Fjällräven Keb je trekingová bunda do chladnejšieho, no nie zimného počasia
Fjällräven Keb je trekingová bunda do chladnejšieho, no nie zimného počasia Zatvoriť

Recenzia Fjällräven Keb – trekingová bunda

Má výstredný dizajn, netradičnú materiálovú skladbu, svojou funkčnosťou sa najviac podobá softshellkám a je súčasťou setu s rovnomennými trekingovými nohavicami. Výrobca ju označuje za letnú, no treba poznamenať, že leto myslí švédske. U nás je vhodná skôr do prechodných období jari a jesene, keďže však nie je nepremokavá, nesmie pršať. Môže však poriadne fúkať, na čo má aj prispôsobenú špeciálnu kapucňu. Pre túto sezónu bola aktualizovaná podobne ako nohavice Keb.

Výrobca
Hmotnosť
700 g – veľkosť M
Páči sa mi
strih, dizajn, kapucňa, priestranné náprsné vrecká, dobrá do chladného veterného počasia
Nepáči sa mi
vyššia hmotnosť
Infocena
275 €

Táto bunda je súčasťou trekingového setu Keb, recenziu o nohaviciach si môžete prečítať tu.

Čo sa zmenilo

Výpočet zmien je v prípade bundy ešte kratší ako pri nohaviciach. Pokiaľ nerátame drobné zmeny v niektorých dieloch a prispôsobenie farebnej škály, tak jedinou výraznou zmenou prešiel strih. Bunda je teraz vypasovanejšia a anatomickejšie tvarovaná. V mojom prípade to znamenalo možnosť prejsť na veľkosť M, ktorá mi predtým bola príliš široká a tak som mal S, čo tiež nebolo optimálne. Pod bundu teraz zmestím aj hrubšiu strednú vrstvu alebo páperový sveter, no zároveň je v pohode nositeľná len na termotričko.

Dizajn a materiály

Dizajn bundy je netradičný, až výstredný, či ak chcete hipsterský. Najviac zaujme kapucňa, ktorá pri vytiahnutí lemu dopredu pripomína Kennyho outfit zo South Parku. To je však celkom dobrá vychytávka vo vetre, ak nefúka priamo do tváre, pretože takto tvarovaná kapucňa ju dobre chráni. No je to za cenu zúženého zorného poľa. Ak lem zahnete dozadu, tak už kapucňa vyzerá tradičnejšie. Dobrou vychytávkou je, že ak kapucňu zložíte z hlavy, dá sa zapnúť okolo krku tak, že ho chráni až po bradu a uši.

Bunda nemá klasické vrecká na bokoch, predpokladá sa totiž nosenie veľkého batoha so zapnutým bedrovým pásom. Pri nosení bez veľkého batoha sa cez bočné vetracie zipsy viete dostať k vreckám povedzme na flíske. Veľké vrecká sú v náprsnej časti. V ich vnútri je ešte ďalšie elastické vrecko na mobil, aby bol oddelený od iných vecí, ktoré tam máte. Jazdce všetkých zipsov sú ukončené krátkym koženým úchopom pre ľahšiu manipuláciu.

Bunda je ušitá – podobne ako nohavice Keb – z ťažšieho a húževnatého materiálu G-1000 (65 % polyester, 35 % bavlna), ktorý dopĺňa streč (63 % nylon, 26 % polyester, 11 % elastan). Elastický softshellový bezmembránový streč je na rukávoch (s výnimkou lakťov a v hornej časti ramien) a väčšine chrbta. Zvyšok pokrýva G-1000. Streč je taktiež na predných vreckách ale ich vnútro je opäť G-1000, takže predný diel je komplet z tohto materiálu.

Skúsenosti

Podobne ako nohavice, aj bunda je vhodná do chladnejších, no nie daždivých podmienok. Mrholenie, či krátku prehánku zvládne, no do dažďa treba hardshell. Zato veľmi dobrá je vo vetre, čomu pomáha aj spomínaná netradičná kapucňa. Priedušnosť zlepšuje bezmembránový streč na takmer celom chrbte a tiež väčšia časť rukávov. G-1000 je totiž menej priedušný, zato vetruodolný. Pri náročnejších výšľapoch som vetranie reguloval bočnými zipsami a tiež hlavným zipsom tak, že som bundu utváral od spodu – tak mohla ostať zapnutá kapucňa a vrchá časť trupu a od stredu nižšie sa vetralo. Celkovú priedušnosť bundy by som prirovnal k softshellke z Polartec Power Shield.

Bundu som nosil v slovenských horách na jar, v lete nie, pretože ideálnym teplotným rozsahom je medzi 0 ° - 12 °C, pričom silný vietor to môže posúvať. To sú práve často letné a skoré jesenné podmienky vo Švédsku, odkiaľ bunda pochádza. Takéto podmienky som mal na svojom týždennom treku časti Kungsleden na severe Švédska v polovici septembra. Bundu som mal na sebe vždy, keď nepršalo. Nosil som ju buď priamo na termotričko alebo spolu s merino strednou vrstvou podľa toho, ako bolo chladno.

Čo sa týka univerzality, tak mám dojem, že nohavice sú z tohto setu v našich podmienkach univerzálnejší kus oblečenia ako bunda. Oba sa výborne hodia na predieranie húštinami a pralesmi. Na exponovaným miestach totiž majú G-1000, ktorý vydrží akékoľvek predieranie.

Na prvý dojem je hmotnosť bundy celkom vysoká – 700 g pri veľkosti M. Ak však zohľadníme mierne predĺžený strih, kapucňu a charakter podobný softshellke, tak je v norme. Je dokonca o kúsok ľahšia ako moja staršia softshellka z materiálu Polartec Power Shield. Ako spomínam vyššie, práve tento materiál je priedušnosťou a vlastnosťami asi najbližie k tejto bunde. Pravdou však ostáva, že hmotnosť je parameter, ktorý zvažujem pri balení a pokiaľ mám bundu brať len ako zálohu, tak zvyčajne siahnem po hardshellke, ktorá je ľahšia a univerzálenešia a radšej vrstvím. Preto aj pri tejto bunde ostáva otáznik nad tým, či softshellky sú ideálna voľba.

Bundu Fjällräven Keb lízla aktulizácia na pohľad minimálne. Zmena strihu jej však veľmi pomohla. Je vhodným doplnkom k rovnomenným trekingovým nohaviciam, s ktorými tvorí komplet do chladnejšieho, no nie zimného počasia. Svojim charakterom najviac pripomína softshellku a v slovenský horách ju využijete najmä na jar a na jeseň. Jej výstredný dizajn môžete buď potlačiť výberom čiernej farby alebo zvýrazniť niektorou z kontrastných kombinácií.