Reportáž

Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat

17. 11. 2019
Pred tridsiatimi rokmi padla Železná opona, ktorá nás oddeľovala od slobodného západu. Na celom úseku železnej opony v rámci ČSSR zomrelo podľa Ústavu pamäti národa 280 civilných obyvateľov. Na slovenskej časti opony bolo pri pokuse o prechod hranice smerom na západ usmrtených 42 osôb zastrelením, elektrickým prúdom, výbuchom mín, roztrhaním psami a inými zákrokmi príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti a Pohraničnej stráže. Dnes je režim na hranici absolútne opačný. Vzhľadom na minulosť týchto miest sa v nich zachovala viac alebo menej neporušená príroda, do ktorej sa chodí na túry, cyklotúry či len obyčajné vychádzky. Navyše, s voľným prekračovaním hranice, o ktorej niekedy v poli ani nevieme, kde presne je, a v tej chvíli to ani nie je dôležité.

Okrem toho, že sa do týchto miest vrátil bežný ľudský život, uvoľnil sa priestor aj pre zvieratá, ktoré môžu využívať dlhý zelený pás na migráciu. Myšlienka premeniť symbol neslobody na projekt ochrany prírody vznikla na bývalej hranici medzi obomi časťami Nemecka. Celoeurópsky projekt, ktorý sa tiahne od Škandinávie cez strednú Európu až po Balkán v dĺžke 12 500 km, má názov Green Belt / Zelený pás. Praktickým cieľom projektu je prepojiť chránené územia ležiace v Zelenom páse a podporiť možnosti migrácie zvierat a rastlín. To priamo predpokladá úzku spoluprácu rôznych národov, ktoré sa na seba nie až tak dávno pozerali cez plot. V tomto spočíva ďalší, mierový rozmer celého projektu. Zúčastňuje sa ho 24 krajín. Vzdialenejšou ambíciou je zapísať tento unikátny ekologický pás na Zoznam svetového dedičstva UNESCO.

Priamo v Zelenom páse leží 49 národných parkov. V širšom koridore 50 km je to celkovo 7 319 chránených území. Na týchto územiach sa nachádzajú najrôznejšie biotopy. Slovensko do Zeleného pásu prispieva najmä 75 km úsekom pozdĺž rieky Morava, ktorý spravuje Chránená krajinná oblasť Záhorie, časť zasahuje do krátkeho úseku Dunaja a intenzívnejšie využívaných plôch pri Bratislave, leží tu územie európskeho významu Sysľovské polia. V širšom koridore leží pohorie Malé Karpaty.

Pýtali sme sa Petra Puchalu, riaditeľa Správy CHKO Malé Karpaty, či tieto územia nemusia byť prepojené bez prerušenia, keďže Malé Karpaty od pohraničného územia oddeľuje diaľnica D2. V rámci projektu zameraného na konektivitu chránených území v Zelenom páse zisťujeme v jednom z pilotných území možnosti komunikácie a konektivity medzi riekou Morava a Malými Karpatami. Nadväzujeme na výsledky projektu Alpsko-karpatského koridoru, ktorý už v tomto území realizovalo CHKO Záhorie a mapovalo migračné trasy zveri. Na základe týchto výsledkov sa postavil ekodukt ponad diaľnicu pri Moravskom Jáne.

Stačí jeden ekodukt na prepojenie dvoch veľkých prírodných celkov? Podľa Dušana Valachoviča, riaditeľa Správy CHKO Záhorie, je jeden ekodukt pre veľkú zver na D2 oproti dvom ekoduktom na celej D1 dostatočné množstvo. “Na D2 je aktuálne potrebné dobudovať priechody pre menšie cicavce, presnejšie niektoré úseky doplniť.

Cez Železnú oponu utekal aj medveď

Keď už hovoríme o migrácii zvierat a o pokusoch o útek na slobodnejší západ, Dušan Valachovič spomenul prípad z roku 1984, kedy sa cez Železnú oponu dostal medveď. Stalo sa to približne na rovnakom mieste, kde je dnes ekodukt. “Medveď prenikol do pohraničného pásma a stadiaľ pokračoval pravdepodobne na západ. O jeho osude viac nevieme.

CHKO Malé Karpaty a CHKO Záhorie v rámci projektu predovšetkým mapujú ploty a ďalšie bariéry, ktoré by prekážali migrujúcim zvieratám. Následne budú komunikovať s vlastníkmi pozemkov a snažiť sa ich presvedčiť, aby aspoň niektoré odstránili. Migrácia je pre zvieratá dôležitá okrem iného kvôli genetickej výmene medzi populáciami. Peter Puchala spomína štúdiu Technickej univerzity vo Zvolene, ktorá zistila, že na severnej časti stredného Slovenska diaľnica D1 spôsobuje fragmentáciu medvedej populácie. Južná a severná časť populácie spolu nekomunikujú, čo zhoršuje celkový stav populácie.

