Svätý Jur – rozhľadňa a vinohradnícky skanzen

11. 01. 2020
Starobylé vinohradnícke mesto s náučným chodníkom sme si už dávnejšie predstavili. Dnes navštívime novú zaujímavosť bývalého slobodného kráľovského mesta. Realizuje sa tu totiž vinohradnícky skanzen obohatený rozhľadňou. Svätý Jur si intenzívne udržuje svoju vinohradnícku tradíciu rôznymi podujatiami, počas ktorých by mohla byť návšteva miesta čerešničkou na torte.

Svätý Jur, centrum – Letohradská ulica – Oprchále – Bratislavské záhumenice – Vinohradnícky skanzen, rozhľadňa – Bratislavské záhumenice – Svätý Jur, Krajinská cesta

Areál je dostupný z dvoch strán

Autom panelovou cestou po ulici Bratislavské záhumenice, ktorá končí priamo pri zrenovovanej vinohradníckej “búde” - domčeku. Ak by sme išli pešo, prípadne s kočíkom, treba rátať, že tento prístup sa vyznačuje prudkým stúpaním.

Turistickejší spôsob je špacírka Letohradskou ulicou pomedzi vinohrady. Stúpanie je pozvoľné. Kde-tu sa objavia prvé výhľady na mestečko s pozadím kopca menom Jurské hory (351 m), ktorý sa zvažuje z hrebeňa Malých Karpát. Juhovýchodu dominuje rovina Podunajskej nížiny. Obe varianty majú približne zhodnú dĺžku jedného kilometra pričom sa v poslednej tretine spájajú.

Skanzen a rozhľadňa

Samotný domček s rozhľadňou stojí na malej nenápadnej skalnej vyvýšenine. Prechádza sa okolo hriadok viniča. Okolie je vyčistené od náletových drevín, pre spríjemnenie letných horúčav sú ponechané mladé duby a ovocné stromy. Naša návšteva je v čase neskorej jesene, mimo sezóny. Búda je zamknutá, chýba akákoľvek informačná tabuľa a taktiež miestne značenie z mesta.

Rozhľadňa je nízka, ale v kopci to stačí. Jej kamenné steny vkusne zapadajú do okolia, ako keby priamo vychádzali z vinohradníckych múrikov. Výhľad je obdobný ako z vinohradov. Pod skalou je upravené priestranstvo. Zastrešený altánok čaká na dokončenie interiéru. Atmosféru dotvára výsadba nového viniča, pestovaného tradičným spôsobom pri drevených koloch.

Prídavok

Ak budeme mierne stúpať ďalej poľnou cestou pripojíme sa na spomínaný Svätojurský náučný chodník - prírodný okruh, ktorým sa môžeme nechať doviesť k zrúcanine hradu Biely Kameň. Ďalej sa dá ešte pokračovať k valom Slovanského veľkomoravského hradiska.

Návrat je príležitosťou pre potulky mestskou pamiatkovou rezerváciou. Mestská časť Svätojurského náučného chodníka nás dovedie k významným sakrálnym stavbám, tiež objavíme pozostatky hradieb mestského opevnenia, Pálffyovský kaštieľ, šľachtickú kúriu Zichyovcov (Zičiovcov), starobylé vinohradnícke domy či budovu prvej konskej železnice v Uhorsku. V neposlednom rade do katastra mesta patrí aj prírodná rezervácia Šúr.

Z tabule na rozhľadni a z internetu sa dozvedáme, že skanzen je realizovaný Svätojurským vinohradníckym spolkom v spolupráci s Academia Istropolitana Nova a mestom Svätý Jur. Samotná vyhliadka bola postavená mestom Svätý Jur v roku 2018. Areál je budovaný aj s finančnou podporou Bratislavskej regionálnej dotačnej schémy na podporu turizmu Bratislavského samosprávneho kraja.

Užitočné odkazy

Svätý Jur – rozhľadňa a vinohradnícky skanzen 22/01/20 09:22 5 príspevkov

Túra Rekviem pre oskorušu nad Devínom K chráneným častiam prírody, ktorá nám práve, ako sa zdá, nastavuje zrkadlo, patria aj stromy. V Katalógu chránených stromov ich máme okolo 443. My sme sa v rámci špacírky vybrali za jedným z nich. Meno dostal Oskoruša v Devíne, v roku 2006 mu úrady pridelili rodné-katalógové číslo S 495. 07/05/20 Roman 'Bazin' Matkovčík Malé Karpaty
Túra Hundsheim: jaskyňa Zwergenloch a Güntherhöhle Hainburgské vrchy sme si už niekoľkokrát predstavili. Tentokrát upriamime pozornosť na zopár jaskýň, dier či „bunkrov“, ktoré môžu zatraktívniť prechádzku. Samozrejme si nenecháme ujsť nakuknutie do chaty na vrchole. Oko a fotoaparát poteší tento rok tak vzácna snehová perina a na sklonku dňa ponorenie sa Slnka do hmly. 16/04/20 Roman 'Bazin' Matkovčík Malé Karpaty, Rakúsko
Túra Svinica a Kondratova kopa zo Zakopaného Medzi naj Vysokých Tatier patrí Svinica (Świnica). Svojou výškou 2301 m nijako nevyniká, tak teda čím? Prezradím, že je najzápadnejším štítom. Umožňuje zaujímavé kruhové výhľady do dolín a na okolité štíty. Leží na poľsko-slovenskej hranici, pričom značený chodník vedie iba z poľských Tatier. 11/04/20 Roman 'Bazin' Matkovčík Vysoké a Belianske Tatry

Túra Kremnickým hrebeňom z kúpeľov do kúpeľov Pri poslednej výprave do Kremnických vrchov k runám na Velestúre som si uvedomil jeden fakt. Úsek červenej značky na juh od Troch krížov je moja terra incognita. A prázdnota v našich mapách láka, nutkanie zaplniť biele miesta je neodolateľné. A tak, keď sa mi neočakávane uvoľnil v predĺženom májovom víkende jeden a pol dňa, prekonávam vlastnú pohodlnosť a neváham. Neplánovane zbalím batoh. Môžem vyraziť za svojím spôsobom novým dobrodružstvom. dnes Vladimír Mikuš Kremnické vrchy
Túra Hrad Uhrovec – okruh z Jankovho vŕšku s Jankom Keďže sa nerada vraciam rovnakou trasou, akou som išla do cieľa, ak je čo i len trošku možné urobiť si okruh, idem po tejto možnosti ako pes po údenom. V prípade hradu Uhrovec to nebolo inak. Sadla som si k počítaču, otvorila hikeplanner a pustila sa študovať mapu. Ono, možností až tak veľa človek nemá, ak sa potrebuje vrátiť do východiskového bodu, kde nechal auto. A tak padla voľba zobrať to z Jankovho vŕšku na Kňažinové lúky, odtiaľ k hradu Uhrovec a od hradu po modrej nazad na červenú. včera Martina Haratíková Strážovské vrchy
Túra Trenčianske rozhľadne Ibovka a Malý Jelenec Roky som chodieval na Moravu s mojím kamarátom putovať od jednej rozhľadne k druhej. Kamarát sa nejako vytratil z môjho života a rozhľadne tiež. Tento rok som si musel na prelome marca a apríla vybrať kopu starej dovolenky a pri spriadaní plánov, ovplyvnených krízou, okrem viacdňových prechodov došlo aj na rozhľadne na západnom Slovensku. Vypísal som si ich asi trinásť, a keďže Trenčín nie je až tak ďaleko, dve som spojil do jednej túry. včera Miroslav Svítek Biele Karpaty