Vinohradnícky skanzen

Svätý Jur – rozhľadňa a vinohradnícky skanzen

11. 01. 2020
Starobylé vinohradnícke mesto s náučným chodníkom sme si už dávnejšie predstavili. Dnes navštívime novú zaujímavosť bývalého slobodného kráľovského mesta. Realizuje sa tu totiž vinohradnícky skanzen obohatený rozhľadňou. Svätý Jur si intenzívne udržuje svoju vinohradnícku tradíciu rôznymi podujatiami, počas ktorých by mohla byť návšteva miesta čerešničkou na torte.

Svätý Jur, centrum – Letohradská ulica – Oprchále – Bratislavské záhumenice – Vinohradnícky skanzen, rozhľadňa – Bratislavské záhumenice – Svätý Jur, Krajinská cesta

Areál je dostupný z dvoch strán

Autom panelovou cestou po ulici Bratislavské záhumenice, ktorá končí priamo pri zrenovovanej vinohradníckej “búde” - domčeku. Ak by sme išli pešo, prípadne s kočíkom, treba rátať, že tento prístup sa vyznačuje prudkým stúpaním.

Turistickejší spôsob je špacírka Letohradskou ulicou pomedzi vinohrady. Stúpanie je pozvoľné. Kde-tu sa objavia prvé výhľady na mestečko s pozadím kopca menom Jurské hory (351 m), ktorý sa zvažuje z hrebeňa Malých Karpát. Juhovýchodu dominuje rovina Podunajskej nížiny. Obe varianty majú približne zhodnú dĺžku jedného kilometra pričom sa v poslednej tretine spájajú.

Skanzen a rozhľadňa

Samotný domček s rozhľadňou stojí na malej nenápadnej skalnej vyvýšenine. Prechádza sa okolo hriadok viniča. Okolie je vyčistené od náletových drevín, pre spríjemnenie letných horúčav sú ponechané mladé duby a ovocné stromy. Naša návšteva je v čase neskorej jesene, mimo sezóny. Búda je zamknutá, chýba akákoľvek informačná tabuľa a taktiež miestne značenie z mesta.

Rozhľadňa je nízka, ale v kopci to stačí. Jej kamenné steny vkusne zapadajú do okolia, ako keby priamo vychádzali z vinohradníckych múrikov. Výhľad je obdobný ako z vinohradov. Pod skalou je upravené priestranstvo. Zastrešený altánok čaká na dokončenie interiéru. Atmosféru dotvára výsadba nového viniča, pestovaného tradičným spôsobom pri drevených koloch.

Prídavok

Ak budeme mierne stúpať ďalej poľnou cestou pripojíme sa na spomínaný Svätojurský náučný chodník - prírodný okruh, ktorým sa môžeme nechať doviesť k zrúcanine hradu Biely Kameň. Ďalej sa dá ešte pokračovať k valom Slovanského veľkomoravského hradiska.

Návrat je príležitosťou pre potulky mestskou pamiatkovou rezerváciou. Mestská časť Svätojurského náučného chodníka nás dovedie k významným sakrálnym stavbám, tiež objavíme pozostatky hradieb mestského opevnenia, Pálffyovský kaštieľ, šľachtickú kúriu Zichyovcov (Zičiovcov), starobylé vinohradnícke domy či budovu prvej konskej železnice v Uhorsku. V neposlednom rade do katastra mesta patrí aj prírodná rezervácia Šúr.

Z tabule na rozhľadni a z internetu sa dozvedáme, že skanzen je realizovaný Svätojurským vinohradníckym spolkom v spolupráci s Academia Istropolitana Nova a mestom Svätý Jur. Samotná vyhliadka bola postavená mestom Svätý Jur v roku 2018. Areál je budovaný aj s finančnou podporou Bratislavskej regionálnej dotačnej schémy na podporu turizmu Bratislavského samosprávneho kraja.

Užitočné odkazy

Svätý Jur – rozhľadňa a vinohradnícky skanzen 22/01/20 09:22 5 príspevkov

Túra Hradisko Machalovce-Jánovce a Myšia hôrka Geológ z reliéfu krajiny rozpoznáva, ako sa utvárala, historik-archeológ, ako bola ľuďmi využívaná. Keďže bývame takmer priamo pod tromi hradiskami, tak aj na dovolenke na “Spišu” nás láka sa poobzerať po tunajších dvoch pradávnych opevnených sídlach. A prečo práve tieto? Neviem. Snáď sa mi chce poprechádzať otvorenou mierne zvlnenou krajinou, kde predpokladám nové zaujímavé výhľady. 17/12/20 Roman 'Bazin' Matkovčík Levočské vrchy
Túra Ihla a Čierna hora - okruh z Ihlian Moja mienka o Levočských vrchov bola, že sú rozsiahle, vhodné na bicykel, takmer bez značenia a kam sa človek pozrie, vidí holinu. Z toho plynul môj doterajší nezáujem ako pešiaka. Napriek tomu mi pri pohľade z Tatranskej Lomnice nedal spať jeden výrazný vcholček “Levočákov”. 19/10/20 Roman 'Bazin' Matkovčík Levočské vrchy
Túra NCH Šuňava a prameň Hornádu Do mojej trilógie túlačiek po chotároch obcí na rozhraní Liptova a Spiša napokon dopĺňam Šuňavu. Naša potulka tentokrát bude vedená miestnym náučným chodníkom. Hoci značenie k tabuliam chýba, navigačný rébus sa nám snáď podarí rozlúštiť. 26/08/20 Roman 'Bazin' Matkovčík Nízke Tatry

Túra Slovenskom 5: Slovenské rudohorie Piata časť môjho putovania „od domu až domov“ okolo Slovenska. V tejto časti prejdem cez Volovské vrchy, Slovenský kras, Revúcku vrchovinu, Stolické vrchy a Muránsku planinu, čiže všetko pohoria Slovenského rudohoria. dnes Pavel Forgáč Muránska planina, Revúcka vrchovina, +
Správa Aký bol rok 2020 – návštevnosť a najlepšie články Prelom rokov je dobrá príležitosť na bilanciu. Návštevnosť nám opäť narástla, no minulý rok bol špeciálny kvôli epidémii koronavírusu a preto bol nárast veľmi výrazný. Objavili nás totiž aj ľudia, ktorí bežne do hôr nechodia alebo chodia len príležitostne. Vďaka pandemickým opatreniam však boli iné možnosti rekreácie obmedzené a tak turistika zaznamenala boom. Z pohľadu autorov nám opäť tradične aktívni autori aj tento rok venovali svoju priazeň, a privítali sme aj niekoľko nových. Okrem klasických popisov túr ďalej pokračujeme v rozvoji tém ochrany prírody a veľký nárast obľúbenosti zaznamenali aj naše podcasty. 17/01/21 Ľubomír Mäkký Zaujímavosti
PR 100 rokov časopisu Krásy Slovenska Pred 100 rokmi vznikol časopis Krásy Slovenska – dodnes najstarší kontinuálne vychádzajúci časopis na Slovensku. Časopis je venovaný prírodným krásam a kultúrnym zaujímavostiam Slovenska, turistike, cestovnému ruchu, horolezectvu, jaskyniarstvu, ochrane prírody a tradíciám. včera sponzorovaný článok Mapy a knihy