Hrebeň Nízkych Tatier priechodný bez obmedzení

23.09.19

Okolo dvadsiatky dobrovoľníkov sa už tradične stretlo večer pred prerezávkou, tento rok im zázemie pripravilo novovzniknuté turistické ubytovanie Domček na Čertovici a Štefánikova chata pod Ďumbierom. V sobotu ráno sa k nim pridalo osem ďalších nadšencov a mohol sa ísť na vec. Predpoveď počasia bola dosť riziková, očakával sa dážď. Nakoniec aj zapršalo, ale znesiteľne.

Dobrovoľníci v rámci jedného víkendu nakoniec prerezali (spriechodnili resp. rozšírili) niekoľko kilometrov TZT v týchto úsekoch: - celý žltý Mlynnou dolinou na Štefánikovu chatu (plus značkári na ňom obnovili značenie), - červený chodník na úseku Čertovica – Štefánikova chata - rozširovanie najmä okolo Lajštrochu, - časť zeleného chodníka - úsek medzi Kumštovým a Bocianskym sedlom, - časť žltého chodníka - úsek z Nižnej Boce na Rovnú hoľu, - červený chodník na úseku medzi Čertovicou a sedlom Priehyba.

Budúci rok by sme radi dokončili, čo sme tento rok nestihli: - červený - rozširovanie od Lajštrochu po Štefánikovú chatu, - zvyšok zeleného úseku medzi Kumštovým a Bocianskym sedlom, - žltý medzi Bocianskym sedlom a Králičkou, - zvyšok žltého úseku z Nižnej Boce na Rovnú hoľu a potom zelený na Bocianske sedlo, - modrý zo Štefánikovej chaty do Jánskej doliny, - plus, ak sa opäť niečo poprekladá na červenom medzi Čertovicou a sedlom Priehyba.

Starostlivosť o turistické chodníky na Slovensku

Na Slovensku neexistuje kompetentný orgán štátnej ani verejnej správy, ktorý by mal na starosti starostlivosť o turistické chodníky. Klub slovenský turistov zabezpečuje značenie, Horská záchranná služba by sa mala venovať aspoň zimnému tyčovaniu v rámci svojej preventívnej činnosti, čo aj v rámci možností robí a správy národných parkov chodníky v kompetencii nemajú.

Ostáva to na nás, dobrovoľníkoch. Sledujte činnosť ŠK PARBAT, OZ HORSKÉ SPOLOČENSTVO a HORSKEJ SLUŽBY Nízke Tatry - juh.

Úprava bežkárskych tratí pre bežecké lyžovanie na Čertovici

V rovnaký termín, ale o dva dni skôr ako ŠK PARBAT prišla nášmu kraju poskytnúť pomoc "akčná skupina" 31 dobrovoľníkov z IT spoločnosti DXC Technology Slovakia, ktorá sa podujala pomôcť nám pri pripravovanom projekte Horského spoločenstva, ktorým bude úprava bežkárskych tratí v okolí Čertovice, ktorého skúšobnú prevádzku chceme spustiť už túto zimu 2019/2020 (viac sa dozviete v pripravovanom článku).

Ešte pred letom nás oslovila skupina dobrovoľníkov z bratislavskej spoločnosti DXC Technology Slovakia, ktorá nás požiadala o zorganizovanie verejnoprospešnej dvojdňovej aktivity v Nízkych Tatrách. Prvý septembrový štvrtok a piatok nás teda navštívilo dokopy 31 nabudených a zrejme aj v kancelárií usedených IT-čkárov a poviem Vám... išli ako píly. Za niekoľko hodín vo štvrtok a piatok sa im podarilo vykosiť a rozšíriť lesnú cestu z Čertovice do sedla za Lenivou a ďalej smerom k útulni Líška tak, že v zime bude konkurovať kvalitnej bežkárskej trati minimálne na Skalke v Kremnických vrchoch. Dobrovoľníkom patrí veľká vďaka za to, že aktívne a zodpovedne pristúpili k práci a spoločnosti DXC Technology Slovakia za to, že ich uvoľnila z dvoch bežných pracovných dní, čo sa dnes už veľmi nevidí. Odviedli kus dobrej práce pre náš kraj. Verím že sa spolu uvidíme na bežkách.

Ďakujeme!

