Test Stan Coleman X2

Dvojmiestny zástupca rodiny stanov výrobcom označených ako „Family Outdoor“, vychádzajúci z osvedčeného modelu Nevada, vybavený navyše odopínateľnou priestrannou predsienkou sa svojou variabilnosťou a parametrami hodí na naozaj široké použitie aj v horších poveternostných podmienkach. Pozrel som sa bližšie na jeden kus modelového roku 2003.

Výrobca
Hmotnosť
4630 g
Páči sa mi
ochrana proti UV degradácii, prelepené švy a nehorľavá impregnácia
Ostatné info
zložený stan: 54 x 16 x 16 cm, coleman.eu$ret
Infocena
199.16 €

Rozkladanie stanu

Je bezproblémové, zvládnuteľné aj 1 osobou. Návod je všitý do vnútra transportnej tašky. Tyčky majú tendenciu vyskakovať z kovových očiek v popruhoch na rohoch, takže dvom to pôjde lepšie. Tyčky spojené gumičkou (ktorá sa ale po vyťahaní nebude dať nahradiť) sa kompletujú bez problémov - nehegajú, ani nie sú príliš natesno. Nasadzovanie háčikov je pohodlné, sú dostatočne pružné aj na nasadenie v mieste spoja tyčiek. Ich zlomenie nehrozí, prežili aj hrubšie zaobchádzanie. Vrchný stan sa na konštrukciu priväzuje šnúrkami, ktoré by mohli byť aj trošilinku dlhšie, lebo mašlička sa na nich robí ťažšie. V rohoch sa kotviace popruhy s kovovými okami zakladajú pod tyčky. Namáhanie nehrozí, vpredu je uťahovací mechanizmus, ktorý zo stanu urobí naozaj pevný celok, ktorý sa dá bez problémov preniesť na iné miesto. Žiadne ďalšie kolíkovanie a ťahanie šnúr nie je v dobrom počasí bez vetra potrebné. Stavanie predsienky je tiež bezproblémové, tu už treba použiť dve šnúry a kolíky v prednej časti a ukotviť stan aj vzadu, aby sa neťahal za predsienkou. Plne rozložený stan zaberá plochu vyše 7m2 a na nerovnej zemi je trocha problém nájsť dosť veľké miesto bez hrbolcov.
Balenie si nevyžaduje veľkú snahu, aj narýchlo nahádzaný stan sa do tašky pekne vojde. Poctivo zbalený zaberie ešte menej miesta a taška by mohla byť kľudne ešte o kúsok menšia. Chýbajú mi na nej pútka na uchytenie na batoh popruhmi z vonkajšej strany.

Pri detailnom pohľade na jednotlivé komponenty sa prejavia hlavné výhody aj nevýhody stanu.

Vonkajší stan

Pri prvom pohľade sa javí, že dobre na konštrukcii nesedí a ťahá ho to dozadu. Kvôli tomu je v predných rohoch uťahovací mechanizmus a najväčšiu službu urobí postavenie predsienky, ktorá za sebou „potiahne“ aj vrchný plášť. Zadný lem tak perfektne priľne k podlahe a vietor nemá šancu dostať sa dovnútra. Farba je zvolená dobre: nafŕkané blato nevidno, v noci sa nikto z okolia nemôže zabávať na tieňovom divadle a cez deň je zase v stane dostatok presvitajúceho svetla. Vetracie otvory na streche sú podopreté kolíčkom a majú pevný lem. Vietor ich nezavrie a netreba ich zatvárať ani vo veľmi silnom daždi a vetre, lebo dnu sú ešte skladacie lemy brániace natekaniu a nafúkavaniu vody dovnútra. Vetranie je na naše podmienky postačujúce. Vodeodolnosť je dokonalá, po 15 hodinách neustáleho lejaku sa mierne oslabil ortuťový efekt a tkanina trocha stmavla. Sušenie je veľmi rýchle. Zipsy sú prekryté hrubým lemom so suchým zipsom. Na visačke ospevované „dobre viditeľné jasno zelené kotviace šnúry“ sa nekonajú. Sú akejsi khaki farby a už za šera dokonale splynú s prostredím a priam lákajú zakopnúť. Uťahovací mechanizmus funguje spoľahlivo aj v silnom vetre. Šnúry sa pripevňujú na plastové oká všité do stanu.

