Výhľad z rozhľadne
Výhľad z rozhľadne Zatvoriť

Túra Nová rozhľadňa na Hladkom vrchu

Na hrebeni Kysuckej vrchoviny, na Hladkom vrchu medzi Krásnom nad Kysucou a Zborovom, nad Bystricou v Bystrickej doline vyrástla začiatkom roka 2019 nová rozhľadňa. Rozmermi neveľká, ale pekná a s utešenými výhľadmi. Na jeseň sa nám podarí sem dostať cez krásňanské osady U Drozdov, Nižné a Vyšné Vane. Pre výlet k rozhľadni využívame vyznačené náučné chodníky, spájajúce krásňanské osady patriace ku Krásnu nad Kysucou. Majú vybudovanú bohatú sieť smerovníkov a náučných tabúľ so zaujímavosťami o jednotlivých osadách. Tieto miesta sme navštívili po prvýkrát.

1 deň
jeseň – 13.10.2019
Kysucká vrchovina
  • Najvyšší bod: 761 m n. m. Hladký vrch
  • Najnižší bod: 392 m n. m. Krásno nad Kysucou, osada Michálkovci (kamnný most)
  • Mapa: Otvoriť mapu v novom okne
Dunajov (vlak, bus) / Krásno nad Kysucou-Gundašov (bus, parkovanie v osade Michálkovci pri kamennom moste)
» č.1077 Kysucké Beskydy, Kysuc (1:50.000)

Krásno nad Kysucou, osada Michálkovci - U Drozdov (Drozdovci) - Nižné Vane - Vyšné Vane - Kríž - Hladký vrch, rozhľadňa a späť

Začíname od kamenného mosta U Blažkov

Peší výlet začíname pri kamennom moste v časti U Blažkov - osada Michálkovci. Sem prichádzame autom z Kysuckého Nového Mesta. Za Ochodnicou odbočujeme z cesty, vedúcej do Čadce, doprava na starú cestu cez osady, ktorá nás privedie až ku kamennému mostu. Premávajú sem aj autobusové spoje, ale nemáme veľa času, a z tohto dôvodu volíme auto.

Parkujeme na okraji cesty pri kamennom moste. Je tu smerovník a náučná tabuľa. Most je vysoký až 11 metrov. To z neho robí zaujímavú stavebnú pamiatku. Je najvyšším a najširším kamenným mostom na Kysuciach a s najväčšou pravdepodobnosťou aj vo väčšom meradle. Dočítate sa o ňom z odfotenej náučnej tabule alebo napríklad aj na www.mojekysuce.sk.

Osada U Drozdov a Nižné Vane

Od kamenného mosta odbočujeme do dolinky, ktorou tečie Drozdov potok. Prakticky hneď sme v osade U Drozdov (Drozdovci). Za osadou prichádzame na križovatku ciest, kde je kaplnka, ktorá patrí k najstarším kaplnkám v oblasti. Odbočujeme na hornú cestu a začíname strmšie stúpať. Prichádzame do osady Nižné Vane, ktorá dostala pomenovanie po osadníkoch s menom Vaňo – Vaňovec. Na okolitých strmých svahoch smerom k Marusovmu vrchu les veru na mnohých miestach úplne ustúpil. Je to trochu smutný pohľad, ale vidíme vysadené mladé stromčeky, a tak zostáva len dúfať, že tu časom les vyrastie. Cesta vedúca osadou je strmá, ako prechádzame povedľa chalúp, sprevádza nás brechot psov. Našťastie psy zostávajú za plotmi a čoskoro zanechávame osadu za nami. Prichádzame k lúkam. Stáčame sa na severozápad a nakrátko vchádzame do lesíka. Všímame si, že všade sú fáborky, tak hneď rozmýšľame, aká akcia tu prebehla.

Krásňanský Drapák

Pozeráme do mobilov a na našu radosť zisťujeme, že práve dnes sa tu koná cyklistické podujatie Krásňanský Drapák. Super, takže je dosť pravdepodobné, že tu stretneme aj cyklistov, ktorí o 11-tej budú vyrážať od kultúrneho domu v Krásne nad Kysucou, čo je asi o hodinu. Naberáme výškové metre a z lúk vidíme domčeky, okolo ktorých sme prechádzali. Stáčame sa na severovýchod, ideme lúkami s kríkmi a roztrúsenými stromami. Zatiaľ sme nestretli nikoho.

