Reportáž

Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat

17.11.19
Pred tridsiatimi rokmi padla Železná opona, ktorá nás oddeľovala od slobodného západu. Na celom úseku železnej opony v rámci ČSSR zomrelo podľa Ústavu pamäti národa 280 civilných obyvateľov. Na slovenskej časti opony bolo pri pokuse o prechod hranice smerom na západ usmrtených 42 osôb zastrelením, elektrickým prúdom, výbuchom mín, roztrhaním psami a inými zákrokmi príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti a Pohraničnej stráže. Dnes je režim na hranici absolútne opačný. Vzhľadom na minulosť týchto miest sa v nich zachovala viac alebo menej neporušená príroda, do ktorej sa chodí na túry, cyklotúry či len obyčajné vychádzky. Navyše, s voľným prekračovaním hranice, o ktorej niekedy v poli ani nevieme, kde presne je, a v tej chvíli to ani nie je dôležité.

Okrem toho, že sa do týchto miest vrátil bežný ľudský život, uvoľnil sa priestor aj pre zvieratá, ktoré môžu využívať dlhý zelený pás na migráciu. Myšlienka premeniť symbol neslobody na projekt ochrany prírody vznikla na bývalej hranici medzi obomi časťami Nemecka. Celoeurópsky projekt, ktorý sa tiahne od Škandinávie cez strednú Európu až po Balkán v dĺžke 12 500 km, má názov Green Belt / Zelený pás. Praktickým cieľom projektu je prepojiť chránené územia ležiace v Zelenom páse a podporiť možnosti migrácie zvierat a rastlín. To priamo predpokladá úzku spoluprácu rôznych národov, ktoré sa na seba nie až tak dávno pozerali cez plot. V tomto spočíva ďalší, mierový rozmer celého projektu. Zúčastňuje sa ho 24 krajín. Vzdialenejšou ambíciou je zapísať tento unikátny ekologický pás na Zoznam svetového dedičstva UNESCO.

Priamo v Zelenom páse leží 49 národných parkov. V širšom koridore 50 km je to celkovo 7 319 chránených území. Na týchto územiach sa nachádzajú najrôznejšie biotopy. Slovensko do Zeleného pásu prispieva najmä 75 km úsekom pozdĺž rieky Morava, ktorý spravuje Chránená krajinná oblasť Záhorie, časť zasahuje do krátkeho úseku Dunaja a intenzívnejšie využívaných plôch pri Bratislave, leží tu územie európskeho významu Sysľovské polia. V širšom koridore leží pohorie Malé Karpaty.

Pýtali sme sa Petra Puchalu, riaditeľa Správy CHKO Malé Karpaty, či tieto územia nemusia byť prepojené bez prerušenia, keďže Malé Karpaty od pohraničného územia oddeľuje diaľnica D2. V rámci projektu zameraného na konektivitu chránených území v Zelenom páse zisťujeme v jednom z pilotných území možnosti komunikácie a konektivity medzi riekou Morava a Malými Karpatami. Nadväzujeme na výsledky projektu Alpsko-karpatského koridoru, ktorý už v tomto území realizovalo CHKO Záhorie a mapovalo migračné trasy zveri. Na základe týchto výsledkov sa postavil ekodukt ponad diaľnicu pri Moravskom Jáne.

Stačí jeden ekodukt na prepojenie dvoch veľkých prírodných celkov? Podľa Dušana Valachoviča, riaditeľa Správy CHKO Záhorie, je jeden ekodukt pre veľkú zver na D2 oproti dvom ekoduktom na celej D1 dostatočné množstvo. “Na D2 je aktuálne potrebné dobudovať priechody pre menšie cicavce, presnejšie niektoré úseky doplniť.

Cez Železnú oponu utekal aj medveď

Keď už hovoríme o migrácii zvierat a o pokusoch o útek na slobodnejší západ, Dušan Valachovič spomenul prípad z roku 1984, kedy sa cez Železnú oponu dostal medveď. Stalo sa to približne na rovnakom mieste, kde je dnes ekodukt. “Medveď prenikol do pohraničného pásma a stadiaľ pokračoval pravdepodobne na západ. O jeho osude viac nevieme.

CHKO Malé Karpaty a CHKO Záhorie v rámci projektu predovšetkým mapujú ploty a ďalšie bariéry, ktoré by prekážali migrujúcim zvieratám. Následne budú komunikovať s vlastníkmi pozemkov a snažiť sa ich presvedčiť, aby aspoň niektoré odstránili. Migrácia je pre zvieratá dôležitá okrem iného kvôli genetickej výmene medzi populáciami. Peter Puchala spomína štúdiu Technickej univerzity vo Zvolene, ktorá zistila, že na severnej časti stredného Slovenska diaľnica D1 spôsobuje fragmentáciu medvedej populácie. Južná a severná časť populácie spolu nekomunikujú, čo zhoršuje celkový stav populácie.

