Zvyšky Železnej opony pri Devínskej Novej Vsi, na lístočkoch sú mená obetí (autor foto: Roman Matkovčík)
Reportáž

Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat

17. 11. 2019
Pred tridsiatimi rokmi padla Železná opona, ktorá nás oddeľovala od slobodného západu. Na celom úseku železnej opony v rámci ČSSR zomrelo podľa Ústavu pamäti národa 280 civilných obyvateľov. Na slovenskej časti opony bolo pri pokuse o prechod hranice smerom na západ usmrtených 42 osôb zastrelením, elektrickým prúdom, výbuchom mín, roztrhaním psami a inými zákrokmi príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti a Pohraničnej stráže. Dnes je režim na hranici absolútne opačný. Vzhľadom na minulosť týchto miest sa v nich zachovala viac alebo menej neporušená príroda, do ktorej sa chodí na túry, cyklotúry či len obyčajné vychádzky. Navyše, s voľným prekračovaním hranice, o ktorej niekedy v poli ani nevieme, kde presne je, a v tej chvíli to ani nie je dôležité.

Okrem toho, že sa do týchto miest vrátil bežný ľudský život, uvoľnil sa priestor aj pre zvieratá, ktoré môžu využívať dlhý zelený pás na migráciu. Myšlienka premeniť symbol neslobody na projekt ochrany prírody vznikla na bývalej hranici medzi obomi časťami Nemecka. Celoeurópsky projekt, ktorý sa tiahne od Škandinávie cez strednú Európu až po Balkán v dĺžke 12 500 km, má názov Green Belt / Zelený pás. Praktickým cieľom projektu je prepojiť chránené územia ležiace v Zelenom páse a podporiť možnosti migrácie zvierat a rastlín. To priamo predpokladá úzku spoluprácu rôznych národov, ktoré sa na seba nie až tak dávno pozerali cez plot. V tomto spočíva ďalší, mierový rozmer celého projektu. Zúčastňuje sa ho 24 krajín. Vzdialenejšou ambíciou je zapísať tento unikátny ekologický pás na Zoznam svetového dedičstva UNESCO.

Priamo v Zelenom páse leží 49 národných parkov. V širšom koridore 50 km je to celkovo 7 319 chránených území. Na týchto územiach sa nachádzajú najrôznejšie biotopy. Slovensko do Zeleného pásu prispieva najmä 75 km úsekom pozdĺž rieky Morava, ktorý spravuje Chránená krajinná oblasť Záhorie, časť zasahuje do krátkeho úseku Dunaja a intenzívnejšie využívaných plôch pri Bratislave, leží tu územie európskeho významu Sysľovské polia. V širšom koridore leží pohorie Malé Karpaty.

Pýtali sme sa Petra Puchalu, riaditeľa Správy CHKO Malé Karpaty, či tieto územia nemusia byť prepojené bez prerušenia, keďže Malé Karpaty od pohraničného územia oddeľuje diaľnica D2. V rámci projektu zameraného na konektivitu chránených území v Zelenom páse zisťujeme v jednom z pilotných území možnosti komunikácie a konektivity medzi riekou Morava a Malými Karpatami. Nadväzujeme na výsledky projektu Alpsko-karpatského koridoru, ktorý už v tomto území realizovalo CHKO Záhorie a mapovalo migračné trasy zveri. Na základe týchto výsledkov sa postavil ekodukt ponad diaľnicu pri Moravskom Jáne.

Stačí jeden ekodukt na prepojenie dvoch veľkých prírodných celkov? Podľa Dušana Valachoviča, riaditeľa Správy CHKO Záhorie, je jeden ekodukt pre veľkú zver na D2 oproti dvom ekoduktom na celej D1 dostatočné množstvo. “Na D2 je aktuálne potrebné dobudovať priechody pre menšie cicavce, presnejšie niektoré úseky doplniť.

[ Tipy na túry, aktuality z hôr a iné zaujímavosti môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstragrame ]

Cez Železnú oponu utekal aj medveď

Keď už hovoríme o migrácii zvierat a o pokusoch o útek na slobodnejší západ, Dušan Valachovič spomenul prípad z roku 1984, kedy sa cez Železnú oponu dostal medveď. Stalo sa to približne na rovnakom mieste, kde je dnes ekodukt. “Medveď prenikol do pohraničného pásma a stadiaľ pokračoval pravdepodobne na západ. O jeho osude viac nevieme.

CHKO Malé Karpaty a CHKO Záhorie v rámci projektu predovšetkým mapujú ploty a ďalšie bariéry, ktoré by prekážali migrujúcim zvieratám. Následne budú komunikovať s vlastníkmi pozemkov a snažiť sa ich presvedčiť, aby aspoň niektoré odstránili. Migrácia je pre zvieratá dôležitá okrem iného kvôli genetickej výmene medzi populáciami. Peter Puchala spomína štúdiu Technickej univerzity vo Zvolene, ktorá zistila, že na severnej časti stredného Slovenska diaľnica D1 spôsobuje fragmentáciu medvedej populácie. Južná a severná časť populácie spolu nekomunikujú, čo zhoršuje celkový stav populácie.

