Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch

12.10.19

Parametre stavby

Most za mohutnej podpory Európskej únie postavila spoločnosť Doprastav – Stavokov a obidva zúčastnené štáty vybudovali k mostu i primeranú komunikáciu. Hádam už takmer nič nebráni pohybu cyklistov i peších turistov medzi týmito významnými historickými miestami. Náklady na most boli vo výške 3,8 miliónov eur. Most je dlhý 143 metrov a v najužšom mieste má šírku iba 3,5 metra. Jeho výška je 7 metrov nad plavebnou hladinou. Architektom návrhu je spoločnosť Novák a Partners. Neviem, či už prebehlo slávnostné otvorenie, ale verejnosť most aktuálne používa.

Na moravskej strane sa nachádza veľký a pomerne rozsiahly areál vykopávok, pavilónov, parkovisko, rozhľadňa a bufet. Konajú sa tam aj prehliadky so sprievodcom. Na slovenskej strane je iba spomínaný historický kostolík svätej Margity Antiochijskej, ktorého pôvod je (podľa odhadu stavebnej fázy) z 9. alebo 10. storočia a bol súčasťou historického areálu Mikulčice.

Prístup zo slovenskej strany je možný z obce Kopčany alebo po hrádzi rieky Moravy, a to od Hodonínského mosta alebo od Brodského. Ďalší prístup je od holíčskeho zámku po „družstevnej“ asfaltke po zelenej pásovej značke. Od kostolíka pokračuje nová asfaltka, cez drevený most prekračuje kanál Výtržina a pokračuje na hrádzu rieky Morava a po nej vedie komunikácia až k novému mostu. Je určený výhradne cyklistom a peším turistov a prejazd dvojstopých vozidiel je zábranami znemožnený.

Nedokončená myšlienka?

Bohužiaľ, musím konštatovať, že hoci myšlienka spojiť mostom historické miesta dokázala zrealizovať stavbu mosta, prístup obce Kopčany alebo niekoho iného je úplne laxný. Pri samotnej stavbe kostolíka nenájdete žiadne odpočívadlo, kde by si turisti mohli vybaliť a zjesť nejaké jedlo, schovať sa pred dažďom či horúčavou a ani obyčajný stojan na bicykle tam nie je. Jeden starý, takmer nečitateľný panel, nevhodne umiestnený, ktorý tam mokne od roku 2002 je všetko, čo pre slávu významného miesta niekto urobil. Až v poslednom čase sa tam objavili dva klátiky s preloženou doskou a to je všetko. Nie je tam poriadna informácia hodná investície, žiadna mapa, žiadna informácia o Kopčanoch či priľahlom Holíči. A tak si len máloktorí turisti uvedomia, že v Kopčanoch sa narodil prvý československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk a dodnes tam stojí jeho rodný dom. Rovnako aj to, že pri Kopčanoch sa nachádza bývalý Cisársko-kráľovský žrebčín, založený v roku 1736, v ktorom obaja rodičia T. G. Masaryka pracovali. Rovnako tam chýbajú nejaké navrhnuté cyklotrasy pre informáciu turistom. Ale zato boli vybudované dve cesty takmer vedľa seba. Značenie žiadne, žiadne smerovky v Kopčanoch či Holíči. Mne osobne to pripadá tak, že keď nedostali obce peniaze z investície na most, tak sa na propagáciu svojich regiónov jednoducho vykašľali...

Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch 31/10/19 05:36 8 príspevkov

Správa Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch Dovoľujem si oznámiť turistickej a cyklistickej verejnosti, že nový most, spájajúci archeopark Mikulčice (Morava) a slovenskú časť predstavujúcu kostolík sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch, je postavený a začína na ňom bežná prevádzka. 12/10/19 Boro Tomis Správy
Rada Čo má perie, všetko letí – detailne o páperovej výbave Používanie peria pri výrobe outdoorového vybavenia je dlhodobou záležitosťou. Perie spolu s kožušinou tvorilo základ pre vybavenie polárnikov, horolezcov a iných výprav do krajín mrazu a snehu. Dodnes je perie najlepšou „výplňou“ teplého oblečenia, ale hlavne spacích vakov, kde zabezpečuje dostatok izolácie (tepla) i pri najextrémnejších podmienkach. Orientovať sa v tom, aké perie tvorí náplň vášho spacáka, či oblečenia, by mohol pomôcť môj text. Rovnako by vám mohol pomôcť pri výbere či nákupe nového vybavenia. 31/07/19 Boro Tomis Začíname
Príbeh Pohľadnica Sedím v kuchyni pri okne a obzerám si pohľadnicu. Nenašiel som si ju v poštovej schránke, ale zastrčenú pod dverami svojho bytu. Akási pláž, pár hotelov a lodičky, ale to ma nezaujíma. Zaujíma ma text. „Pozdravujeme z dovolenky a tešíme sa na vás doma. Víno výborné, jedlo úžasné. Všetci sme v poriadku.“ Tak to mi naozaj stačí. Pohľadnica má len jednu malú chybu. Polovica, kde obvykle býva adresa, a aj vrch, kde je zvykom vytlačiť destináciu, chýba. Len akési číslo úplne dolu je to, čo hľadám. Nie že by bola pohľadnica vystrihnutá alebo začiernená, to nie. Je len z polovice materiálu strhnutá. Akoby vyšúchaná mokrým prstom, ale nevadí. Dobre viem, kto mi ju poslal, a dobre viem, odkiaľ je. Som veľmi šťastný. A asi nie som sám. 25/05/19 Boro Tomis Príbehy

Príbeh Večer pelendrekom, ráno metlou?! Som už postarší človek – čas uteká okolo mňa ako splašený kôň. Ale s tým už nič nenarobím. Sem-tam sa vrátim mysľou do minulosti. Spomeniem si na niektoré zážitky, ktoré som zažil v mojom živote. Keď si už spomeniem, tak si ich radšej aj zapíšem, možno už za 20 rokov si na ne nespomeniem, tak ak bude všetko v poriadku – aspoň si ich potom prečítam. dnes Vladimír Popluhár Príbehy
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. 11/11/19 Ľubomír Mäkký Svet
Túra Južný Cyprus – pohorie Troodos s deťmi Po týždni strávenom pri mori sa presúvame do hôr. Málokto, kto počuje Cyprus, si predstaví hory. A pritom tu sú. Troodos National Forest Park - najvyšší vrchol – Mount Olympus má 1952 m. V zime sa tu lyžuje. A ak patríte medzi ľadové medvede, iba hodinka cesty autom a po lyžovačke sa môžete v Limassole okúpať v mori. V letných horúčavách je pohorie Troodos vítaným vyslobodením – chladnejšie počasie a tieň stromov vytvorí priam oázu. včera Danka Laciková Svet