Extra

Rozhľadňa Pustý vrch nad Čiernym Balogom

20. 12. 2019
Horehronská obec Čierny Balog sa zaradila na zoznam obcí, ktoré neobišiel trend budovania turistických veží v blízkosti sídiel. Nová rozhľadňa stojí na typickom mieste, ktoré je ľahkým cieľom výletov pre rodiny s deťmi. Nie je ďaleko od obce, no kopec ponúka dobrý rozhľad. Paradoxne, aj bez veže, keďže celé temeno Pustého vrchu je odlesnené.

Zároveň ide o typický príklad rozhľadne, ktorá bola vybudovaná primárne za účelom pritiahnutia výletníkov a návštevníkov, ktorí by sa inak za výhľadmi na Pustý vrch asi nevybrali. Opäť škoda, lebo v okolitých Veporských vrchoch by sa našlo viac zalesnených vrcholov, ktoré by si zaslúžili turistickú vežu odkrývajúcu výborné pohľady do krajiny.

Klasická drevená konštrukcia dosahuje výšku 10,85 metrov. Pohľady ponúkajú dve výhľadové plošiny, ktoré sú prekryté osemuholníkovou strechou s priemerom 6,5 metra a prístupné mohutným točitým schodišťom. Spodná ochodza je vo výške tri metre nad úrovňou terénu a horná je vo výške šesť metrov. Na hornej sú zároveň osadené fotografie s popisom výhľadu po obvode zábradlia. Výstavbu realizovala príspevková organizácia obce Zahorka z Čierneho Balogu koncom roka 2018. Náklady na stavbu veže boli 5 000,- €.

• z Čierneho Balogu, časť Komov (autobusová zastávka Jednota alebo Na Drugánke) od mosta pri vodojeme priamo na juh po poľnej ceste 350 metrov na Pustý vrch,
  • z Čierneho Balogu, časť Látky (autobusová zastávka Látky) cez most k posledným domomov na vrchu po poľnej ceste okrajom poľa 910 metrov na Pustý vrch,
  • z Čierneho Balogu, časť Jánošovka (autobusová zastávka Jánošovka ZŠ) cez mostík medzi základnou školou a rómskou osadou po poľnej ceste 950 metrov na východ na Pustý vrch,
  • z Čierneho Balogu, časť Dobroč (autobusová zastávka Sihla) ulicou Jozefa Dekréta Matejovie do starého úvozu po poľnej ceste smerom na Látky 1800 metrov na Pustý vrch,
  • z Čierneho Balogu, časť Pusté (autobusová zastávka Krížno) z ulice Petra Jilemnického cez mostík ponad Čierny Hron a chodníčkom na sever na Pustý vrch.

Výhľad

Zo známych vrcholov v okolí možno z veže vidieť Klenovský Vepor, Tri chotáre, Urbanov vrch vo Veporských vrchoch, Prašivú, Malú a Veľkú Chochuľu v Nízkych Tatrách (Ďumbierske Tatry), Kabátovú, Zrazy a Lômik (nad Krátkym) vo Veporských vrchoch (Balocké vrchy). A z čiernobalockých osád vidieť miestne časti Fajtov, Komov, Látky, Dobroč, Pusté, Jánošovka a čiastočne Balog (Závodie) a Krám.

V roku 2020 by mala pribudnúť nad Breznom nová rozhľadňa na Horných lazoch (vrátane plánovanej zaistenej cesty), tak uvidíme ako sa realizátori myšlienky popasujú s jej umiestnením v teréne. Verím, že zvolia ideálny výhľadový bod.

Použité zdroje:

Rozhľadňa Pustý vrch nad Čiernym Balogom 20/12/19 20:09 2 príspevky

Túra Zaniknuté dediny (5) – Dara a Starina Voľné pokračovanie seriálu o zaniknutých dedinách nemôže obísť severovýchod Slovenska. Z dôvodu výstavby vodárenskej nádrže Starina bolo vysťahovaných a zbúraných sedem obcí na hornom toku rieky Cirocha. Všetkých sedem dedín obývali etnickí Rusíni, ktorí museli opustiť svoje domovy. 29/04/20 Tomáš Trstenský Bukovské vrchy
Extra Juraj Jánošík ako ťahák na turistov Od popravy zbojníckeho kapitána Juraja Jánošíka uplynulo viac ako 300 rokov. Napriek tomu, že len 1,5 roka zbíjal v hornouhorských stoliciach, dodnes ostalo prekvapivo veľa miest, ktoré sa spájajú s jeho pôsobením. Okrem rodiska je to tiež miesto úkrytu v Malohonte a miesta jeho posledných dní na Liptove. Nebudem popisovať život najznámejšieho karpatského zbojníka, o tom sa už popísalo dosť, ale vydáme sa na cestu Slovenskom, kde nájdeme pamiatky jánošíkovskej tradície. 18/04/20 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Komentár Prečo má Predné Solisko tri nadmorské výšky? Pri editovaní článku o Prednom Solisku ma zaujalo, že na dvoch mapách boli dve rozdielne nadmorské výšky. Keď som otvoril tretiu mapu, tak ma zarazilo, že tam bola úplne iná - tretia hodnota. Ako je možné, že sú na súčasných i starších mapách uvádzané tri rozdielne nadmorské výšky pre identický vrchol? 10/04/20 Tomáš Trstenský Zaujímavosti

Túra Brankovský vodopád a hrebeň Brankova Ide o pestrú túru, kde uvidíme najvyšší vodopád v Nízkych Tatrách, horské lúky, ale aj divoký hrebeň Brankova s úzkym chodníkom, solitérnymi skalami a hustým lesom. dnes Soňa Mäkká Nízke Tatry
Túra Hrebeňovka Javorníkov zo Žiliny Pôvodne som plánoval ísť na hrebeňovku Slanských vrchov, po ktorej dlhšie pokukujem, ale kvôli africkému moru ošípaných som nakoniec radšej pozmenil plány. Nechcel som ohroziť naše domáce prasce. Nemusel som ani dlho rozmýšľať a hneď som vedel, že náhradným plánom budú Javorníky. Pohorie cez týždeň celkom opustené so zaujímavými horskými lúkami a malými lazníckymi sídlami. včera Pavel Forgáč Javorníky
Túra Na najvyšší kopec galantského okresu Počas veľkonočných sviatkov som si všimol, že na Hikingu nie je opis trasy, ktorá by ležala celá v galantskom okrese. Rozhodol som sa, že to napravím. Ale kam ísť, keď je v okrese také množstvo atraktívnych turistických cieľov? Vybral som sa na najvyšší kopec okresu, na Šalgočskú dvojtisícovku. 30/05/20 Martin Knor Podunajsko

Rozhľadňa Pustý vrch nad Čiernym Balogom 20/12/19 20:09 2 príspevky
    • Slovenské rudohorie - Veporské vrchy - Balocké vrchy: Pustý vrch nad Čiernym Balogom

• celoročná

• Brezno (vlak, bus) - Čierny Balog-Komov (bus)