Recenzia

Fjällräven Abisko Lite 1 – ľahký stan pre jedného

06.11.19
Pri balení sa na týždňový jesenný prechod naťažko som riešil hmotnosť výstroja a stany, ktoré mám doma, vážili viac, ako by sa mi páčilo. Požičal som si preto ľahký jednomiestny stan Fjällräven Abisko Lite 1. S touto značkou sa nízka hmotnosť väčšinou nespája, skôr naopak, no tento stan je výnimkou. Ide o jednomiestny dvojplášťový stan tunelovej konštrukcie s hmotnosťou pod 1,8 kg. Iste, nájdu sa gramárske špeciály, ktoré sú ešte ľahšie, no úlohu zohralo aj to, že že som išiel do domovského prostredia stanu – na Kungsleden do Švédska.

Konštrukcia

Stan je tunelovej konštrukcie, teda nie je samonosný a treba ho kotviť. To znamená dlhšiu stavbu, najmä zo začiatku, kým si zvyknete, ako na to. Dobré pritom je, že prúty držia samotné tropiko, nie vnútorný stan, ako je bežné pri kopulových samonosných stanoch. Vnútorný stan sa následne zavesí dovnútra olivkami. Výhody to má tri:

  1. Ak je sucho, môžete nechať vnútorný stan a tropiko v kope, čo urýchli stavbu.
  2. Ak prší, pri stavbe si nezamokríte vnútorný stan.
  3. Stan sa dá použiť aj bez vnútorného stanu, čím ušetríte ďalšie gramy.

Stan má len jeden dlhý prút v strede a na okrajoch zdvíhajú profil v rohoch umiestnené krátke prúty. Od stredu sa stan k okrajom zužuje a strecha klesá. Miesto na pohodlné posadenie sa je preto len v blízkosti stredu. Vchod je jeden a na tej strane je aj malá predsienka. Z druhej strany ide vnútorný stan až k tropiku, čím vzniká popri mieste na spanie aj miesto pre uloženie vecí, ktoré nechcete nechať v predsienke.

Na oboch úzkych koncoch sú vetracie okienka, ktoré sa otvárajú zvnútra – na vnútornom stane je zips, cez ktorý sa dostanete rukou k zipsu okienka na tropiku. Nemusíte tak opustiť stan, keď chcete okienko otvoriť. Zároveň ponad okienko ide predĺžená látka tak, že do okienka netečie ani pri daždi, takže záveterné okienko môžete nechať otvorené.

Testovaný kus bol pieskovej farby a veľmi dobre zapadol do jesennej švédskej tundry a tajgy. Okrem toho je model aj nenápadnej zelenej a výraznej stredne modrej.

Stan je dodávaný s kompresným vreckom na vnútorný a vonkajší stan. Vnútri je vrecko s opravnou sadou s kúskami každej použitej látky, ihla s niťou a silikónový tmel na švy. Tyčky sa v samostatnom vrecku pripínajú prackou zvonka a fixujú kompresnými popruhmi. Takto pripnúť je možné aj samostatné vrecko s kolíkmi. Pri kolíkoch by som sa pristavil. Sú ľahučké, no veľmi odolné, lebo majú V profil. Dajú sa bez obáv z ohnutia zatláčať nohou s topánkou. Majú dve preliačeniny, kam zapadne šnúrka, použijete tú, ktorá sa hodí podľa toho, ako hlboko sa podarí kolík zatlačiť do zeme. Na konci kolíkov je krátke očko z repky – jednak sa tak dobre vyťahujú a tiež sú reflexné, takže pri zasvietení čelovkou hneď uvidíte, kde máte kolíky. Reflexnú úpravu majú aj všetky šnúry, aby ste o ne nezakopli.

Materiály

Stan je ušitý z veľmi ľahkých materiálov, aby sa držala hmotnosť na uzde – podlaha je 40D, tropiko a sieťovina 20D a vnútorný stan 15D. Všetko okrem sieťoviny sú nylonové tkaniny s ripstovou štruktúrou, sieťovina je z polyesteru. Nepremokavosť tropika (3000 mm) je dosiahnutá z vnútornej strany silikónom a z vonkajšej DWR úpravou. Ako pri všetkých Fjällräven produktoch je ekologická, bez PFC. Podlaha má zas polyuretánový záter a odolnosť voči vode na úrovni 6000 mm.