Na Slovensku projekt zastrešuje Nadácia Ekopolis a Štátna ochrana prírody SR. V tejto fáze projektu do roku 2021 by sa mali vytvoriť predovšetkým dáta GIS pre slovenskú časť Zeleného pásu s identifikáciou koridorov medzi existujúcimi lokalitami Natura 2000, ako aj bariér a medzier v prepojeniach, s návrhmi riešení.

Ak sa chcete ísť dnes pozrieť na miesta bývalej hranice, možností prístupu je neúrekom. Do rovinatých častí popri rieke Morave je ideálne ísť bicyklom. Vedie tadiaľto Moravská cyklistická cesta, ktorá je súčasťou diaľkovej cyklotrasy EuroVelo 13, Cesty Železnej opony.

Malé Karpaty zasa disponujú hustou sieťou turistických trás, odporúčam krásny náučný chodník južnými svahmi Devínskej Kobyly s výhľadmi na Moravu, Devín a Rakúsko. Aby sme vám ušetrili hľadanie, vybrali sme zopár túr a cyklotúr v oblasti. Dúfajme, že súčasný režim slobodného pohybu nám tu ostane...

Tipy na túry

Tipy na cyklotúry

Súvisiace odkazy

Fórum 1 príspevok
Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat 29/11/19 17:11 1 príspevok
Najnovšie články autora
 
Túra Od Lunzer See k Mittersee a Obersee Nenáročná, hoci s drobcom trochu dlhšia vychádzka v Dolnom Rakúsku. Od jazera Lunzer See budeme pokračovať dolinou Seetal k dvom vyššie položeným jazerám Mittersee a Obersee. Väčšina trasy vedie po lesnej ceste, no bicykle sem nesmú. 13/08/20 Soňa Mäkká Svet
Správa Anjel na horách spája turistiku s dobročinnosťou Vojtech Špišák je turista, ultrabežec a organizátor pretekov v horskom behu Východniarska stovka. Popri tom každý rok vymyslí charitatívnu akciu spojenú so športom. Tento rok robí zaujímavý projekt v spolupráci s neziskovou organizáciou Dobrý anjel. 30/07/20 Soňa Mäkká Správy
Predstavenie Hanwag Banks II Lady GTX Topánky od nemeckej značky Hanwag nosím už od vysokoškolských čias, posledné štyri roky je to najmä ľahký model Banks. Tento rok prišiel výrobca s jeho novou verziou. Čakala som, že pôjde len o nejaký facelift, no pri prvom pohľade som mala dojem, že ide o úplne iné topánky. Iný strih, iné kopyto, zmenené materiály a iná farba. Samozrejme, keď sa pozrieme na topánku bližšie, nepoprie, že ide o rovnaký model. V nasledujúcom článku oba modely porovnám. 29/07/20 Soňa Mäkká Obutie
Najnovšie články na titulke
 
Pozvánka Transsibírska magistrála – zážitky spojené s príbehmi ľudí Vlakom až na koniec sveta! Staňte sa súčasťou príbehu najväčšej železničnej trati na svete! Transsibírska magistrála je nevšedné cestovateľské dobrodružstvo odohrávajúce sa na koľajniciach križujúcich najdôležitejšie mestá Ruska, nedotknutú prírodu Mongolska, pestrý Peking aj legendárny Čínsky múr. Cestovateľské kino sa v utorok 18. augusta v košickom Kine Úsmev vydá spoznávať skryté krásy východnej Európy aj Ázie s cestovateľom Martinom Navrátilom, ktorý prezradí, čo všetko sa dá vidieť v “hoteli na kolesách”. dnes sponzorovaný článok Festivaly a premietania
Túra Soblahov – sedlo Lúčky – Opatová Regionálna rada KST Trenčianskeho kraja pripravila pre záujemcov Turistický odznak 7 divov Trenčianskeho samosprávneho kraja. Pre jeho získanie je treba navštíviť Bojnický zámok, Trenčiansky hrad, hrad Beckov, Mohylu generála M. R. Štefánika na Bradle, Čachtický hrad, Považský hrad a rímsky nápis na skale Trenčianskeho hradu. dnes Miroslav Svítek Považský Inovec
Túra Z Kriváňa na Kriváň (z Poľany do Tatier) Poľana, Kráľova hoľa, Kriváň - tri symbolické vrcholy Slovenska. Raz dávnejšie som v televízii sledoval reportáž o prechode týchto troch vrcholov v jednom slede zo severu na juh. Nechal som sa inšpirovať a po niekoľkých rokoch sa mi aj za spoluúčasti dvoch kamarátov podarilo prechod zrealizovať výhradne po značených trasách z mojej domovskej dedinky Kriváň až po majestátny Kriváň vo Vysokých Tatrách cez Poľanu a Nízke Tatry, spolu viac ako 180 km. Všetko sa to udialo v prvej polovici júla v priebehu 8 dní. 08/08/20 Martin Hakel Nízke Tatry, Muránska planina, +

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat 29/11/19 17:11 1 príspevok
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
1.13 (0.42)