Počet úrazov na slovenských horách rastie

08.11.19
Horská záchranná služba (HZS) počas tohtoročnej letnej turistickej sezóny zaznamenala zvýšenie návštevnosti v slovenských horách a s tým súvisiaci aj nárast počtu úrazov. V tejto sezóne museli ošetriť 593 úrazov, 34 z nich bolo smrteľných.

Počet úrazov stúpol oproti predchádzajúcemu roku o 19,08 % a aj dlhodobý trend je rovnaký, v porovnaní s rokom 2009 ide o 133 % nárast úrazovosti.

Najpočetnejšou národnosťou ostávajú podľa HZS za posledné 3 roky Slováci, pričom oproti minulému roku sa počet ošetrených osôb zvýšil z 237 na 302 Slovákov. Za nimi nasledujú českí turisti s celkovým počtom 124 úrazov a turisti z Poľska, ktorých úrazovosť oproti minulému roku klesla.

K úrazom a nehodám došlo najčastejšie na turistických značených chodníkoch. Podľa HZS robia návštevníci hôr chyby ako neskorý nástup na túru, resp. pohyb v horách po zotmení, plánovanie túr bez dostatočnej časovej rezervy, pohyb počas búrkovej činnosti, preceňovanie vlastných síl a podceňovanie zdravotných ťažkostí.

Túto jeseň bola zriadená nová organizačná zložka pod HZS, tzv. Bezpečnostno-operatívna jednotka (BOJ). Medzi jej úlohami bude vyšetrovanie nehôd, a to najmä smrteľných a s ťažkým poškodením zdravia, kontrola dodržiavania pravidiel na lyžiarskych tratiach, lyžiarskych stredísk a ich prevádzkovateľov, kontroly v teréne, vyšetrovanie služobných úrazov. Jednotka bude mať 15 členov, ktorí budú chodiť podľa vopred určeného plánu do jednotlivých lyžiarskych stredísk. Podľa riaditeľa HZS Jozefa Janigu to budú riešiť operatívne podľa aktuálne otvorených lyžiarskych stredísk, ich návštevnosti a celkovej situácie.

Počet úrazov na slovenských horách rastie 08/11/19 15:00 nová téma

Túra Lago d´Idro s deťmi – tipy na výlety Ako už viackrát, aj letná dovolenka 2018 dopadla tak, že sme sa vybrali do Rakúska a severného Talianska. Podmienkou boli hory, voda a zázemie pre karavan. Vodou nemuselo byť nevyhnutne more, viackrát sme boli pri Lago di Garda a tak sme sa rozhodli, že preskúmame niektoré ďalšie z jazier v oblasti. Potrebovali sme aj ciele výletov priamo v okolí kempu, pretože mladší Maťko ešte sám nebicykloval a do sedačky či cyklovozíka je už ťažký, takže presun z kempingu za atrakciami musel byť pešo alebo hromadnou dopravou. Po niekoľkodňovom prieskume sme sa rozhodli pre Lago d'Idro. 26/12/19 Soňa Mäkká Svet
Recenzia Knižné tipy pre deti Našim deťom sa snažíme od malička nenásilne vštepovať vedomosti o prírode a životnom prostredí. Okrem toho, čo im vieme porozprávať sami, si často pomôžeme nejakou prívetivou knihou. Rada by som sa s vami podelila o obľúbené kúsky z našej knižnice s touto tematikou. Týkajú sa lesov, zvierat či narábania s odpadom. včera Soňa Mäkká Mapy a knihy
Recenzia Sonine tipy na čítanie počas voľných dní Onedlho máme voľnejšie dva týždne, kedy sa nám snáď podarí zvoľniť hektické tempo fungovania a dostaneme sa viac k voľnočasovým aktivitám. U mňa k nim neodmysliteľne patria knihy, na ktoré nemám zďaleka toľko času, koľko by som chcela. Pokiaľ si aj vy robíte kôpku kníh na prečítanie, pripájam pár tipov z toho, čo ma zaujalo v poslednom čase. včera Soňa Mäkká Mapy a knihy

Túra Dachstein - na Stoderzinken cez Notgasse Konečne prišlo babie leto. Zo zoznamu plánovaných túr vyberám Dachstein, pretože tam som tohoto roku ešte nebol. Pôjdem na prechádzku podľa pána Paulisa, ktorý dáva reportáže zo svojich výletov na internet. Už ani neviem, prečo treba ísť cez Notgasse. Ale keď tadiaľ chodieva pán Paulis, nebude to zlá voľba. Druhým cieľom je obehať ferraty, ktoré sú tesne pod vrcholom kopca. 10/12/19 Martin Knor Svet