Počet úrazov na slovenských horách rastie

08. 11. 2019
Horská záchranná služba (HZS) počas tohtoročnej letnej turistickej sezóny zaznamenala zvýšenie návštevnosti v slovenských horách a s tým súvisiaci aj nárast počtu úrazov. V tejto sezóne museli ošetriť 593 úrazov, 34 z nich bolo smrteľných.

Počet úrazov stúpol oproti predchádzajúcemu roku o 19,08 % a aj dlhodobý trend je rovnaký, v porovnaní s rokom 2009 ide o 133 % nárast úrazovosti.

Najpočetnejšou národnosťou ostávajú podľa HZS za posledné 3 roky Slováci, pričom oproti minulému roku sa počet ošetrených osôb zvýšil z 237 na 302 Slovákov. Za nimi nasledujú českí turisti s celkovým počtom 124 úrazov a turisti z Poľska, ktorých úrazovosť oproti minulému roku klesla.

K úrazom a nehodám došlo najčastejšie na turistických značených chodníkoch. Podľa HZS robia návštevníci hôr chyby ako neskorý nástup na túru, resp. pohyb v horách po zotmení, plánovanie túr bez dostatočnej časovej rezervy, pohyb počas búrkovej činnosti, preceňovanie vlastných síl a podceňovanie zdravotných ťažkostí.

Túto jeseň bola zriadená nová organizačná zložka pod HZS, tzv. Bezpečnostno-operatívna jednotka (BOJ). Medzi jej úlohami bude vyšetrovanie nehôd, a to najmä smrteľných a s ťažkým poškodením zdravia, kontrola dodržiavania pravidiel na lyžiarskych tratiach, lyžiarskych stredísk a ich prevádzkovateľov, kontroly v teréne, vyšetrovanie služobných úrazov. Jednotka bude mať 15 členov, ktorí budú chodiť podľa vopred určeného plánu do jednotlivých lyžiarskych stredísk. Podľa riaditeľa HZS Jozefa Janigu to budú riešiť operatívne podľa aktuálne otvorených lyžiarskych stredísk, ich návštevnosti a celkovej situácie.

Počet úrazov na slovenských horách rastie 08/11/19 15:00 nová téma

Cyklotúra Okolo Sitna s deťmi Nenáročná poldenná cyklotúra v okolí Sitna a tajchu Počúvadlo, známych turistických bodov Štiavnických vrchov. Technicky nie je náročná, no nie je ani jednotvárna. My sme sa sem vybrali začiatkom jesene, kedy bolo ešte príjemne, no bez horúčav. Čakali sme aj farebnejšie listy na stromoch, no to sa vzhľadom na konečne zrážkovo normálne leto nekonalo. 22/10/20 Soňa Mäkká Štiavnické vrchy
Túra Na Starý plášť s dieťaťom Starý plášť je neznačený kopec neďaleko červenej malokarpatskej hrebeňovky (Štefánikova magistrála). Len tak na mape by ma asi neupútal, no po zapnutí vrstvy fotiek je jasné, že stojí za návštevu. Po ceste je tiež známa jaskyňa Deravá skala. 18/10/20 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Správa Aktuálny režim na horských chatách Zavedenie prísnejších opatrení v prevencii proti koronavírusu sa zrejme opäť dotkne aj horských chát. Ide najmä o zákaz podávať jedlo v interiéri a zákaz zhromažďovania sa ľudí nad šesť osôb. Pýtali sme sa chatárov, ako budú fungovať v súčasných podmienkach. 14/10/20 Soňa Mäkká Správy

Test Devold Tuvegga – obojstranné merino termoprádlo Merino je pevne zakotvený štandard v termoprádle, no popri mnohých výhodách zvykne horšie odvádzať pot, čo je problém najmä pri intenzívnejšom pohybe – napr. pri skialpe či behu. Je viacero spôsobov, ako to zlepšiť. Buď môžete siahnuť po extra tenkom merine, prípade po takom, čo má na vnútornej strane vrstvu z umelého vlákna. Ďalšiu cestu skúša minuloročná novinka Devold Tuvegga, ktorá kombinuje tri rôzne merino úplety – jemnú sieťovinu, klasické merino a merino s 3D štruktúrou. Vychytávkou je obojstrannosť tohto termoprádla – každá zo strán sa zároveň správa tepelne odlišne. Prádlo nosím už vyše roka a o svoje skúsenosti sa podelím v tomto teste. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
VHT Ennstaler Alpen – Kreuzmauer Gesäuse je v mojich očiach najkrajším národným parkom Rakúska. Vápencové hory nie sú príliš vysoké, sú však poriadne divoké. Hrebene pohoria sú pre bežného turistu neschodné, hoci ich časti sa prejsť dajú. Vlani som prešiel z Malého na Veľký Pyhrgas, nuž a tento rok som chcel prejsť z Frauenscharte na Kreuzmauer. Problém bol v tom, že sa mi to nepodarilo. Napriek tomu bola prechádzka atraktívna. Myslím, že to bola najkrajšia túra, akú som túto sezónu v Rakúsku prešiel. včera Martin Knor Svet
Túra Ihla a Čierna hora - okruh z Ihlian Moja mienka o Levočských vrchov bola, že sú rozsiahle, vhodné na bicykel, takmer bez značenia a kam sa človek pozrie, vidí holinu. Z toho plynul môj doterajší nezáujem ako pešiaka. Napriek tomu mi pri pohľade z Tatranskej Lomnice nedal spať jeden výrazný vcholček “Levočákov”. 19/10/20 Roman 'Bazin' Matkovčík Levočské vrchy