Skúsenosti

V prvom rade ma potešila hmotnosť, ušetrené asi 1 kg oproti môjmu najľahšiemu stanu sa hodilo pre jedlo, ktoré som na celý týždeň niesol na chrbte. Spoliehať sa na chaty ku koncu sezóny som veľmi nechcel, chaty na Kungsleden sa totiž zásobujú len koncom zimy, kým sa k nim ešte dá dostať po snehu na skútroch.

Stavba je zložitejšia ako pri samonosnom stane a okrem hľadania vhodného podkladu musíte počítať aj s vetrom. Ideálne je totiž tunelový stan postaviť po smere vetra. Dlhšie tak riešite v teréne rébus, kde ideálne stan postaviť.

Priestorovo je stan vo vnútri trochu asketický. Kvitujem, že je dostatočne dlhý, takže nejaké veci si môžete nechať pred hlavou a ani potom nebudete nohami narážať do konca stanu. Áno, je lepšie si dať veci pred hlavu, hoci lákať by mohlo opačne, k nohám. Lenže potom by ste boli posunutí príliš ku koncu, kde je už stan dosť nízky a pri otáčaní v spánku na seba zhadzovali kondenz. To sa mi jednu vlhkú mrazivú noc podarilo, pršalo a namŕzalo to na stane. Zároveň navlhnutý páperový spacák až tak dobre nehreje, a tak mi bola v noci dosť zima.

Dobrou vlastnosťou je možnosť samostatnej stavby tropika. Využil som to, keď som v daždi balil stan. S troškou gymnastiky sa totiž podarilo zbaliť pod postaveným tropikom bez opustenia stanu vrátate zloženia vnútorného stanu, ktorý som navyše dal do igelitového vrecka a dovnútra batoha, aby som nasledujúcu noc nespal v mokrom. Následne vonku som dal batoh pod dáždnik a vonkajší stan zbalil do kompresného vrecka a pripol zvonka batoha. Našťastie večer pri stavbe stanu nepršalo, a tak som opäť postavil len samostatné tropiko a počkal, kým uschne a až potom som doň dal suchý vnútorný stan.

Čo sa týka odolnosti voči vetru, mal som trochu obavy, ako to bude, no stan odolával v pohode. Nemal som s tým výraznejší problém a fúkalo celkom statočne. Ďalšou obavou bolo, či sú tenučké materiály dostatočne odolné, najmä dlážka. Staval som stan na kadečom a zvládol to v pohode. Keby som však mal stan dlhodobo, zaobstaral by som si zo stavebnín Tyvek a urobil si druhú dlážku v ideálnom tvare.

Záver

Stan Fjällräven Abisko Lite 1 je dobrou možnosťou, pokiaľ ako jednotlivec riešite nízku hmotnosť výbavy. Osvedčil sa v chladnom jesennom počasí švédskeho severu. Je však pomerne málo priestranný a pokiaľ oželiete 300 g navyše, možno by som siahol radšej po Abisko Lite 2, ktorý je výraznej priestrannejší a lepšie vyniknú výhody tunelového stanu – t. j. priestrannosť pri nízkej hmotnosti. Stan je totiž dvojprútový a vo vnútri je tak podstatne viac miesta a zároveň má predsienku pre uloženie batohov. Pri hmotnosti mierne presahujúcej 2 kg je stále použiteľný aj pre jednotlivca, no s výrazne vyšším komfortom. Záleží preto, do akých podmienok idete a koľko pohodlia chcete mať počas stanovania.

Fórum 9 príspevkov
Fjällräven Abisko Lite 1 – ľahký stan pre jedného 12/11/19 08:15 9 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. 11/11/19 Ľubomír Mäkký Svet
Recenzia Fjällräven Abisko Lite 1 – ľahký stan pre jedného Pri balení sa na týždňový jesenný prechod naťažko som riešil hmotnosť výstroja a stany, ktoré mám doma, vážili viac, ako by sa mi páčilo. Požičal som si preto ľahký jednomiestny stan Fjällräven Abisko Lite 1. S touto značkou sa nízka hmotnosť väčšinou nespája, skôr naopak, no tento stan je výnimkou. Ide o jednomiestny dvojplášťový stan tunelovej konštrukcie s hmotnosťou pod 1,8 kg. Iste, nájdu sa gramárske špeciály, ktoré sú ešte ľahšie, no úlohu zohralo aj to, že že som išiel do domovského prostredia stanu – na Kungsleden do Švédska. 06/11/19 Ľubomír Mäkký Stany a spacie vaky
Test Devold Egga – univerzálna merino mikina Merino vlna je obľúbený outdoorový materiál najmä kvôli svojim izolačným vlastnostiam a prirodzenej odolnosti voči pachom. Hrubšie merino – ak ho chceme použiť ako druhú vrstvu – však odvetráva horšie ako materiály z umelých vlákien. Devold sa tento neduh rozhodol riešiť inovatívnym tkaním a kombináciou tenšieho a hrubšieho merina. Vznikla tak mikina Egga, ktorú môžete použiť ako zatepľovaciu strednú vrstvu alebo ako vrchnú v teplejšom počasí. 30/10/19 Ľubomír Mäkký Oblečenie
Najnovšie články na titulke
 
