Útulňa

Ramža – turistická útulňa

18.08.02
Útulňa sa nachádza vo východnej časti Nízkych Tatier na červenej značke a je výhodným miestom nocľahu pre väčšinu turistov, ktorí zdolávajú hlavný hrebeň. Nie je veľmi dobre viditeľná, lebo sa nachádza učupená v lese pár metrov severne od chodníka, preto treba hľadať vychodenú odbočku.

Z chaty je možné ľahkým tempom dosiahnuť útulňu Andrejcová alebo západným smerom Chatu M. R. Štefánika pod Ďumbierom, prípadne aj Kamennú chatu pod Chopkom.

Z architektonického pohľadu nie je žiadnym skvostom – predstavuje ten všetkým dobre známy komunistický horský štýl. Nízkymi rozheganými dverami vstupujeme dovnútra – hneď naľavo je zopár políc a miesto na odloženie batohov, nasleduje zrejme nepoužiteľná pec. Prične na spanie sú dve – dolná v tvare L kopíruje zadnú a pravú stenu, horná je iba pri zadnej. Podlaha je z udupanej hliny a väčšinou sa na nej nachádza veľké množstvo odpadkov sústredených hlavne v rohoch a pri peci.

Kapacita je okolo 20 ľudí, za zlého počasia prípadne za inej nepriaznivej situácie sa však určite zmestí toľko ľudí, koľko je treba. Apropo zlé počasie – strecha je na pohľad v relatívne dobrom stave, avšak myslím si, že pri veľkom lejaku môže dovnútra mierne zatekať.

Prameň sa nachádza asi 100 metrov západne od chaty, neďaleko zhoreniska staršej útulne. Okolie prameňa je značne rozbahnené a zarastené lopúchmi.

Update

Od mojej poslednej návštevy sa toho dosť pomenilo, podrobnosti sú v diskusnom fóre.

Autori fotografií: Michal Bukvai a Tomáš Trstenský

Ramža – turistická útulňa 21/11/18 15:36 91 príspevkov

Túra Zimná túra na Brnčalku so 6-ročným dieťaťom Šesťročné dieťa, ktoré je už niekoľko rokov "obeťou" svojich turistikou posadnutých rodičov, zvládne už pomerne veľa a už – a zároveň zatiaľ – s radosťou. Vo Vysokých Tatrách počas letnej turistickej sezóny zvládne pohodlne túru snáď na každú horskú chatu. Ale čo v zime? Pokiaľ je chodník prešliapaný alebo nie je veľa čerstvého – ako tomu bolo v januári 2017 – je dobrým cieľom Chata pri Zelenom plese, tzv. Brnčalka. 25/04/19 Ľubomír Mäkký Vysoké a Belianske Tatry
Predstavenie Deuter Trail 30 – batoh na turistiku aj ferraty Menšie turistické batohy zvyknú kvôli šetreniu hmotnosti trpieť krátkym a málo stabilným chrbtovým systémom a nie vždy majú viac možností vstupu do hlavnej komory. Deuter so svojou novinkou pre túto jarnú sezónu ide opačne. Tridsaťlitrový turistický model Trail je postavený na chrbtovom systéme AirContact Trail, za ktorého stabilitu by sa nehanbili ani technickejšie modely a funkčné vybavenie by obstálo v aj o triedu väčších batohoch. Nenechajte sa však pomýliť, Trail 30 je predovšetkým turistický batoh na náročnejšie túry a jeho technické ašpirácie končia na zaistených cestách via ferrata, pre ktoré má aj jednu zaujímavú vychytávku. 17/04/19 Ľubomír Mäkký Batohy
Podcast Lazovka je mix starých tradícií a novších technológií Už o pár hodín odštartuje dvanásty ročník pretekov Lazová stovka. Tesne pred odjazdom do Vrbového sme odchytili Slava Gleska, aby nám ročníku 2019 niečo porozprával. Vypočujte si podcast o Lazovej stovke, jednom z najobľúbenejších diaľkových pochodov a zároveň ultrabehov na Slovensku. 12/04/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory

Rada Turistika ako výkon a prostriedok rozvoja vytrvalosti 2. Turistika je jednou z najpopulárnejších voľnočasových aktivít. Venujú sa jej ľudia bez predošlej športovej skúsenosti, ale aj aktívni či vyslúžilí športovci. Na turistických chodníkoch stretávame celé rodiny, osamelých diaľkarov a ultramaratóncov. Asi sa nikto nebude sporiť, že táto voľnočasová aktivita má široký záber výhod pre tých, ktorí jej čaru podľahli. Okrem pobytu na čerstvom vzduchu, spoznávania prírody a okolitých zaujímavostí či kultúry, je turistika najmä športový výkon ako každý iný. A práve na športový rozmer turistiky, budú zamerané nasledujúce riadky. Nakoľko je článok určený čitateľom Hikingu, všeobecný pojem „turistika“ obmedzím na pešiu turistiku. dnes Tomáš Deneš Zdravie
Túra Rokliny Cheile Turzii a Cheile Râmețului (ferrata) Dcéra sa po prvom ročníku vysokej školy rozhodla stráviť prázdniny dobrovoľníckou prácou v zahraničí. Jej výber padol na mesto Kluž (v 19. storočí by sme povedali Koložvár, áno - odtiaľ pochádza chýrečná koložvárska kapusta) na severozápade Rumunska. Keďže je to pomerne neďaleko, ponúkli sme sa, že jej zabezpečíme dovoz a odvoz. A tak sme jedného pekného piatkového rána začiatkom augusta sadli do nášho rodinného tátoša, oznámili mu, že ideme navštíviť jeho rodnú krajinu a štartujeme. včera Juraj Švolík Svet
Túra Potulky Levočskými vrchmi II. - Čierna hora Večer po túre sa niesol v znamení varenia gulášu. Plánovali sme posedieť si vonku pri ohníku, no spustil sa lejak, a tak sme sedeli dnu, v peci pukotal oheň, Pelé rozozvučal struny na gitare a pri sviečkach sme strávili veľmi príjemný večer, ktorý sa pretiahol až do neskorej noci. Guláš bol fantastický, priam sa po ňom pýtal nejaký pohárik. Zažil som veľké prekvapenie, keď Pelé vytiahol fľašku Biatec – Cuvée biele ročník 2012. Viezol ho sem autom, len aby ma prekvapil. Tak už viem, čím si budem chcieť pripiť na oslavách 30. výročia vzniku TOM Biatec v roku 2019. Pršalo vytrvalo, a tak sme si plány na ráno nerobili, však sa ukáže až sa prebudíme. 21/04/19 Miroslav Svítek Levočské vrchy

Ramža – turistická útulňa 21/11/18 15:36 91 príspevkov
    • Nízke Tatry - Kráľovohoľské Tatry - hlavný hrebeň, necelých 7 km východne od Čertovice po červenej značke E8 (Cesta hrdinov SNP)
    • Jedna miestnosť s dvoma pričňami na spanie
    • celoročná
    • prameň neďaleko chaty
    • vonkajšie ohnisko, suchý záchod (latrína), malý kontajner na odpad