Knižné tipy od Tomáša – retroturistika a príručka prežitia

24. 11. 2019

Útulne a chaty Malá Fatra - Turistické objekty postavené do roku 1949 – Publikácia o najstarších turistických objektoch postavených do polovice 20. storočia na území Krivánskej a Lúčanskej časti Malej Fatry. Nosnú časť tvoria historické fotografie objektov od útulní, cez chaty turistických klubov až po turistické ubytovne v Turci. Obrazový materiál dopĺňajú dobové materiály (reklamy, plány, kresby), mapy, zábery zo súkromných archívov a čiastočne dobové pečiatky chát.

História turistiky na území Slovenska od štúrovcov po dnešok – Retrospektívna publikácia, ktorej názov napovedá akému obdobiu histórie turistiky sa venuje. Textovú časť bohato dopĺňa množstvo graficky zaujímavé materiálu od historických fotografií a pohľadníc, cez turistické odznaky a dobové materiály, až po fotografie z minulého storočia.

Československý svet v Karpatoch – Unikátny prvorepublikový bedeker po Podkarpatskej Rusi, s ktorým možno cestovať v čase do najvýchodnejšej provincie Československa. Trojjazyčné texty v češtine, slovenčine a rusínčine (písané cyrilikou) pekne charakterizujú etnicky zmiešané územie 1. ČSR. Nechýba množstvo historických fotografií podkarpatských sídiel, historická mapa i dobové materiály ako reklamy, staré obrazy, pohľadnice, poštové známky a odznaky miestnych spolkov.

Zakarpatí - Průvodce bývalou Podkarpatskou Rusí – Viac o výborne prepracovanom turistickom sprievodcovi od ukrajinskej autorky (český preklad) nájdete v samostatnej recenzii. Každopádne dielo odporúčam cestovateľom, ktorí sa zameriavajú na "podhorskú turistiku", zameranú na spoznávanie stavebných pamiatok a kultúrneho dedičstva Zakarpatskej oblasti Ukrajiny.

História turistiky v Ružomberku – Dielo, ktoré by nemalo chýbať v knižnici bádateľov zaoberajúcich sa turistickou minulosťou pre región dolného Liptova. Liptov obkolesujú významné horstvá severného Slovenska a Ružomberok je zároveň kolískou slovenskej turistiky. V roku 2019 si KST Liptov pripomenulo 100 rokov organizovanej turistiky v meste (vznik Tatranského spolku turistického). Súčasťou publikácie je jubilejný kovový odznak plus príležitostné pečiatky.

Človek v drsné přírodě - průvodce prežitím – Výborná príručka vo vreckovom formáte. Nájdete tam mnoho praktických rád do rôznych terénov a situácií. Mnohé sú originálne a niektoré aj veľmi svojské, ale údajne všetky zažité na vlastnej (autorovej) koži. Vďaka praktickému formátu neveľkých rozmerov je to šikovné čítanie napr. do cestovného prostriedku.

Spolupracovali: Tomáš Trstenský a Ľubomír Mäkký.

Knižné tipy od Tomáša – retroturistika a príručka prežitia 24/11/19 19:24 1 príspevok

Pozvánka Festival Cestou necestou v 14 mestách SR Nový rok, nové výzvy, nové cesty, ale aj nové miesta, kde ešte nikto nikdy nebol. Skialp, autonomádi, vysokohorská turistika, mladí fotografi, rôzne sólo kúsky, dlhodobé cestovanie či stopovanie všetkého možného v zabudnutých končinách sveta. Na všetko toto pozývajú organizátori festivalu Cestou necestou, ktorý štartuje svoju novú sezónu už dnes a bude sa konať v 14 mestách na Slovensku. 13/01/20 Redakcia Festivaly a premietania
Recenzia Knižné tipy od Tomáša – retroturistika a príručka prežitia Pokračujeme v našich knižných tipoch výberom od nášho dlhoročného autora a editora Tomáša Trstenského. V jeho zozname sa nachádzajú knihy venujúce sa útulniam a chatám Malej Fatry, histórii turistiky na Slovensku, či Podkarpatskej Rusi z čias 1. Československej republiky. Výber uzatvára príručka prežitia s praktickým, no aj svojsky originálnymi radami. 24/11/19 Redakcia Mapy a knihy
Pozvánka Vysoké hory Nitra 2019 Tretí novembrový víkend bude v Nitre už po štrnástykrát patriť tradičnému festivalu. Pozostáva z hlavného festivalového dňa, soboty s bohatým programom pre širokú verejnosť, ktorému predchádza „detský piatok“ pre žiakov nitrianskych škôl. Podujatie uzavrie nedeľný poznávací výlet na Zobor. 12/11/19 Redakcia Festivaly a premietania

Túra Zo Soriškej planiny na vrch Možic Sedíme pod pancierovým pozorovacím zvonom, Lucia aj so svojimi miniatúrnymi kamzíkmi šplhá po strmej lúke a celé Júlske Alpy aj s jazerom Bohinj máme ako na dlani. Sme ohromení a prekvapení, že nenápadne vyzerajúce vrcholky, ktoré nás na mape zaujali predovšetkým lúkami, ponúkajú tak strhujúce výhľady doplnené o štipku vojenskej histórie. Na rozdiel od neďalekého Vogla sme si tu však nemuseli pomôcť lanovkou, ktorá malým deťom veľmi nesvedčí, a výlet si tak mohla naplno užiť aj 17-mesačná Lucia. dnes Jitka Švarcová Svet
Extra Poznáte slovenské hory? Overte si svoje vedomosti! Máte toho pochodeného veľa a ste si istí, že dobre poznáte všetky štíty a pohoria vlastnej krajiny? Cudzinec by vám o vašej domovine nič nové nepovedal? Dobre, tak skúste test, ktorý pre vás pripravila Poľka. Uvidíme, či naozaj ste v tom áčko. Pre najlepšieho čaká malá odmena. dnes Beata Okulińska Zaujímavosti
Túra Okruh k Červenému domčeku z Lozorna Červený domček na Lintavách je ikonické miesto, kde som už bola viackrát. Nedávno sme si ho vybrali ako cieľ okruhu po relatívne nových značkách z Lozorna, ktorými sme ešte nešli. Trasa je nenáročná, zaumienila som si, že si ju prejdem aj na bežkách, čo však vzhľadom na snehové podmienky v Malých Karpatoch začína vyzerať ako plán až na ďalšiu zimu, ak vôbec. včera Soňa Mäkká Malé Karpaty