Výhľady z chodníka k Vyšným Vaniam

Krajina sa postupne otvára. Dolu pod nami je vidieť údolie s riekou Kysuca. Ukazuje sa Dunajov a oproti za Kysucou sú hrebene Javorníkov – Chotárny kopec, Vojtov vrch alebo Kykuľa a ďalšie osady patriace ku Krásnu nad Kysucou ako napríklad Sýkorovci či Macúrovci. Smerom doprava trčia vyššie kopčeky Kysuckej vrchoviny, ako Vreteň (Veľké Vreteno) či Poľana, z ktorej vedie tiahly hrebeň Stien zakončený majestátnou Ľadonhorou. Je dobrá viditeľnosť, a tak obzeráme aj najvzdialenejšie kopčeky smerom na juhozápad, ktoré patria Manínom pri Považskej Bystrici. A spoznávame aj špicatý zahnutý malofatranský Kľak. Stromy a kríky pomaly naberajú jesenné farby, sú tu červené šípky či červené muchotrávky, ktoré si všímame v tráve pri chodníku. Na jedlé hríby sme zatiaľ nenaďabili. Prichádzame na kraj väčšej lúky a terén sa pomaly vyrovnáva. Je tu smerovník a pri ňom stojí traktor. Pán sediaci vo vnútri nám hovorí, že čaká na cyklistov, a že pomáhal značiť cestu pretekov. Chvíľu sa rozprávame, obzeráme si výhľady, ktoré sú zase o niečo lepšie. Nad Vojtovým vrchom si všímame trčiacu Lysú horu.

Vyšné Vane

Okolo dreveného plota vchádzame do osady Vyšné Vane. Prechádzame okolo murovaných aj drevených domov či hospodárskych budov. Niektoré sú pekne prerobené na chalupy, ale niektoré poznačil už zub času a sú polorozpadnuté. Napravo od chodníka stojí malá kaplnka Panny Márie. Dokonca ideme pár metrov dolu kopcom. Aj v tejto osade stojí náučná tabuľa. Prezrádza nám, že sme v najvyššie položenej osade Krásna nad Kysucou – sme vo výške 700 metrov nad morom. Okolo drevenej stodoly vychádzame z osady opäť na lúky. Pred nami je ešte menšie stúpanie cez lesík. Niekde za ním je rozhľadňa, odtiaľto ju však pre les nevidieť. Zo smerovníka sa dozvedáme, že k miestu zvané Kríž by to malo byť asi 15 minút. Na lesnej ceste je po daždivých dňoch blatisto. Aspoň sme si neobúvali vibramy na nohy zbytočne a teraz sa zídu.

Kríž na Hladkom vrchu

Prichádzame na čistinku, kde je miesto pre posedenie na lavičke pri strome so svätým obrázkom. Opodiaľ stojí kamenný kríž so soškou Panny Márie – sme na spomínanom mieste Kríž na Hladkom vrchu. Chvíľu tu postávame a rozmýšľame, kde môžu byť asi cyklisti. Zľava prichádza červená turistická značka, ktorá sem vedie od krásňanského námestia pri kultúrnom dome. Cyklisti budú odtiaľto po nej schádzať dolu. Ak chceme ísť ku rozhľadni, od červenej značky sa odpájame a ideme smerom k Bystrickej doline.

Pri rozhľadni na Hladkom vrchu

Stromy sa pred nami rozostupujú a odrazu sa pred nami otvára pohľad na bystrickú stranu. Iba pár metrov pred nami stojí rozhľadňa. Výborne, tešíme sa, že sme už tu a že sme k nej trafili. Rozhľadňa bola postavená podľa návrhu architekta Stanislava Mikovčáka. Spodná časť je murovaná, nad ňou je použitý ako stavebný materiál drevo. Vychádzame hore po kovových schodoch. Horná plošina je zastrešená a v jednom rohu vidíme kameru, ktorá nás zaregistrovala. Bzučí a bzučí. Predpokladám, že je tu z dôvodu sledovania okolia, aby sa vedeli prípadné lesné požiare rýchlo identifikovať.

