Vinohradnícky skanzen
Vinohradnícky skanzen Zatvoriť

Túra Svätý Jur – rozhľadňa a vinohradnícky skanzen

Starobylé vinohradnícke mesto s náučným chodníkom sme si už dávnejšie predstavili. Dnes navštívime novú zaujímavosť bývalého slobodného kráľovského mesta. Realizuje sa tu totiž vinohradnícky skanzen obohatený rozhľadňou. Svätý Jur si intenzívne udržuje svoju vinohradnícku tradíciu rôznymi podujatiami, počas ktorých by mohla byť návšteva miesta čerešničkou na torte.

1 deň
jeseň – 16.12.2019
Malé Karpaty
  • Najvyšší bod: 222 m n. m. Svätojurský vinohradnícky skanzen, rozhľadňa
  • Najnižší bod: 143 m n. m. Svätý Jur
  • Mapa: Otvoriť mapu v novom okne
Svätý Jur (vlak, bus)
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Svätý Jur, centrum – Letohradská ulica – Oprchále – Bratislavské záhumenice – Vinohradnícky skanzen, rozhľadňa – Bratislavské záhumenice – Svätý Jur, Krajinská cesta

Areál je dostupný z dvoch strán

Autom panelovou cestou po ulici Bratislavské záhumenice, ktorá končí priamo pri zrenovovanej vinohradníckej “búde” - domčeku. Ak by sme išli pešo, prípadne s kočíkom, treba rátať, že tento prístup sa vyznačuje prudkým stúpaním.

Turistickejší spôsob je špacírka Letohradskou ulicou pomedzi vinohrady. Stúpanie je pozvoľné. Kde-tu sa objavia prvé výhľady na mestečko s pozadím kopca menom Jurské hory (351 m), ktorý sa zvažuje z hrebeňa Malých Karpát. Juhovýchodu dominuje rovina Podunajskej nížiny. Obe varianty majú približne zhodnú dĺžku jedného kilometra pričom sa v poslednej tretine spájajú.

Skanzen a rozhľadňa

Samotný domček s rozhľadňou stojí na malej nenápadnej skalnej vyvýšenine. Prechádza sa okolo hriadok viniča. Okolie je vyčistené od náletových drevín, pre spríjemnenie letných horúčav sú ponechané mladé duby a ovocné stromy. Naša návšteva je v čase neskorej jesene, mimo sezóny. Búda je zamknutá, chýba akákoľvek informačná tabuľa a taktiež miestne značenie z mesta.

Rozhľadňa je nízka, ale v kopci to stačí. Jej kamenné steny vkusne zapadajú do okolia, ako keby priamo vychádzali z vinohradníckych múrikov. Výhľad je obdobný ako z vinohradov. Pod skalou je upravené priestranstvo. Zastrešený altánok čaká na dokončenie interiéru. Atmosféru dotvára výsadba nového viniča, pestovaného tradičným spôsobom pri drevených koloch.

Prídavok

Ak budeme mierne stúpať ďalej poľnou cestou pripojíme sa na spomínaný Svätojurský náučný chodník - prírodný okruh, ktorým sa môžeme nechať doviesť k zrúcanine hradu Biely Kameň. Ďalej sa dá ešte pokračovať k valom Slovanského veľkomoravského hradiska.

Návrat je príležitosťou pre potulky mestskou pamiatkovou rezerváciou. Mestská časť Svätojurského náučného chodníka nás dovedie k významným sakrálnym stavbám, tiež objavíme pozostatky hradieb mestského opevnenia, Pálffyovský kaštieľ, šľachtickú kúriu Zichyovcov (Zičiovcov), starobylé vinohradnícke domy či budovu prvej konskej železnice v Uhorsku. V neposlednom rade do katastra mesta patrí aj prírodná rezervácia Šúr.

Z tabule na rozhľadni a z internetu sa dozvedáme, že skanzen je realizovaný Svätojurským vinohradníckym spolkom v spolupráci s Academia Istropolitana Nova a mestom Svätý Jur. Samotná vyhliadka bola postavená mestom Svätý Jur v roku 2018. Areál je budovaný aj s finančnou podporou Bratislavskej regionálnej dotačnej schémy na podporu turizmu Bratislavského samosprávneho kraja.