Pozvánka

Festival Cestou necestou chystá šnúru v 21 mestách

21.10.19
S jeseňou prichádza tradične aj nová šnúra festivalu Cestou necestou, tentokrát až 21 mestách SR, od 16.10. do 28.11.2019. Najväčšie podujatie sa bude konať od 8.-10.11.2019 v bratislavskom DK Ružinov, kedy je pripravených 50 prednášok v troch sálach. Témy sú pestré, skialp, vysokohorská turistika, paragliding, bicykle, plavby či stopovanie cez najrôznejšie krajiny.

Do DK Ružinov zavítajú zahraniční hostia z Nepálu, Fínska, Albánskeho konzulátu či režisér z Českej republiky, samozrejmosťou je domáce zastúpenie vrátane Slováka, ktorý navštívil všetky krajiny sveta.

V slovenských mestách si návštevníci pozrú prezentácie od horských masívov Ťanšanu, Patagónie, Kaukazu, Pamíru, Himalájí, cez Karakoram s výstupom na 8047m Broad Peak. Chýbať nebude PCT trail spolu s kanadským Rockies v podaní zakladateľa festivalu, Miša Knitla. Milo Daníšek ukáže najkrajšie výhľady Mt. Blancu, či jeden z najťažších hrebeňov Európy - korzickú GR20. Slovensko bude mať zastúpenie s Cestou SNP za 18 dní od Tomáša Kubinčáka.

Program bude pestrý, Mišo Knitl hovorí o ďalších prednáškach: "Prejdeme si na punkáča cez Južnú Ameriku, alebo stopom po pobaltských krajinách. Predstavíme vám prvého profi futbalistu v Libanone, alebo Slovenku, ktorá založila školu vo vojnou postihnutej Rwande. Memento ľudského zlyhania bude Černobyľ a mesto duchov Pripjať. Po vlastnej osi sa dostaneme do Sýrie ešte pred vojnou, na červenom skútri do Škandinávie, pionierom do Kirgizska."

Uvidíte aj štvorčlennú ženskú posádku, ktorá sa vydala naprieč Gruzínskom a Arménskom, či cestu krížom cez Pamír „highway“. ďalšie prednášky sú na tému – Azerbajdžan, krajina večného ohňa, ako sa dá prežiť Thajsko za cenu dovolenky v Európe, Seychely bez cestovky, či jeden rok života v Japonsku. Najodľahlejšie zákutia planéty zastúpi Kamčatka a paragliding v Antarktíde. Koho zaujímajú polárne oblasti, môže sa tešiť na Lofoty. Mišo sľubuje najkrajšie zábery Nového Zélandu, kde sa putovalo na kolesách, nohách, alebo lyžiach. Predstaví sa aj najčerstvejší člen festivalového tímu Gabo s profi zábermi z jeho 3mesačnej ceste po Islande. A napokon, aké to je sa vrátiť po 5 rokov z ciest domov?

Kompletný zoznam miest, prednášok a hostí je prístupný na festivalovej stránke i facebooku.

Festival Cestou necestou chystá šnúru v 21 mestách 21/10/19 15:00 nová téma

Recenzia Knižné tipy od Tomáša – retroturistika a príručka prežitia Pokračujeme v našich knižných tipoch výberom od nášho dlhoročného autora a editora Tomáša Trstenského. V jeho zozname sa nachádzajú knihy venujúce sa útulniam a chatám Malej Fatry, histórii turistiky na Slovensku, či Podkarpatskej Rusi z čias 1. Československej republiky. Výber uzatvára príručka prežitia s praktickým, no aj svojsky originálnymi radami. 24/11/19 Redakcia Mapy a knihy
Pozvánka Vysoké hory Nitra 2019 Tretí novembrový víkend bude v Nitre už po štrnástykrát patriť tradičnému festivalu. Pozostáva z hlavného festivalového dňa, soboty s bohatým programom pre širokú verejnosť, ktorému predchádza „detský piatok“ pre žiakov nitrianskych škôl. Podujatie uzavrie nedeľný poznávací výlet na Zobor. 12/11/19 Redakcia Festivaly a premietania
Recenzia Knižné tipy od Táne – príroda a jej ochrana Prinášame vám prvý zo série článkov s knižnými tipmi našich autorov. Prvý článok s odporúčaniami je od Táne Filipkovej. Ide najmä knihy o prírode, jej ochrane, o ohrozených druhoch či lokalitách. Zavedú nás do Vysokých Tatier, Veľkej Fatry ale aj do Ameriky či do Škandinávie. Medzi tipmi sú aj dve odporúčania na beletriu, pre ktoré je príroda dejiskom príbehu. 10/11/19 Redakcia Mapy a knihy

Túra Zadné Meďodoly a Gombošov vrch z Tatranskej Javoriny Naplánovaný jesenný turistický výlet v Tatrách musím na poslednú chvíľu modifikovať. Horská služba totiž hlási, že po poslednom snežení panujú vo vysokých polohách zimné podmienky, k čomu nemám potrebné skúsenosti a s výnimkou čiapky ani výstroj. Ostávajú teda iba nižšie položené miesta, z čoho sa rozhodujem pre Zadné Meďodoly. Miesto mi učarovalo už pri našom letnom rodinnom prechode Kopským sedlom, kvôli deťom som si ho však patrične nevychutnal. Aby to nebola len taká seniorská prechádzka, po návrate do Tatranskej Javoriny si ešte vybehnem na Gombošov vrch preveriť výhľady zo zjazdovky. dnes Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry
Prístrešok Vrchlúky Z Ružomberka je vyznačených viacero alternatív prístupu na liptovskú vetvu hrebeňa Veľkej Fatry. Všetky sa stretávajú v oblasti Vlkolínskych lúk na západnom úpätí vrchu Sidorovo. V okolí Vlkolínca je tiež viacero trás NCH a pravdepodobne v rámci ich budovania postavili aj niekoľko prístreškov. Jeden sa nachádza na Vrchlúkach. včera Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč
Rozhovor Behu som úplne prepadla Víťazkou Slovenskej ultratrailovej ligy 2019 sa stala Denisa Kušnierová, ktorá už niekoľko rokov behá po našich aj zahraničných horách pod hlavičkou Trail Runners Trnava. So stovkami začala iba tento rok, no hneď to rozbalila vo veľkom štýle. Na najvyšší stupeň víťaziek sa postavila na Lazovej, Ponitrianskej aj Javorníckej stovke a na všetkých troch podujatiach stanovila nové ženské traťové rekordy. Svojimi výkonmi sa nestratila ani v zahraničí. Ako členka Slovak Ultra Trail Team si v máji vybehala 3. ženské miesto na kratšej trase rumunských pretekov Transylvania 100 a v auguste so spolubežcom Erikom Hübnerom prvenstvo v kategórii zmiešaných štafiet na rakúskom KAT100 Ekiden Trail. Sezónu SUT zavŕšila triumfom na Malokarpatskej vertikále týždeň po Javorníckej stovke. Kto by sa nechcel porozprávať s takouto maníčkou? Ja som chcela a maníčka súhlasila. 06/12/19 Júlia Batmendijnová Rozhovory