Stodola nad Gregušmi

07. 09. 2007
Pri potulkách Javorníkmi nie je veľa možností na jednoduchšie prespanie pod strechou. Chaty na Kasárňach, horský hotel Portáš, či zariadenia na Kohútke sú iného charakteru, navyše už v pohraničnej časti. Preto sa môže hodiť aj prostá stodola, ktorá zďaleka nedosahuje "luxus" malofatranských salašov.

Nachádza sa asi 30 m od červenej turistickej značky spájajúcej sedlo Melocík (prechádza ním cesta spájajúca Považie a Kysuce, hostinec, bus) s rázcestím Nad Zápačou. Na ňom sa od červenej smerujúcej cez Kopanice do Makova odpája modrá značka pokračujúca hrebeňom cez Čemerku do sedla Čierna voda (pod Hričovcom) a žltá značka kľukatým traverzom klesajúca na považskú stranu do osady Medvedie v závere Štiavnickej doliny. Príchodzí od Melocíka po klesaní z Čerenky prejde lúkami ponad chalupy osady Greguši, mierne stúpne cez lesík a vyjde opäť do lúčneho priestoru. Vtedy sa treba otočiť doľava a na okraji lesa za prvými stromami hľadať siluetu zrubu. Ten, čo postupuje od rázcestia Nad Zápačou, sa lúčnym terénom s roztrúsenými stromami dostane na toto miesto po asi 350 m a stodolu musí hľadať vpravo, prv než sa dostane do lesíka klesajúceho k osade.

Stodola je zrubovej konštrukcie postavená v miernom svahu na betónovej podmurovke. Strecha pokrytá vlnitým eternitom je v dobrom stave. Podlaha sčasti pokrytá senom je betónová, ineriér bez akéhokoľvek zariadenia, len pozdĺž jednej zo stien je umiestnený jednoduchý válov na seno. K vstupnému otvoru bez dverí vedie niekoľko šikmých, väčšinou už rozpadnutých, brvien. V štíte na opačnej strane je dosť veľký otvor, ani špáry medzi brvnami nie sú príliš utesnené, takže vzduch sa dnu isto neohreje. Na ploche podlahy sa môže rozložiť odhadom 12 - 14 spacákov.

Osobne som neskúšal, ale voda by sa mala dať nabrať z nejakého zdroja (pravdepodobne treba hľadať hĺbenú studňu) v neďalekej osade Greguši. Na lúke pred zrubom je ohnisko.

- červená zo sedla Melocík, 1:20 h
- červená z Kopaníc nad Makovom, 1:25 h
- modrá zo sedla Čierna voda, 1:00 h
- žltá z osady Medvedie, 1:35 h

Stodola nad Gregušmi 20/07/17 21:04 8 príspevkov

Prístrešok Hrabovník V severozápadnej časti Považského Inovca spája obce Kálnica a Beckov modrá značka. Súbežne je vedený aj Včelársky NCH Jozefa Miloslava Hurbana a jeho budovatelia okrem náučných panelov postavili prístrešok. Pravdepodobne ho nik nebude plánovať na nocľah, ale dá sa využiť ako útočisko pred nepohodou. 15/08/20 Michal Bukvai Považský Inovec
Túra Prievidza – Nitrianske Rudno – Bánovce n. B. Strážovské vrchy som prebrúsil kade-tade, keďže je to jedno z mojich domovských pohorí. Stále je však možné trasu skombinovať, aby obsahovala aj čosi nové. Tentoraz som prekrižoval južnú časť pohoria od východu na západ. 11/07/20 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Túra Okolo Moštencov Mám obľúbenú túru, ktorú zvyknem s malými obmenami absolvovať aspoň raz za rok. Či už ako jarný rozbeh sezóny alebo ako operatívne vyplnenie voľného dňa. Netreba mi totiž stíhať žiadny dopravný spoj, jednoducho vypadnem z domu a po pár hodinách sa tam opäť objavím. 17/01/20 Michal Bukvai Súľovské vrchy

Cyklotúra Okolo Bodamského jazera Väčšinu roka 2019 som pracovne strávil v nemeckom Frankfurte nad Mohanom. Nemohol som sa preto dočkať, až to jarné počasie dovolí a budem môcť vyraziť na cyklotúru okolo Bodamského jazera. O jeho brehy sa Nemecko síce delí aj s Rakúskom a Švajčiarskom, nemecká časť je však najdlhšia. dnes Dominik Baco Švajčiarsko
Recenzia Dolu Váhom a dolu Nitrou Pred 20 rokmi sme sa vydali na prvú putovnú cyklovačku dolu Dunajom z Passau do Bratislavy. Bez konkrétneho itineráru, iba popri rieke. Ubytovanie sme riešili na mieste, prevažne v súkromí. Bolo to nezabudnuteľné. Táto cesta sa mi vynorila v pamäti, keď som zobrala do rúk knižku z vydavateľstva DAJAMA s ikonkou cyklistu z edície Po Slovensku, ktorá vyšla v roku 2019 a je venovaná cyklotrasám popri riekach Váh a Nitra. včera Daniela Mäkká Mapy a knihy
Túra Kamniške Alpe - Raduha s okolím Raduha je 2062 metrov vysoký kopec v Kamnických Alpách (Kamniške Alpe), ležiaci východne od Solčavy. Plánoval som naň vyjsť už dávnejšie, ale raz bolo proti počasie, inokedy červená kontrolka motora. Teraz mi to vyšlo. Nuž a okrem Raduhy som si pozrel aj čosi v okolí. 29/09/20 Martin Knor Svet

Stodola nad Gregušmi 20/07/17 21:04 8 príspevkov
    • Javorníky, hlavný hrebeň
    • 12 osôb
    • celoročne otvorená, bez hospodára
    • v osade Greguši (cca 350 m)