Na Slovensku projekt zastrešuje Nadácia Ekopolis a Štátna ochrana prírody SR. V tejto fáze projektu do roku 2021 by sa mali vytvoriť predovšetkým dáta GIS pre slovenskú časť Zeleného pásu s identifikáciou koridorov medzi existujúcimi lokalitami Natura 2000, ako aj bariér a medzier v prepojeniach, s návrhmi riešení.

Ak sa chcete ísť dnes pozrieť na miesta bývalej hranice, možností prístupu je neúrekom. Do rovinatých častí popri rieke Morave je ideálne ísť bicyklom. Vedie tadiaľto Moravská cyklistická cesta, ktorá je súčasťou diaľkovej cyklotrasy EuroVelo 13, Cesty Železnej opony.

Malé Karpaty zasa disponujú hustou sieťou turistických trás, odporúčam krásny náučný chodník južnými svahmi Devínskej Kobyly s výhľadmi na Moravu, Devín a Rakúsko. Aby sme vám ušetrili hľadanie, vybrali sme zopár túr a cyklotúr v oblasti. Dúfajme, že súčasný režim slobodného pohybu nám tu ostane...

Tipy na túry

Tipy na cyklotúry

Súvisiace odkazy

Fórum 1 príspevok
Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat 29/11/19 17:11 1 príspevok
Najnovšie články autora
 
Túra Novoročná túra na Velickú poľanu Ako na Nový rok, tak po celý rok, hovorí sa. Nebolo by od veci chodiť na túru každý deň, bavím sa v duchu na tomto porekadle, keď šliapeme z Nového Smokovca mladým lesom. Vybrali sme sa po našej obľúbenej žltej značke, ktorá vedie na Sliezsky dom. Vieme, že aj keď sú Tatry cez sviatky plné, tu budeme mať celkom súkromie. 23/01/20 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Cyklotúra Od Lunzer See do Göstling an der Ybbs a späť Letná karavanovačka 2017. Pôvodne sme plánovali zakotviť až niekde v Soľnej komore (Salzkammergut) a tráviť dovolenku so šesťročným prckom motaním sa okolo jazier s výhľadom na skalnaté kopce. Prvú noc sme sa zastavili v kempe Ötscherland v Lunz am See. Ľubo hneď po zhliadnutí okolia lobuje za to, aby sme miesto dovolenky vymenili za toto. Jazero tu je, hory tu sú a najmä tu nie sú davy, ktoré tušíme v Salzkammergut, kde pri telefonickom prieskume nebolo voľné miesto ani v jednom kempe. 16/01/20 Soňa Mäkká Svet
Reportáž Nedrkotaj zubami, ale preberaj nohami 2020 Tento diaľkový pochod v Malých Karpatoch sa uplynulú sobotu konal už po 37. raz. Diaľkový pochod má tú výhodu, že nemusím vymýšľať trasu, na ktorej by som si dala do tela, lebo už to niekto urobil za mňa. Navyše ma čaká príjemná spoločnosť v podobe nášho autora Mira Svíteka, ktorý je dlhoročný diaľkoplaz. 13/01/20 Soňa Mäkká Reportáže
Najnovšie články na titulke
 
Túra Cez Malé Pieniny (sedlo Vabec – Červený Kláštor) Pieniny sú síce maličkým národným parkom, ale svojou rozmanitosťou sú stále oblasťou, kam sa rád vraciam. Zvlášť som si obľúbil a často navštevujem lokalitu blízko sedla Rozdiel nad Litmanovou. A pri voľbe dvojdňovej turistiky padla opäť voľba na túto oblasť s plánom, že noc strávime práve v tomto sedle. dnes Stanislav Ďurica Pieniny
Túra Z Jablunkovského k Vlárskemu priesmyku (1) Aj keď som už niečo v živote prešiel, jedna časť Slovenska mi bola úplne neznáma. Severozápadné pohraničie Slovenska. Po jednom náhodnom zbere čučoriedok v oblasti Stratenca ma hrebeň Javorníkov chytil za srdce. Taký pekný kraj a pre mňa bez preháňania Terra incognita. Musím s tým niečo vykonať. Pomaly sa rodil plán na prechod pohraničných hôr z oblasti Beskýd Javorníkmi k Bielym Karpatom jedným vrzom. 18/01/20 Vladimír Mikuš Javorníky, Západné Beskydy
Túra Okolo Moštencov Mám obľúbenú túru, ktorú zvyknem s malými obmenami absolvovať aspoň raz za rok. Či už ako jarný rozbeh sezóny alebo ako operatívne vyplnenie voľného dňa. Netreba mi totiž stíhať žiadny dopravný spoj, jednoducho vypadnem z domu a po pár hodinách sa tam opäť objavím. 17/01/20 Michal Bukvai Súľovské vrchy

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat 29/11/19 17:11 1 príspevok
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.71 (0.13)