné stretnutie autorského kolektívu sa konalo znova pod Malou Fatrou. A tradične sme sobotnú túru absolvovali vo dvojici s Mirom. Keď som mu v predvečer predstavil môj plán, vravím mu: "Asi Ťa tento rok sklamem, bude to taká seniorská trasa podhorím..." Ale nakoniec sme boli spokojní. 29/12/19 Michal Bukvai Malá Fatra

Túra Patagónia: NP Los Glaciares - Laguna Torre Patagónia - oblasť ktorú pozná snáď každý. Pri vyslovení tohto slova mnohým nabehnú zimomriavky. Región je vo svete preslávený svojou nespútanou, divokou a nesmierne nádhernou prírodou, ktorá je snom každého cestovateľa, turistu či horolezca. Odmalička tomu nebolo inak ani u mňa. No človek postupne získa rôzne predsudky typu: je to príliš krásne, príliš drahé a vzdialené na to, aby sa to niekedy splnilo. No keď sa o problematiku začnete zaujímať podrobnejšie, zistíte že to nemusí byť až taká pravda. dnes Martin Baniari Svet
PR Starostlivosť o obuv Prečo by sme mali obuv ošetrovať? Ošetrovanie obuvi plní niekoľko funkcií. Jednou nich je odstránenie nečistôt a zachovanie pôvodného vzhľadu, teda estetické hľadisko. Druhou je zachovanie vodoodpudivosti povrchu, čo je veľmi dôležité pre priedušnosť obuvi s vodeodolnou membránou – teda udržanie funkčnosti. Tretia, a možno najdôležitejšia funkcia, je zaistenie dlhej životnosti. Udržanie vláčnosti usne je z tohto hľadiska jednou z priorít, pretože stvrdnutá useň môže poškodiť švy a pri ohýbaní aj praskať. včera sponzorovaný článok Obutie
Túra Naše dobrodružstvo naprieč Malými Karpatmi Nad hrebeňovkou Malých Karpát sme premýšľali od minulého roku a tento rok sme ju zrealizovali. Popravde, ani som nečakala, že tak skoro sa jej dočkám. Najprv sme hľadali termín, ktorý bol pre nás zo začiatku orieškom, no nakoniec sme sa zhodli a túra prebehla 3. - 7. júla. Potom sme hľadali trasy, miesta na stanovanie a najmä pitné pramene. Vypracovali sme trasy cez TuristickaMapa.sk a tabuľku s jedlom. Batohy sme si nabalili tak, aby sme to zvládali niesť. Čiže voda, nejaké oblečenie, prvá pomoc, jedlo a spací vak s karimatkou. A stan. A mohlo sa vyraziť! včera Agnesa Baroková Malé Karpaty

Prístrešok na Záblatí 16/06/14 21:57 5 príspevkov
    • Javorníky, hlavný hrebeň
    • 10 osôb
    • celoročne otvorená, bez hospodára