Výhľady z rozhľadne

Obzeráme si výhľady. Pod nami spoznávame Klubinu a sčasti vidieť aj Starú Bystricu. Nad ňou sa týči Bobovec a Nocľahy, kde stojí ďalšia rozhľadňa. Aj túto rozhľadňu navrhol spomínaný pán Mikovčák. Pod Bobovcom sa stáča Bystrická dolina viac doľava a jej spodnú časť nevidíme pre vyššie bližšie kopce. Spoznávame Malú Fatru, z ktorej sa na nás usmieva známa trojica – Malý a Veľký Rozsutec, Stoh a pokračujúci hlavný lúčny hrebeň aj s Veľkým Kriváňom. Na obzore sa ukazujú chrbty Oravskej Magury - Minčol a Kubínska hoľa. V smere na severovýchod vidíme kopčeky patriace do CHKO Kysuce, aj so svahmi najvyššej Veľkej Rače. Zborov nad Bystricou, do katastra ktorého rozhľadňa patrí, z rozhľadne nevidieť. Schádzame dolu po schodoch a obzeráme si rozhľadňu z druhej strany. Na svahoch zvažujúcich sa dolu do Bystrickej doliny sú mladé stromčeky, teraz ešte vo výhľade nebránia.

Návrat

Vraciame sa naspäť na čistinku práve včas na to, aby sme videli prvých pretekárov, ktorí sem zdola prichádzajú. Sú roztrúsení, stúpanie urobilo svoje a skupina sa roztrhala. Podľa štartovných čísiel odhadujeme, že ich je asi 50, a sú medzi nimi aj ženy. Povzbudzujeme ich, že majú stúpanie prakticky už za sebou. Trasa je vyznačená dobre, každý zatočí správne na čistinke doľava na červenú značku. Zaujímalo by ma, koľkí z nich vedeli o rozhľadni, ale chápem, že keď sa preteká na čas, tak rozhľadňa ide bokom. Vraciame sa naspäť. Traktorista stále stojí na rovnakom mieste a kontroluje pretekárov, aby išli správnym smerom a vošli do osady. Znova chvíľu debatujeme. Pýtame sa ho, či vie o rozhľadni, ale nevedel o nej. Tak sme mu vysvetlili, kde asi je. Schádzame dolu, hore zatiaľ vychádzajú aj poslední pretekári. Poniže stretávame hasiča, ktorí tiež kontroluje ich postup. Aj jeho navádzame k rozhľadni, o ktorej ešte nepočul. Pekné výhľady sú aj z najbližšieho okolia rozhľadne, to uvádzam, ak by ste náhodou na samotnú rozhľadňu hore nešli.

Stále panuje pekné počasie, a tak aj na spiatočnej ceste obdivujeme výhľady. K autu prichádzame asi po troch hodinách, to sme sa teda poriadne flákali. Ale tak to má byť, keď sa človek vyberie do prírody, tak by mal mať dostatok času na to, aby si ju naplno užil a vypol z kolobehu každodenných starostí a povinností. A nám sa veru nechcelo ponáhľať.

Túra nebola náročná, skôr oddychová, vhodná aj pre rodiny s deťmi, osady aj rozhľadňa ju pekne spestrili. A veľmi nás potešil aj Drapák, o ktorom sme počuli, ale ani nám len nepadlo, že sem prídeme práve v deň, keď sa bude konať. O chodníkoch cez krásňanské osady sa dočítate na osady.mestokrasno.sk.

Pri našej druhej návšteve rozhľadne o týždeň neskôr sme zaregistrovali, že od Zborova nad Bystricou je k rozhľadni vyznačená zelená turistická značka. My sme na ňu naďabili pri Kríži, keď sme sem prichádzali po červenej značke od Krásna nad Kysucou cez lúčnu a výhľadovú Hájnicu. Na záver ešte doplním informáciu, že ďalšia nová rozhľadňa bude vybudovaná pri osade U Jantov pod Kykulou v Javorníkoch - Holý diel (560 m), cez ktorú tiež vedie náučný chodník krásňanskými osadami. Viac sa o plánoch ohľadom rozhľadne dočítate na www.mojekysuce.sk.

Prajeme príjemné objavovanie kysuckých končín.