Na Slovensku projekt zastrešuje Nadácia Ekopolis a Štátna ochrana prírody SR. V tejto fáze projektu do roku 2021 by sa mali vytvoriť predovšetkým dáta GIS pre slovenskú časť Zeleného pásu s identifikáciou koridorov medzi existujúcimi lokalitami Natura 2000, ako aj bariér a medzier v prepojeniach, s návrhmi riešení.

Ak sa chcete ísť dnes pozrieť na miesta bývalej hranice, možností prístupu je neúrekom. Do rovinatých častí popri rieke Morave je ideálne ísť bicyklom. Vedie tadiaľto Moravská cyklistická cesta, ktorá je súčasťou diaľkovej cyklotrasy EuroVelo 13, Cesty Železnej opony.

Malé Karpaty zasa disponujú hustou sieťou turistických trás, odporúčam krásny náučný chodník južnými svahmi Devínskej Kobyly s výhľadmi na Moravu, Devín a Rakúsko. Aby sme vám ušetrili hľadanie, vybrali sme zopár túr a cyklotúr v oblasti. Dúfajme, že súčasný režim slobodného pohybu nám tu ostane...

Tipy na túry

Tipy na cyklotúry

Súvisiace odkazy

Fórum 1 príspevok
Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat 29/11/19 17:11 1 príspevok
Najnovšie články autora
 
Túra Panská hoľa z Liptovskej Tepličky Ľahká popoludňajšia vychádzka najmä po horských lúkach, hoci obsahuje aj vrchol a výhľady. Už len ovečky chýbali. Cestou skontrolujem dve z nenáročných ubytovacích možností v miestnych búdach. 20/01/21 Soňa Mäkká Nízke Tatry
Túra Malá Svišťovka, Skalnaté pleso a Zamkovského chata v zime Počas zimnej sezónnej uzávery vo Vysokých Tatrách sú v kurze najmä horské chaty či vodopád Skok, no veľmi pekné výhľady ponúka menej frekventovaná trasa cez sedlo Malej Svišťovky. Na prechod si treba vyhradiť dostatok času, zaberie celý krátky zimný deň, ak teda nechcete v polovici túry použiť na zostup lanovku. Jedným z lákadiel pre deti môže byť aj to, že počas nej vystriedate všetky štyri farby značených trás. 14/01/21 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Túra Na Krížnu cez Úplaz a Kráľovu studňu v zime Veľká Fatra je vhodne umiestnené pohorie, z ktorého dovidíte na všetky svetové strany. Prispieva k tomu jej hôľnatý charakter, napokon aj z bralnatej časti sú pekné výhľady. Nadmorská výška je už taká, aby sme sa dostali nad inverziu alebo na sneh, zároveň nám však výšľap z doliny na vrchol nezaberie až tak veľa času. Presne s týmito parametrami pracujeme pri plánovaní jednej nedeľnej túry s motívom "Ako ujsť týždne trvajúcim bratislavským hmlám". 07/01/21 Soňa Mäkká Veľká Fatra a Choč
Najnovšie články na titulke
 
Túra Slovenskom 5: Slovenské rudohorie Piata časť môjho putovania „od domu až domov“ okolo Slovenska. V tejto časti prejdem cez Volovské vrchy, Slovenský kras, Revúcku vrchovinu, Stolické vrchy a Muránsku planinu, čiže všetko pohoria Slovenského rudohoria. včera Pavel Forgáč Muránska planina, Revúcka vrchovina, +
Správa Aký bol rok 2020 – návštevnosť a najlepšie články Prelom rokov je dobrá príležitosť na bilanciu. Návštevnosť nám opäť narástla, no minulý rok bol špeciálny kvôli epidémii koronavírusu a preto bol nárast veľmi výrazný. Objavili nás totiž aj ľudia, ktorí bežne do hôr nechodia alebo chodia len príležitostne. Vďaka pandemickým opatreniam však boli iné možnosti rekreácie obmedzené a tak turistika zaznamenala boom. Z pohľadu autorov nám opäť tradične aktívni autori aj tento rok venovali svoju priazeň, a privítali sme aj niekoľko nových. Okrem klasických popisov túr ďalej pokračujeme v rozvoji tém ochrany prírody a veľký nárast obľúbenosti zaznamenali aj naše podcasty. 17/01/21 Ľubomír Mäkký Zaujímavosti
PR 100 rokov časopisu Krásy Slovenska Pred 100 rokmi vznikol časopis Krásy Slovenska – dodnes najstarší kontinuálne vychádzajúci časopis na Slovensku. Časopis je venovaný prírodným krásam a kultúrnym zaujímavostiam Slovenska, turistike, cestovnému ruchu, horolezectvu, jaskyniarstvu, ochrane prírody a tradíciám. 22/01/21 sponzorovaný článok Mapy a knihy

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat 29/11/19 17:11 1 príspevok
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
1.1 (0.38)