Extra

Rozhľadňa Pustý vrch nad Čiernym Balogom

20.12.19

Zároveň ide o typický príklad rozhľadne, ktorá bola vybudovaná primárne za účelom pritiahnutia výletníkov a návštevníkov, ktorí by sa inak za výhľadmi na Pustý vrch asi nevybrali. Opäť škoda, lebo v okolitých Veporských vrchoch by sa našlo viac zalesnených vrcholov, ktoré by si zaslúžili turistickú vežu odkrývajúcu výborné pohľady do krajiny.

Klasická drevená konštrukcia dosahuje výšku 10,85 metrov. Pohľady ponúkajú dve výhľadové plošiny, ktoré sú prekryté osemuholníkovou strechou s priemerom 6,5 metra a prístupné mohutným točitým schodišťom. Spodná ochodza je vo výške tri metre nad úrovňou terénu a horná je vo výške šesť metrov. Na hornej sú zároveň osadené fotografie s popisom výhľadu po obvode zábradlia. Výstavbu realizovala príspevková organizácia obce Zahorka z Čierneho Balogu koncom roka 2018. Náklady na stavbu veže boli 5 000,- €.

• z Čierneho Balogu, časť Komov (autobusová zastávka Jednota alebo Na Drugánke) od mosta pri vodojeme priamo na juh po poľnej ceste 350 metrov na Pustý vrch,
  • z Čierneho Balogu, časť Látky (autobusová zastávka Látky) cez most k posledným domomov na vrchu po poľnej ceste okrajom poľa 910 metrov na Pustý vrch,
  • z Čierneho Balogu, časť Jánošovka (autobusová zastávka Jánošovka ZŠ) cez mostík medzi základnou školou a rómskou osadou po poľnej ceste 950 metrov na východ na Pustý vrch,
  • z Čierneho Balogu, časť Dobroč (autobusová zastávka Sihla) ulicou Jozefa Dekréta Matejovie do starého úvozu po poľnej ceste smerom na Látky 1800 metrov na Pustý vrch,
  • z Čierneho Balogu, časť Pusté (autobusová zastávka Krížno) z ulice Petra Jilemnického cez mostík ponad Čierny Hron a chodníčkom na sever na Pustý vrch.

Výhľad

Zo známych vrcholov v okolí možno z veže vidieť Klenovský Vepor, Tri chotáre, Urbanov vrch vo Veporských vrchoch, Prašivú, Malú a Veľkú Chochuľu v Nízkych Tatrách (Ďumbierske Tatry), Kabátovú, Zrazy a Lômik (nad Krátkym) vo Veporských vrchoch (Balocké vrchy). A z čiernobalockých osád vidieť miestne časti Fajtov, Komov, Látky, Dobroč, Pusté, Jánošovka a čiastočne Balog (Závodie) a Krám.

V roku 2020 by mala pribudnúť nad Breznom nová rozhľadňa na Horných lazoch (vrátane plánovanej zaistenej cesty), tak uvidíme ako sa realizátori myšlienky popasujú s jej umiestnením v teréne. Verím, že zvolia ideálny výhľadový bod.

Použité zdroje:

Rozhľadňa Pustý vrch nad Čiernym Balogom 20/12/19 20:09 2 príspevky

Reportáž 500 km od Slovenska a predsa doma Kedysi to bola jedna krajina. Lenže je to už 300 rokov, čo naši krajania odišli z "Horných Uhier" na tzv. "Dolnú zem", na juh Uhorska. Dnes žijú v kraji Vojvodina na severe Srbska, ale tiež v Chorvátsku, Maďarsku a priľahlom cípe Rumunska. Dolnozemskí Slováci, ktorí tri storočia obývajú šíre roviny Veľkej dunajskej nížiny (Alföld). Že to nie je len pár vymierajúcich dediniek, sa dozviete. 21/01/20 Tomáš Trstenský Svet
Túra Via Dinarica (1) – planina Prenj Keďže sa radšej premávame po horách ako pretŕčame na sociálnych sieťach, tak sme sa na Silvestra pätica dohodli na letnom dvojtýždňovom puťáku. Teda, aby to bolo trendy, in a hipsterské, tak ide o diaľkový pochod, ktoré v posledných rokoch naberajú na popularite. Nie, žiadna Svätojakubská púť a ani SNP-čka. Tam je počas leta tlačenica. Vybrali sme si niečo menej masové. 14/01/20 Tomáš Trstenský Svet
Extra Rozhľadňa Pustý vrch nad Čiernym Balogom Horehronská obec Čierny Balog sa zaradila na zoznam obcí, ktoré neobišiel trend budovania turistických veží v blízkosti sídiel. Nová rozhľadňa stojí na typickom mieste, ktoré je ľahkým cieľom výletov pre rodiny s deťmi. Nie je ďaleko od obce, no kopec ponúka dobrý rozhľad. Paradoxne, aj bez veže, keďže celé temeno Pustého vrchu je odlesnené. 20/12/19 Tomáš Trstenský Zaujímavosti

Túra Belianske Tatry – zimná túra na Chatu Plesnivec Horské chaty sú tradične obľúbený cieľ, a tak sa aj predposledný deň zimných prázdnin, ktorý trávime v Tatrách, rozhodujeme práve pre túry na ne. Delíme sa na dve výkonnostné družstvá, osemročný Kubko ide s tatom na Chatu pri Zelenom plese, štvorročný Maťko so mnou na Chatu Plesnivec. dnes Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Túra Gajdoš, Kamenná brána a Peprovec Na pravidelnej utorňajšej stretávke v Malom Bajkale som popisoval, ako sme s Ivanou označovali kopce pre nový OTO 24 vrcholov MK BSK. Keď som spomenul, že mienim ísť opäť v sobotu označiť ďalšie, bol som vyzvaný, aby som to ponúkol ako oddielovú akciu. Vzhľadom na to, že kamarátka Majka mala mať o 18-tej s Devínskym chrámovým zborom AD HOC vystúpenie v devínskom kostole a my sme ju nechceli zmeškať, vybral som tri kopce v okolí Zochovej chaty. dnes Miroslav Svítek Malé Karpaty
Recenzia Topánky Prabos Pular Opäť sa mi dostali do rúk (na nohy) topánky českého výrobcu Prabos, tentokrát model Pular – určený do tvrdších podmienok, s komínom takým vysokým, že som si pri prvom pohľade kládol otázku, či sa v krabici pod baliacim papierom neskrývajú čižmy. Na stránke výrobcu sa predávajú v čase písania recenzie za 191,60 € alebo 4 790,- Kč. V článku nájdete najprv popis, všeobecné skúsenosti a hodnotenia. Trpezlivých čitateľov so záujmom o detail čaká na konci ako príloha denník, kde som si zapisoval skúsenosti z rôznych vychádzok a túr. včera Pavol Timko Obutie

Rozhľadňa Pustý vrch nad Čiernym Balogom 20/12/19 20:09 2 príspevky
    • Slovenské rudohorie - Veporské vrchy - Balocké vrchy: Pustý vrch nad Čiernym Balogom

• celoročná

• Brezno (vlak, bus) - Čierny Balog-Komov (bus)