Túra Žarnovica – Paradajs – Sklené Teplice – Žiar n. Hronom Babie leto vyčíňa. Teploty lámu rekordy pre október. Denné aj nočné. Chcelo by to vyraziť do prírody aspoň na dva víkendové dni. Moje pokusy s kontaktovaním ľudí náchylných na túto aktivitu zostávajú bez odozvy. Nič mi neostáva, len zo zásobníka ešte nezrealizovaných trás vybrať jeden hrdzavejúci projekt a vydať sa na cestu sám. Treba ho stihnúť, pokiaľ sám nepodľahnem korózii. Bude to spoznávanie západných oblastí Štiavnických vrchov červenou zo Žarnovice do Žiaru nad Hronom. Väčšinu ostatných značených turistických chodníkov z a do Banskej Štiavnice som prešiel. No tento je pre mňa okrem krátkeho úseku neznámy. dnes Vladimír Mikuš Štiavnické vrchy
Reportáž Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat Pred tridsiatimi rokmi padla Železná opona, ktorá nás oddeľovala od slobodného západu. Na celom úseku železnej opony v rámci ČSSR zomrelo podľa Ústavu pamäti národa 280 civilných obyvateľov. Na slovenskej časti opony bolo pri pokuse o prechod hranice smerom na západ usmrtených 42 osôb zastrelením, elektrickým prúdom, výbuchom mín, roztrhaním psami a inými zákrokmi príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti a Pohraničnej stráže. Dnes je režim na hranici absolútne opačný. Vzhľadom na minulosť týchto miest sa v nich zachovala viac alebo menej neporušená príroda, do ktorej sa chodí na túry, cyklotúry či len obyčajné vychádzky. Navyše, s voľným prekračovaním hranice, o ktorej niekedy v poli ani nevieme, kde presne je, a v tej chvíli to ani nie je dôležité. včera Soňa Mäkká Publicistika
Útulňa Hájovňa v sedle Červená studňa Vraciam sa späť k tajchu Červená studňa a špekulujem nad umiestnením novej turistickej útulne v rovnomennom sedle. Pri murovanom dome priamo pri ceste sa ozýva krik detí. Podľa posedení to tam vyzerá na bufet. Pozerám, či je teraz funkčný. 16/11/19 Vladimír Mikuš Štiavnické vrchy

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Fjällräven Abisko Lite 1 – ľahký stan pre jedného 12/11/19 08:15 9 príspevkov
Fakty
  • Výrobca
    • Fjällräven

  • Model
    • Abisko Lite 1

  • Typ
    • ľahký tunelový turistický stan pre jednotlivca

  • Materiály
    • tropiko: 20D TripleRip Sil/Sil 3000 mm 100 % nylon

    • vnútorný stan: 15D Ripstop DWR 100 % nylon

    • sieťka: 20D No-see-um mesh 100 % polyester

    • podlaha: 40D PU 6000 mm 100 % nylon

  • Hmotnosť
    • 1774 g – komplet stan vrátane sady na opravy

    • 1230 g – bez vnútorného stanu a sady na opravy

  • Farebné kombinácie
    • zelená, hnedá, svetlomodrá

  • Páči sa mi
    • nízka hmotnosť, dobrá zbaliteľnosť, relatívna priestrannosť, odolné kolíky, možnosť postaviť stan bez vnútorného stanu, okienka s možnosťou otvárania a zatvárania zvnútra

  • Nepáči sa mi
    • nízky na krajoch, pomalšia stavba, veľa šnúr

  • Ostatné info
    • prúty: DAC Featherlite NSL, priemer 9 mm

  • Infocena
    • 549 € – odporúčaná MOC

  • Obchody v HIKING adresári
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.75 (0.17)