Vnútorný stan

Je síce dvojmiestny, ale bežný hypermarketový model s týmito rozmermi by kľudne predávali ako trojmiestny. Dvaja ľudia sa vyspia naozaj pohodlne a ani o sebe nemusia vedieť. Skladovanie batožiny vo vnútri je už trocha stiesňujúce, predsienka je lepšie miesto na jej uloženie. Na prvý pohľad možno trochu prekvapí tenká podlaha. Mal som obavy, či ju neprerazím a nebude cez ňu cítiť každý kamienok, ale zatiaľ sa drží statočne a nešetril som ju. Dvere majú zipsy v tvare obráteného T a sú teda dostatočne veľké. Obojstranný chod zipsov je samozrejmosťou. Otvor je tak akurát vysoko na zemou. Žlté zipsy sú v kontraste s čiernou sieťkou dobre viditeľné aj v noci, ale pôsobia trocha slabo a vadí im zanesenie pieskom. Zabezpečenie otvorených dvierok je na vnútornom a vonkajšom stane riešené rôzne a v rôznej výške, takže sa mechanizmy nedajú popliesť a nanešťastie ani použiť naraz. Sieťka je veľmi hustá, mračná drobučkého hmyzu nemajú najmenšiu šancu a komáre už vonkoncom nie. Zároveň je podľa mňa dostatočne pevná a tak ľahko sa mi ju roztrhať alebo predrať nepodarí. Nevadí jej ani slabší dážď pri rozkladaní stanu alebo prípadná kondenzácia na strope stanu - voda po nej steká. Ponuku odkladacích priestorov tvorí veľká odopínateľná sieťka na strope, háčik na lampu a dve sieťové vrecká na stene nad hlavami; všetko v dosahu ležiaceho človeka. Ďalšie predmety sa dajú alternatívne zavesiť na pútka sieťky na strope.

Predsienka

Má rozmery 180 x 165 x 105 cm a ak nebodaj niekomu z partie zhorí ďaleko od civilizácie stan, dá sa núdzovo použiť v daždi na prespanie, hoci v nej nie je podlaha. Pripája sa k stanu pomocou zipsu ukrytého pod pružným lemom. Tyčka sa navlieka do tunela na vonkajšom obvode a jeho okraj je zosilnený nylonovým popruhom, takže predratie nehrozí. Priehľadné časti sú z obyčajného pevného igelitu, cez ktorý vidno asi na meter a sú opatrené záclonkou na suchý zips. Ten je však iba prilepený a povolil po týždni, keď bol stan stále mokrý od morskej vody. Prišitie už vo výrobe by nebolo na škodu. Ďalšie sklamanie prišlo po tom, ako sa mi nepodarilo stan postaviť s vchodom, ako je vyobrazený na obrázku č.2. Vzniknutý otvor je oveľa menší, uvoľnená časť sa nedá nikam zachytiť a zavadzia. Vychádzanie je ale bezproblémové aj cez vchod na prednej strane, ktorý sa dá zrolovať, aby ostal otvorený. Odložené veci sa dajú spoľahlivo uložiť na okraj a v strede ostáva voľná široká ulička. Treba počítať s tým, že na strope sa ráno vyzráža rosa od vlhkosti zo zeme.

Záverečné hodnotenie

Po nie veľmi dlhom používaní, kedy som však stan nešetril ani ja, ani počasie, ho môžem zhodnotiť ako veľmi podarený univerzálny model s praktickým použitím nielen na rodinnú stanovačku, na ktorom sa však nájde zopár nedostatkov: zipsom dosť vadí nafúkaný piesok a morská voda je priam zabijak na kovové súčasti. Na spojoch tyčiek a kolíkoch sa mi objavil biely zoxidovaný povlak a na koncoch tyčiek, ktoré boli vo vode, dokonca niečo ako korózia. Pravdepodobne však ide o už odstránený nedostatok, pretože kolekcia 2004 je vybavená tyčkami s označením Durawrap, čo by mal byť (ak som dobre pochopil stránku výrobcu) sklolaminát potiahnutý vrstvou plastu. Nepotešili ani odlepené suché zipsy na záclonkách predsienky a splývavé kotviace šnúry (dajú sa samozrejme vymeniť). Zopár kolíkov zas nevydržalo stáť vzpriamene pri zatĺkaní sekerou do kamenného podložia. Inak mu už okrem trošička nepresného prešitia na dvoch miestach, ktoré je však problémom akurát môjho kusu, nie je čo vytknúť. Dokonale sa osvedčil pri teplotách od 5 do 20 stupňov, viac som s ním bohužiaľ vzhľadom na nestálosť počasia nezažil, takže neviem zhodnotiť, ako sa vyhrieva v naozajstných letných horúčavách. Do mrazu a zimných podmienok sú aj kvôli sklolaminátovým tyčkám určené iné modely. K hlavným výhodám nepochybne patrí, že bez problémov odoláva celodennému lejaku a vďaka zosilneným kotveniam aj 100-kilometrovému vetru; kvalitná sieťka ochráni pred dotieravým hmyzom a veľká predsienka poskytne dostatok priestoru na uloženie aj veľmi objemného nákladu.