Dobrovoľníci likvidovali nelegálnu skládku na Magurke

09. 10. 2019
Občianske združenie Priatelia Magurky a obec Partizánska Ľupča zorganizovali minulý víkend akciu „Čistenie prírody – Magurka, Nízke Tatry“. Jej cieľom bola likvidácia starej nelegálnej skládky odpadu v okolí bývalej banskej štôlne Rüsseger. Do čistenia sa zapojilo viac ako štyridsiatka dobrovoľníkov.

Skládka podľa organizátorov vznikala údajne od 60-tych rokov a odpad pochádzal z prevádzky starej horskej chaty Magurka. Za dlhý čas sa na tu nakopilo veľa odpadu vo viacerých vrstvách. Dobrovoľníci nachádzali najmä sklený a kovový odpad, poháre, fľaše, konzervy, hrnce, keramiku, porcelán, linoleum, žehličku alebo káble. Vrecia s odpadom boli zo skládky odvážané na fúrikoch rozbahneným terénom k veľkokapacitnému kontajneru.

Miroslav Meluš, predseda občianskeho združenia Priatelia Magurky a chatár na Chate Magurka, bol s výsledkom akcie spokojný. “V sobotu sa nám podarilo naplniť takmer celý kontajner. Nepriazeň počasia a množstvo odpadu nedovolili, aby sme skládku úplne zlikvidovali. Avšak táto naša aktivita, aj vďaka tomu, že cítime podporu zo strany dobrovoľníkov, bude v budúcnosti pokračovať.

Občianske združenie pripravuje v spolupráci s profesorom Martinom Chovanom z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave projekt náučného chodníka banskou cestou, ktorý by mal približovať históriu tohto miesta, otvoriť ho chcú budúci rok (2020).

Dobrovoľníci likvidovali nelegálnu skládku na Magurke 09/10/19 20:51 1 príspevok

Túra Okruh k Červenému domčeku z Lozorna Červený domček na Lintavách je ikonické miesto, kde som už bola viackrát. Nedávno sme si ho vybrali ako cieľ okruhu po relatívne nových značkách z Lozorna, ktorými sme ešte nešli. Trasa je nenáročná, zaumienila som si, že si ju prejdem aj na bežkách, čo však vzhľadom na snehové podmienky v Malých Karpatoch začína vyzerať ako plán až na ďalšiu zimu, ak vôbec. 28/05/20 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Správa Ministerstvo zdržuje vyhlásenie rezervácie Pralesy Slovenska Zatiaľ čo sa Európska únia hlási k väčšej ochrane pralesov, na Slovensku máme stále vyše dvetisíc hektárov pralesov, ktoré môžu byť kedykoľvek vyrúbané. Návrh rezervácie na ich lepšiu ochranu leží mesiace na ministerstve životného prostredia a z nepochopiteľných dôvodov sa nikam neposúva. 21/05/20 Soňa Mäkká Správy
Správa Ferrata na Prednom Solisku zrejme nebude Plánovaná zaistená cesta v atraktívnom prostredí Predného Soliska sa zrejme nebude stavať. Správa Tatranského národného parku je proti jej výstavbe a navrhuje pre tento druh aktivity inú lokalitu. Klub slovenských turistov nesúhlasí. 20/05/20 Soňa Mäkká Správy

Túra Kita-dake (北岳) – Severný vrch v Južných Alpách V horskej chate nás priklincoval tajfún a nútene sme tam strávili až dve noci. Silný vietor a dážď bičoval chatu a keď sa šialenstvo skončilo, boli sme radi, že môžeme konečne zostúpiť. Po dvoch nociach v troch tisícoch sme boli síce perfektne aklimatizovaní na výstup na Fuji, ale bolo nám ľúto, že sme si Alpy veľmi neužili. Parťáčka študuje v Kyote, a tak sme si tento rok plánovali na prechod hrebeňa Shiranesanzan reparát, ale všade zúri vírus, asi nám to nie je súdené. dnes Peter Šufliarsky Svet
Túra Žarnovica – rozhľadňa Háj – Nová Baňa Koncom apríla som sa mal nachádzať na inom kontinente, no pandémia a príslušné opatrenia zariadili, že si dovolenku čerpám doma. Aspoň že nemusím byť len v okrese bydliska a po lese môžem chodiť bez rúška! Vypísal som si trinásť rozhľadní dosiahnuteľných na otočku aj s túrou z Bratislavy a po štvordňovom prechode Prašník – Patrónka, som mohol začať behať po rozhľadniach. včera Miroslav Svítek Vtáčnik
Túra Modranským chotárom Keď mi Roman poslal jeho článok, v ktorom popisoval prechádzku k starej oskoruši na Devíne a dodal: „Napíš niečo aj o modranských“, tak som si sprvu povedal, že čo tu budem písať, akú túru popisovať, veď sú len kúsok za hradbami mesta. 24/05/20 Zdeno Vasilišin Malé Karpaty