Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch

12. 10. 2019
Dovoľujem si oznámiť turistickej a cyklistickej verejnosti, že nový most, spájajúci archeopark Mikulčice (Morava) a slovenskú časť predstavujúcu kostolík sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch, je postavený a začína na ňom bežná prevádzka.

Parametre stavby

Most za mohutnej podpory Európskej únie postavila spoločnosť Doprastav – Stavokov a obidva zúčastnené štáty vybudovali k mostu i primeranú komunikáciu. Hádam už takmer nič nebráni pohybu cyklistov i peších turistov medzi týmito významnými historickými miestami. Náklady na most boli vo výške 3,8 miliónov eur. Most je dlhý 143 metrov a v najužšom mieste má šírku iba 3,5 metra. Jeho výška je 7 metrov nad plavebnou hladinou. Architektom návrhu je spoločnosť Novák a Partners. Neviem, či už prebehlo slávnostné otvorenie, ale verejnosť most aktuálne používa.

Na moravskej strane sa nachádza veľký a pomerne rozsiahly areál vykopávok, pavilónov, parkovisko, rozhľadňa a bufet. Konajú sa tam aj prehliadky so sprievodcom. Na slovenskej strane je iba spomínaný historický kostolík svätej Margity Antiochijskej, ktorého pôvod je (podľa odhadu stavebnej fázy) z 9. alebo 10. storočia a bol súčasťou historického areálu Mikulčice.

Prístup zo slovenskej strany je možný z obce Kopčany alebo po hrádzi rieky Moravy, a to od Hodonínského mosta alebo od Brodského. Ďalší prístup je od holíčskeho zámku po „družstevnej“ asfaltke po zelenej pásovej značke. Od kostolíka pokračuje nová asfaltka, cez drevený most prekračuje kanál Výtržina a pokračuje na hrádzu rieky Morava a po nej vedie komunikácia až k novému mostu. Je určený výhradne cyklistom a peším turistov a prejazd dvojstopých vozidiel je zábranami znemožnený.

Nedokončená myšlienka?

Bohužiaľ, musím konštatovať, že hoci myšlienka spojiť mostom historické miesta dokázala zrealizovať stavbu mosta, prístup obce Kopčany alebo niekoho iného je úplne laxný. Pri samotnej stavbe kostolíka nenájdete žiadne odpočívadlo, kde by si turisti mohli vybaliť a zjesť nejaké jedlo, schovať sa pred dažďom či horúčavou a ani obyčajný stojan na bicykle tam nie je. Jeden starý, takmer nečitateľný panel, nevhodne umiestnený, ktorý tam mokne od roku 2002 je všetko, čo pre slávu významného miesta niekto urobil. Až v poslednom čase sa tam objavili dva klátiky s preloženou doskou a to je všetko. Nie je tam poriadna informácia hodná investície, žiadna mapa, žiadna informácia o Kopčanoch či priľahlom Holíči. A tak si len máloktorí turisti uvedomia, že v Kopčanoch sa narodil prvý československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk a dodnes tam stojí jeho rodný dom. Rovnako aj to, že pri Kopčanoch sa nachádza bývalý Cisársko-kráľovský žrebčín, založený v roku 1736, v ktorom obaja rodičia T. G. Masaryka pracovali. Rovnako tam chýbajú nejaké navrhnuté cyklotrasy pre informáciu turistom. Ale zato boli vybudované dve cesty takmer vedľa seba. Značenie žiadne, žiadne smerovky v Kopčanoch či Holíči. Mne osobne to pripadá tak, že keď nedostali obce peniaze z investície na most, tak sa na propagáciu svojich regiónov jednoducho vykašľali...

Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch 28/04/20 18:47 13 príspevkov

Príbeh Dve staré bludičky Rudo mi zavolal asi tak desať dní pred akciou. Ešte som sa ani nestačil začudovať, že čo mi tak nenazdajky volá, a už to vychrlil: "Ahoj starký, tak čo, dostal si pozvánku a hlavne – ideš?" "Rudo, dostal, vlani som nebol, ale tento rok by som veru rád išiel." 08/05/20 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Smrť v konzerve Keď som sa v 1971 vrátil z vojny, zostali mi spomienky na kamaráta Juriho, s ktorým sme spolu slúžili v Hodoníne pri delostreleckej batérii a s ktorým sme spolu zažili naozaj správne vandrácke chvíle pri vojenských cvičeniach v teréne. Juraj pochádzal z Trenčína a poviem vám, že keď sme sa spolu ocitli v kasárňach v Hodoši, ihneď sme vedeli, že sa stretli dvaja trampi. No, a tak sme spolu odolávali kreténskemu mechanizmu a môžem s kľudom povedať, že sme odolali. 20/03/20 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Ako sme držali bobríka hladu Raz, keď sme vandrovali kdesi v Slovenskom rudohorí, večer, sediac pri ohni a oddychujúc po celodennom trmácaní sa, sme začali spomínať na naše krátke, ale o to nezabudnuteľnejšie členstvo v Skautingu. Boli sme vtedy veľmi mladí a Skauting bol v tej dobe zakázaný, a tak sa naše spomienky točili iba okolo niektorých akcií, ktoré nám utkveli v pamäti. 21/02/20 Boro Tomis Príbehy

Túra Dotkla som sa Nórska - výstup na Hesten Šťuchnem Danku. Očami naznačím smer, kde sa má pozrieť. Na parkovisku neďaleko nášho zájazdového autobusu parkuje mikrobus. Vedľa neho sa na tráve vyvaľuje posádka auta. Evidentne majú obedovú prestávku. Danka pochopí veľmi rýchlo. Usmeje sa a povie: "Môže byť." Je rok 2017. dnes Andrea Grunská Svet
Správa Nocľah na útulni Andrejcová po novom Útulňa Andrejcová poskytuje prostredníctvom občianskeho združenia Horské spoločenstvo núdzové ubytovanie. Po zvážení všetkých rizík sme sa rozhodli pristúpiť k poskytovaniu nocľahu, keďže chápeme význam útulne ako útočiska pred nepriazňou počasia, na ktorom sú založené všetky horské chaty a útulne. Režim fungovania sme samozrejme museli pozmeniť. včera Marek Šurina Správy
Túra Brankovský vodopád a hrebeň Brankova Ide o pestrú túru, kde uvidíme najvyšší vodopád v Nízkych Tatrách, horské lúky, ale aj divoký hrebeň Brankova s úzkym chodníkom, solitérnymi skalami a hustým lesom. včera Soňa Mäkká Nízke Tatry