Horské spoločenstvo, občianskej združenie pri tejto príležitosti zapožičalo dobrovoľníkom vlastné náradie a ochranné pomôcky, resp. zabezpečilo jeho zapožičanie (päť motorových píl, päť krovinorezov, troje hrable, ochranné štíty, rukavice, pohonné hmoty, mazivá a pod). Dobrovoľníkom sme zabezpečili aj malé občerstvenie a zvýhodnený nocľah v Domčeku na Čertovici. Náklady v réžií Horského spoločenstva na akciu boli hradené z vašich darov a 2 % z daní. Ďakujeme ešte raz.

Financovanie – podpora

Všetky dobrovoľnícke aktivity by nemohli byť zrealizované bez vašej podpory. Dary a 2 % z daní, ktoré nám posielate, využívame a vraciame späť do kraja. Ak sa vám naša činnosť páči, príďte nás podporiť osobne na brigádu alebo finančne, dobrovoľným príspevkom. Všetko nájdete na spomínaných webových stránkach.

Ďakujeme za vašu podporu.

Marek Šurina, OZ Horské spoločenstvo

Hrebeň Nízkych Tatier priechodný bez obmedzení 21/10/19 05:59 50 príspevkov

Správa Hrebeň Nízkych Tatier priechodný bez obmedzení Začiatok septembra sa niesol v znamení prerezávania turistických chodníkov, tentokrát sme vybrali frekventované úseky v oblasti Štefánikovej chaty pod Ďumbierom a Čertovicou. Akciu každoročne organizuje športový klub PARBAT, posledné roky sa k nemu pridávajú dobrovoľníci z Horskej služby Nízke Tatry juh a OZ Horské spoločenstvo, ktoré pôsobí v oblasti Čertovice a Andrejcovej. 23/09/19 Marek Šurina Správy
Chata Domček Horskej služby na Čertovici Pôvodná záchranná stanica Horskej služby na Čertovici dostáva nový šat a s ním aj nový účel, hoci význam ostáva podobný – pomáhať ľuďom na horách, teraz však ako útočisko pre turistov. Objekt sa nachádza priamo v horskom sedle Čertovica, tesne pod hrebeňom Nízkych Tatier, na liptovskej strane pod Penziónom STIV a motorestom. 26/05/18 Marek Šurina Nízke Tatry
Pozvánka Ďumbierfest sa vracia do Brezna Horský multižánrový festival Ďumbierfest sa po roku opäť vracia do Brezna. V dňoch 21. - 22. apríla privíta brezniansky klub Bombura hostí z Česka a Slovenska už po štrnástykrát. Príďte za poznaním a zábavou na unikátny horský festival. Príďte do Brezna. 17/04/17 Marek Šurina Festivaly a premietania

Túra Magurský NP: Diablov kameň a Magurský vodopád Vyberáme sa na nenáročnú túru k našim susedom do Poľska. Náš cieľ sa nachádza v Magurskom národnom parku (Magurski Park Narodowy). Navštívime Diablov kameň (Diabli Kamień), Magurský vodopád (Wodospad Magurski) a poprechádzame sa po dedinke Folusz. Trasa je ideálna pre rodiny s deťmi, pretože za krátky čas sa tu dá uzrieť naozaj mnoho atraktívnych krás panenskej prírody. dnes Gabriela Ferencová Nízke Beskydy, Poľsko
Túra Jesenné Grinavské jazerá Nie sú to síce žiadne veľhory, ale podhorie Malých Karpát na rozhraní lesa a vinohradov vie byť na jeseň veľmi príjemné na dopoludňajšiu vychádzku. Takto sme sa počas babieho leta s mamou a Maťkom vybrali do obľúbenej lokality nd Grinavou, časťou Pezinka. Okrem farebných vinohradov sa postupne prechádza okolo troch rybníkov. K tomu nás čakajú ešte dve pekné vyhliadky. včera Soňa Mäkká Malé Karpaty
Rozhovor Národné parky sú lunaparky, využívané primárne na ťažbu V novembri sa v Bratislave konala medzinárodná konferencia New initiatives from a decade of progress. Jedným z rečníkov bol slovenský europoslanec Michal Wiezik, ktorý hovoril o tom, že Slovensko by potrebovalo aspoň 5 % územia ponechaného na samovývoj. O tom, prečo práve 5 %, či toľko vhodného územia vôbec máme, a či pustiť do bezzásahových území turistov, sme sa rozprávali v nasledujúcom rozhovore. včera Soňa Mäkká Rozhovory